|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Er det ok å forsyne seg med f.eks mere kjøtt når en ikke har spist opp det en har? | |||
Selvsagt! Spiller det noen rolle at en har mere kjøtt fra før av? |
![]() ![]() ![]() ![]() |
9 | 9,57% |
Det er vel ok...selv om en helst bør spise opp det en har først. |
15 | 15,96% |
Slikt gjør man ikke. Absolutt dårlig bordskikk! |
35 | 37,23% |
Jeg bryr meg ikke om hvorvidt andre forsyner seg uten å ha spist opp eller ikke først. |
31 | 32,98% |
Dustepoll. "Get a life.." |
4 | 4,26% |
Deltakere: 94. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Bordskikk: forsyne seg med mere mat før man har spist opp?Er det dårlig bordskikk å forsyne seg f eks med mere kjøtt når man fremdeles har kjøtt og tilbehør på tallerkenen?
![]() |
#2 |
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bordskikk:forsyne seg med mere mat før man har spist opp?Om vedkommende er seks år hadde jeg ikke reagert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Helt vanlig
|
![]() Sv: Bordskikk:forsyne seg med mere mat før man har spist opp?Om det var så lite kjøtt at noen av gjestene så seg nødt til å hamste ville jeg sagt at både hamstreren og verten hadde gjort en liten bommert.
![]() |
#4 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Bordskikk:forsyne seg med mere mat før man har spist opp?Å ta den siste kjøttbiten generelt synes jeg er litt uskikket, hvis ikke det er helt åpenbart at det er din eller man blir nødet - eller spør. Å forsyne seg med mer selv om jeg har mer av noe annet er greit (jeg tar ofte bittelitt poteter/pasta/whatever og lar det vare til hele måltidet siden jeg ikke gidder å lage noe nummer av at jeg ikke spiser noe særlig karb).
![]() |
#5 |
![]() Sv: Bordskikk:forsyne seg med mere mat før man har spist opp?Voksen mann
![]() |
#6 |
![]() Sv: Bordskikk:forsyne seg med mere mat før man har spist opp?
Det gjør jeg også... Tar rikelig med grønnsaker/litt pasta og forsyner meg gjerne med mere kjøtt når jeg har spist opp kjøttet.
![]() |
#7 |
En Som Trener
|
![]() Sv: Bordskikk:forsyne seg med mere mat før man har spist opp?Kanskje han syntes han forsynte seg beskjedent i første runde og pustet lettet ut når han så det ble igjen en liten bit til slik at det faktisk ble nok til at han skulle bli mett?
![]() |
#9 |
Passiv
|
![]() Sv: Bordskikk:forsyne seg med mere mat før man har spist opp?Det synes jeg kanskje er litt frekt. Litt sånn "jeg må i hvert sikre at jeg får n o k" |
![]() |
![]() |
#10 |
lakenskrekk
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bordskikk:forsyne seg med mere mat før man har spist opp?Det hadde jeg virkelig ikke tenkt over. Kanskje tok han siste biten fra serveringsfatet for å unngå å ende opp med den kalde biten ved andreserveringen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
En Som Trener
|
![]() Sv: Bordskikk:forsyne seg med mere mat før man har spist opp?Hva som er rikelig når det gjelder kjøtt er nok noe subjektivt. Vi var invitert til Taco hos noen venner, vi var 4 voksne og 5 barn under 6 år. Før maten kom på bordet snakket hun om at hun hadde stekt så mye kjøttdeig at de kom til å ha rester til lunsj dagen etter...de hadde stekt 450g kjøttdeig. I min verden er det nok til nesten vår familie...Vi spiste veldig lite den kvelden og dro hjem og spiste middag etterpå. Det ble ikkeno igjen til lunsjen deres forresten.
![]() |
#12 |
![]() Sv: Bordskikk:forsyne seg med mere mat før man har spist opp?@Mani: Jeg synes det... Men poenget her er egentlig ikke hvor mye kjøtt det var, men at vedkommende hadde forsynt seg med en normal porsjon og deretter nærmest "kastet" seg over serveringsfatet når den siste personen hadde forsynt seg for første gang (selv om han såvidt hadde begynt å spise på det han allerede hadde tatt til seg.) Det virket som om han var redd for å ikke få nok selv, uten å ofre en tanke på de andre rundt bordet...
![]() |
#13 |
![]() |
#14 |
:)
Medlem siden: Jan 2007
![]() Sv: Bordskikk: forsyne seg med mere mat før man har spist opp?Vel jeg lærer ungene mine at man ikke hamstrer, så da gjelder det selvfølgelig andre og.
![]() |
#15 |
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
Hoho. Vi er to voksne en tenåringer og to unger og spiser 600g. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Helt vanlig
|
![]() Sv: Bordskikk: forsyne seg med mere mat før man har spist opp?Jeg tror nok også at denne karen kunne hatt godt av litt bedre manerer, men jeg vet ikke om jeg hadde kommet til å reagere på det selv dersom jeg hadde hatt rikelig med mat til alle uansett.
![]() |
#17 |
sukk
Medlem siden: Jul 2008
![]() Sv: Bordskikk: forsyne seg med mere mat før man har spist opp?Dårlig bordskikk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ej ikke møjkets heije
|
Vi har også et sånt vennepar. Etter en stund har vi heldigvis lært. De er veldig ålreite og vi liker dem godt, men nå spiser vi før vi drar på middagsbesøk dit. Ellers blir vi veldig sultne.
![]() |
![]() |
#19 |
Har ikke tittel
![]() Sv: Bordskikk: forsyne seg med mere mat før man har spist opp?Det bryr jeg meg virkelig ikke noe om. Jeg legger nok ikke engang merke til det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
By the Sea
|
![]() Sv: Bordskikk: forsyne seg med mere mat før man har spist opp?Jeg følger ikke med på hva andre spiser og sånn, men åpenlys grådighet/uhøflighet lar seg liksom ikke gjøre å ikke legge merke til?
![]() |
|
|