Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Pavlova med jordbær eller annet godt fyll

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-05-10, 00:08   #1
Neados
Superduperaktiv

Neados sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Neados er litt kulNeados er litt kulNeados er litt kul
Standard

Pavlova med jordbær eller annet godt fyll

Leste i en tråd at noen skal servere jordbærpavlova 17. mai. Fikk veldig lyst å servere det jeg og.

Noen som har en god, bunnsikker oppskrift. (kan ikke misslykkes med desserten vi skal ha med oss i sellskapet 17, mai) så trenger det med teskje hvordan marengen skal bli ferfekt, og hva dere topper den med?
Ja, bortsett fra jordbær da.

Eller noen annen fantastisk oppskrift på dessert som inneholder en blandning av marengs, bær og annet som kan passe?

Neados er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-10, 00:21   #2
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pavlova med jordbær eller annen god fyll.

Jeg bruker denne oppskriften når jeg lager :

http://www.matprat.no/artikkel.aspx?artid=12250

Mange oppskrifter har 6 eggehviter, men de bunnene blir så digre at det er vanskelig å få de plassert på et vanlig kakefat.
Når det gjelder bunnen følger jeg den oppskriften, men lar den steke 10 minutter lenger.

Deretter pisker jeg 1 1/2 pk. kremfløte og legger oppå bunnen.
Hva jeg fyller med er litt alt etter hva jeg har, men sist jeg lagde var jordbær ikke å oppdrive, så jeg brukte en pose med frossen skogsbærblanding smaksatt med litt melis, som jeg blandet løst inn i kremen.

Vil du bruke jordbær rekker det med en vanlig kurv eller to små, deles opp i biter (gjem noen hele til pynt), 3 kiwier som deles i halve skiver, og gjerne noen mandarinbåter. Alt legges løst oppå kremen, og dyttes litt nedi. Pynt med noen jordbær som er skåret i vifteform, noen hele kiwiskiver litt rundtomkring og gjerne noen physalis.
Å strø med grovhakket sjokolade oppå gjør prikken over i-en
Lykke til.

Sist redigert av Nextlife : 15-05-10 kl 00:22. Årsak: slurveleif
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-10, 00:24   #3
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Jeg bruker oppskriften til James Martin

Sett ovnen på 170 grader
Bre 500 gram farin utover et stekebrett, og varm i ovnen 3-4 minutter
Stivpisk 6 eggehviter på høyeste mikserhastighet
Sett mikseren på lav hastighet, og tilsett gradvis sukkeret, la mikseren gå inntil blandingen er tykk, og sukkeret har løst seg opp

Bre marengsen utover et bakepapir. Den ekspanderer i ovnen, så for å få plass til en pavlova på et rundt fat, bruker jeg 24-cm diameter, sånn ca.
Gjør kantene høyere enn midten på marengsen, så sklir ikke kremen så lett av.
Putt pavlovaen i ovnen, slå den av, og la stå over natten.

Jeg bruker å pensle bunnen med smeltet sjokolade, mørk eller hvit, da holder bunnen seg crispy lenger.
Rett før du serverer legger du på enten krem, vailjekrem, iskrem. Vi bruker en pakke fløte og en pose vaniljekakefyll blandet sammen. Toppes med friske bær og/eller frukt. Pasjonsfrukt er utrolig godt på Og friske bringebær, det er faktisk hakket bedre enn jordbær på pavlova

Gammel 15-05-10, 00:56   #4
Neados
Superduperaktiv

Neados sin avatar

Standard

Det høres jo så godt ut. Kanskje jeg rett og slett må prøvebake i morgen og teste de ut som lørdagskos.

Planer er lagd, Nam, nam!

Gammel 15-05-10, 09:40   #5
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Jeg bruker også bringebær, blåbære, kiwi, mandariner og selfølgelig jordbær på den kaka. Noen ganger river jeg sjokolade over den pyntede kaka, ikke så ille det heller.
Lag gjerne bunnen kvelden før og pynt rett før servering.

Gammel 15-05-10, 12:35   #6
Neados
Superduperaktiv

Neados sin avatar

Standard

Sv: Pavlova med jordbær eller annen god fyll

Riven sjokolade er notert!

Gammel 15-05-10, 13:08   #7
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Revet sjokolade er et must! Jeg pleier å bruke fersk ananas, (halve) røde druer, og moden banan.

Men på 17. mai blir det jordbær, blåbær, bringebær og bjørnebær. Og med vaniljekrem selvsagt. Alltid vaniljekrem!

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-10, 14:40   #8
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker www.detsoteliv.no sin.
Mange Pavlovaoppskrifter der.
Det er viktig å piske eggehvitene lenge, jeg bruker å piske de i 20 min.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-10, 14:41   #9
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er best når det er litt Maizenna og hvitvinsedikk i, for da blir den seig i inni

Gammel 15-05-10, 14:51   #10
Amic@
Tobarnsmor :)

Amic@ sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bor på Østlandet
Amic@ er populærAmic@ er populærAmic@ er populærAmic@ er populær
Standard

Bruker bringebæreddik i, veldig godt, kjenner bittelitt smak av det. Og så har jeg vaniljekrem (vaniljekrem og pisket krem blandet) jordbær, bringebær, blåbær og kiwi på. Og så grovhakker jeg stratos! EKSTREMTGODT!!!!!!

Gammel 15-05-10, 15:21   #11
Tussilago
Spoon2

Tussilago sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Tussilago er populærTussilago er populærTussilago er populærTussilago er populærTussilago er populær
Standard

Grovhakket stratos hørtes godt ut ja . Det må prøves en gang.

Gammel 15-05-10, 15:51   #12
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Jeg har kjøpt vaniljekrem, jordbær, blåbær og rips. Og så har jeg raspet sjokolade.

men hvordan gjør dere når dere skal ha den med dere? Pynter dere den før dere drar eller tar med all pynten? Skal ha den med til dessert hos svigermor på 17 mai. Blir jo noen timer fra vi drar hjemmefra til den skal spises.

Isolde er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-05-10, 15:57   #13
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Jeg har kjøpt vaniljekrem, jordbær, blåbær og rips. Og så har jeg raspet sjokolade.

men hvordan gjør dere når dere skal ha den med dere? Pynter dere den før dere drar eller tar med all pynten? Skal ha den med til dessert hos svigermor på 17 mai. Blir jo noen timer fra vi drar hjemmefra til den skal spises.

Jeg har brukt å ta med meg bunnen, kremen (evt ferdig pisket i en bolle med lokk) og pynt. Og så har jeg pyntet den der.

Gammel 15-05-10, 16:00   #14
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Necesario, her.

Jeg har brukt å ta med meg bunnen, kremen (evt ferdig pisket i en bolle med lokk) og pynt. Og så har jeg pyntet den der.

Samme her.
Og alltid vaniljekrem blandet i kremen.

Gammel 16-05-10, 10:07   #15
Smash
Impulsiv innimellom

Smash sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Flubby, her.

Jeg bruker oppskriften til James Martin

Sett ovnen på 170 grader
Bre 500 gram farin utover et stekebrett, og varm i ovnen 3-4 minutter
Stivpisk 6 eggehviter på høyeste mikserhastighet
Sett mikseren på lav hastighet, og tilsett gradvis sukkeret, la mikseren gå inntil blandingen er tykk, og sukkeret har løst seg opp

Bre marengsen utover et bakepapir. Den ekspanderer i ovnen, så for å få plass til en pavlova på et rundt fat, bruker jeg 24-cm diameter, sånn ca.
Gjør kantene høyere enn midten på marengsen, så sklir ikke kremen så lett av.
Putt pavlovaen i ovnen, slå den av, og la stå over natten.

Jeg bruker å pensle bunnen med smeltet sjokolade, mørk eller hvit, da holder bunnen seg crispy lenger.
Rett før du serverer legger du på enten krem, vailjekrem, iskrem. Vi bruker en pakke fløte og en pose vaniljekakefyll blandet sammen. Toppes med friske bær og/eller frukt. Pasjonsfrukt er utrolig godt på Og friske bringebær, det er faktisk hakket bedre enn jordbær på pavlova

Jeg har lagd bunnen nå, men skal jeg smøre utover sjokoladen i dag, eller skal jeg vente til i morgen? Er det mye sjokolade som skal til? Høres ut som om kaken blir myk hvis jeg har på sjokolade.
Bør jeg pakke den inn i noe, eller kan den bare stå på benken?

Har aldri laget pavlova før, men syns det er veldig godt.

Gammel 16-05-10, 10:39   #16
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Smash, her.

Jeg har lagd bunnen nå, men skal jeg smøre utover sjokoladen i dag, eller skal jeg vente til i morgen? Er det mye sjokolade som skal til? Høres ut som om kaken blir myk hvis jeg har på sjokolade.
Bør jeg pakke den inn i noe, eller kan den bare stå på benken?

Har aldri laget pavlova før, men syns det er veldig godt.

Pensle sjokoladen på i et tynt lag et par timer før du legger på resten av fyllet, bunnen må være kald. 1/3 kokesjokolade er nok. Den trekker ikke inn, men legger seg som en skorpe oppå bunnen, og hindrer kremen i å gjøre bunnen bløt, også smaker det fortreffelig
Ikke pakk bunnen inn, den skal ha luft slik at den holder seg sprø. Har du anledning skal du bare la den stå i ovnen så lenge som mulig. Ellers har jeg bare satt den på benken med et kjøkkenhåndkle over.

Gammel 16-05-10, 11:05   #17
Macky
Flink jente

Macky sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Macky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Pavlova med jordbær eller annet godt fyll

Jeg skal lage midtsommer pavlova: krem + vaniljekrem blandes + rips, jordbær, blåbær og bjørnebær. i marengsbunnen has hvitvinseddik og maizena - da blir den deilig seig

Macky er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-10, 17:50   #18
Neados
Superduperaktiv

Neados sin avatar

Standard

Jeg har glemt å kjøpe hjem eddik! Får man lagd den uten det?

Gammel 16-05-10, 17:53   #19
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Ja, det går greit uten edikk, men pisk hvittene lenge. Jeg pisket hvittene til min bunn (til i morgen) så hrdt at det var vanskelig å "forme2 den på bakepapiret, og bunnen ble vellykket.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-10, 18:54   #20
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Jeg bruker ofte eggeplommene til sånn sjokoladekrem også.
Da varmer jeg eggeplommer, fløte og sukker i en kjele, og pisker til en krem.
Så tilsetter jeg kokesjokolade og litt smør

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:11.