|
Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Audacious
|
![]() Dere som bor/har bodd i USA ......føler dere for å dele av deres opparbeidede visdom og erfaringer?
![]() |
#2 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Dere som bor/har bodd i USA ...
Først og fremst en lenke (jeg aner ikke hvor i USA dere skal, men det går generelt på det å flytte til USA også da):
![]() |
#3 |
Audacious
|
![]() Sv: Dere som bor/har bodd i USA ...Uff, ja, det var et skrekkelig dårlig hovedinnlegg, men jeg er litt der hvor jeg nesten ikke vet hva jeg ikke vet. Samtidig så er jeg administrator av legning, så jeg vet en god del om hvor bussrutene går, boligmarkedet og begynner å lære meg skolekretsene i den aktuelle byen...
![]() |
#4 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Dere som bor/har bodd i USA ...Forresten, byråkratiet er til å bli
![]() |
#5 |
Audacious
|
![]() Sv: Dere som bor/har bodd i USA ...Det ligger "health benefits" for Ulvefar, meg og ungene i kontrakten hans, men jeg får be om detaljer på hva det dekker.
![]() |
#6 |
Shake it out!
|
Der var du ja!
![]() |
#7 |
Shake it out!
|
Det er jo greit å få sjekket det, ja. Og så må dere sjekke om dere fremdeles kommer til å være medlem i folketrygden mens dere er borte. Iom at han skal ha lønn både fra Norge og USA så kan det jo hende at dere er dekket i Norge, for da betaler vel arbeidsgiver arbeidsiveravgift og folketrygdavgift?
![]() |
#8 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Dere som bor/har bodd i USA ...Jeg måtte humre litt her, akkurat nå. Mandag hadde jeg nemlig en forelesning, med en professor in Early Childhood Education fra et universitet i Minesota. Hun forklarte også om Kindergarten - og hvordan det er et frivillig tilbud, men at dette er noe "som ingen vet" - ergo går alle barn i kindergarten om de fyller fem år i september.
![]() |
#9 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dere som bor/har bodd i USA ...En bekjent av meg fra et annet forum bor for tida i USA ifbm at mannen hennes jobber/forsker der. Jeg tror hun er registrert her på FP også; hvis du vil kan jeg be henne titte innom denne tråden hvis hun har mulighet?
![]() |
#10 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Dere som bor/har bodd i USA ...Jeg har ikke pipling på USA, men pass i hvert fall på å sjekke regelverk i forhold til folketrygden og hva dere evt må betale for ikke å bli "kastet ut" av den mens dere er borte. Det prøvde de nemlig med meg da jeg bodde utenlands, men jeg lurer på om grensen går på 6 måneder. Lenger enn det får dere ikke lov til å være, så den er så grei atte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Audacious
|
![]() Sv: Dere som bor/har bodd i USA ...Milfrid, takk, du er en knupp!
![]() |
#14 |
|
![]() Sv: Dere som bor/har bodd i USA ...http://www.nav.no/Internasjonalt/Arb...730E.navnode01 |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Sperret
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
![]() Sv: Dere som bor/har bodd i USA ...Santa Cruz er en fantastisk og flott liten "by", så det er bare å glede seg! |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
|
![]() Sv: Dere som bor/har bodd i USA ...Milfrid har fått med det meste! Vi har også norsk folketrygd og forsikring her i USA (via mannens jobb). |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Dere som bor/har bodd i USA ...Jeg kjenner at det jeg lurer mest på er hvordan man får mannen til å få jobb sånne steder. Noe sier meg at bytte av arbeidsgiver er første skritt, skatteetaten holder vel stort sett til innenlands... (til gjengjeld tror jeg de hadde vært ganske gode på dette med skatt innenlands og utenlands...)
![]() |
#18 |
|
![]() Sv: Dere som bor/har bodd i USA ...Når det gjelder telefon så använder vi også Skype, det går jo greit, men man er jo bundet av å sitte ved PC/Mac. Vi har IP-telefon også. www.iplink.com og der er det gratis å ringe til fasttelefon til Norge i den varianten vi har. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
|
![]() Sv: Dere som bor/har bodd i USA ...http://www.greatschools.org/ kan du bruke for å se hvordan skolene er. Det gir i hvert fall et innblikk. Vår skole scoret ikke høyest, men etter hva jeg har skjønt så er foreldrene mer positive til den enn en annen skole som scoret høyere. Jeg har funnet en annen side også der det stod hvor godt elevene gjorde det osv osv, men den finner jeg ikke nå. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|