Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Sykdom når man har barnevakt

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-05-10, 14:57   #1
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sykdom når man har barnevakt

Overskriften kunne sikkert vært formulert bedre.

Saken er den at om to uker blir jeg et par dager i utlandet. Minstejenta skal være hos en venninne fra søndag til tirsdag. Jeg kommer hjem om kvelden. Hun er i barnehagen på dagtid, og jeg begynnte å gruble på hva om hun blir syk mens hun er i barnehagen?
Dette er jo helt hypotetisk, men da ringer jo barnehagen min venninne og hun må hente henne. Hun må jo da forlate sin jobb. Hun får vel ikke dekket noe av sin arbeidsgiver, så da hadde det blitt jeg som måtte dekket hennes inntektstap, ikke sant?
Aner ikke om dette er noe relevant i det hele tatt, men i min situasjon så kan jo dette oppstå? Noen som har vært borti noe slikt?

Om det hadde vært omvendt, at jeg var barnevakt så hadde jeg pr. i dag tatt sykt barn dag, men det er fordi at jeg har mange dager å gå på, det tror jeg ikke venninnen min hadde hatt. Og er det lov å bruke sykedager på andres barn?

Herlighet hva man kan gruble på....

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-10, 15:19   #2
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sykdom når man har barnevakt

Nei, det er ikke lov å bruke sykedager på andres barn. Unntaket er om du er gift med vedkommende eller dere har vært samboere i minst tolv måneder, og da må det først gis beskjed til NAV om overføringen.

Jeg har vært borti tilsvarende situasjon når vi i perioder har hatt ansvaret for noen andres barn, og da har vi alltid hatt back-up i forhold til eventuell sykdom i barnehagetiden. Vi har ikke hatt rett på verken lønnet fri eller nødvendigvis fri i det hele tatt om de ble syke i barnehagetiden.

Gammel 21-05-10, 15:58   #3
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror at hvis jeg skulle tatt passet andres barn på den måten som amo nevner, så kanskje hadde jeg hatt avspasering/fleksitid å ta av - eller jeg hadde måttet jobbe det inn senere. Det er selvsagt verre om jeg har en jobb som må gjøres der og da, og om firmaet må hente inn en vikar for meg hvis jeg forlater jobben. Det hadde sannsynligvis ordnet seg uansett, og jeg hadde ikke tenkt at du skulle betalt meg for det. Problemet hadde altså ikke vært betalingen, men om jeg i det hele tatt kunne forlate jobben.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-10, 21:16   #4
Synnemor
Born to run

Synnemor sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Dersom andre passer ditt barn og barnet blir sykt, har ikke vedkommende rett på lønnet fri fra jobb for å ta seg av barnet. De kan ikke ta sykt barn dag for andres barn.

Vi opplevde en gang at datteren vår ble syk mens mine foreldre passet henne (vi var bortreist i begravelse til min svigerfar). Min mor måtte være hjemme fra jobb, og fikk beskjed om at hun enten måtte trekkes i lønn eller ta en feriedag/evt. avspasere. Hun hadde mange feriedager til gode, så det ordnet seg greit selv om både hun og jeg syntes det var trassig at det ble slik.

Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:33.