Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bryllupsgave når man ikke skal delta på festen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-06-10, 10:36   #1
Synnemor
Born to run

Synnemor sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Bryllupsgave når man ikke skal delta på festen

Min mann og jeg er invitert i bryllup til en venninne av meg fra videregående. Vi har hatt lite kontakt det siste tiåret. Ingen av oss har møtt hennes kommende mann. Det er snakk om et utebryllup. Dessverre kan vi ikke delta da vi har besøk den helga og bryllupet er så langt unna at vi måtte ha overnattet på stedet.

Paret ønsker seg penger til en reise. Jeg har aldri gitt pengegaver i et bryllup før og liker egentlig ikke det - synes det er mer personlig med en gave. Vurderer likevel å gi penger siden det var det de ønsket seg. Men hvor mye skal vi gi? Gir man det samme uavhengig av om man skal i bryllupet eller ei?

Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-10, 10:46   #2
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bryllupsgave når man ikke skal delta på festen

Nei, jeg synes ikke man gir det samme uavhengig av om man skal i et bryllup eller ei.
Hvor mye? Uff, aner ikke? 500?

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-10, 10:49   #3
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

4-500 ville jeg gitt.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-10, 11:08   #4
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg hadde gitt 500 kr i cash/reisegavekort.

Gammel 19-06-10, 19:46   #5
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hm, den var vrien. Kr 500 til en venninne man ikke har hatt særlig kontakt med det siste tiåret og som man ikke skal i bryllupet til? Really?

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-10, 19:55   #6
Huldra
Ferdig!

Huldra sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Hm, den var vrien. Kr 500 til en venninne man ikke har hatt særlig kontakt med det siste tiåret og som man ikke skal i bryllupet til? Really?

Jeg hadde ikke gitt så mye nei. 2-300 kr maks. :gniten:

Gammel 19-06-10, 19:57   #7
Finni
Bør lage seg en tittel selv

Finni sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 5
Finni er populærFinni er populærFinni er populærFinni er populær
Standard

Jeg har gitt det samme om jeg går eller ikke i bryllup. For meg er det invitasjoen og ikke det om jeg faktisk har mulighet til å komme som avgjør størrelsen på gaven.

I din situasjon tror jeg jeg haddee gitt mellom 500,-- 800,-.

Gammel 19-06-10, 20:00   #8
Lucifer
Skummelt distré...

Lucifer sin avatar

Hvor: Norge
Lucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populær
Standard

Enig med Huldra i denne. Hadde nok gitt 300,- eller noe i den stilen.

Ingenting er umulig, det tar bare litt lenger tid!
Lucifer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-10, 20:01   #9
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg ville ikke gitt noe. Send et kort.

Gammel 19-06-10, 20:01   #10
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror kanskje jeg hadde gitt en gave jeg, selv om de ønsket seg penger. Om jeg skulle i bryllupet ville jeg nok ha bidratt til reisekassa. Vi bruker vel å gi rundt 5-600,- i gave til venner vi skal i kaffebryllup til. (Til helt nære gir vi noe mer.) Tror kanskje jeg hadde lagt meg på rundt 400,- i den type bryllup og relasjon du beskriver.

Gammel 19-06-10, 20:18   #11
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hm, jeg ville ikke lagt meg på mer enn 200-300, mer sånn type "hilsen" i den situasjonen du beskriver.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-10, 20:37   #12
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Det minner meg om tipset vi fikk fra butikken der vi hadde ønskeliste: "Det er alltid lurt å ha noen mindre/billigere ting på listen, slik at alle får mulighet til å kjøpe noe om de vil."
Det gikk like mye på gamle naboer fra oppveksten til perifere slektninger, og vi fikk jaggu en del av den typen gave.
(Det tipset burde brudeparet vi var til sist også fått, de hadde knapt en ting under 1000-lappen.)

2-300 kroner tenker jeg er helt kurant i dette tilfellet.

Gammel 19-06-10, 21:05   #13
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Er det slik at det er selve invitasjonen som trigger gaven altså? Om man blir bedt til "gud og hvermann" som man bare har et perifert forhold til for tiden, så må man altså ut med gave selv om man ikke kommer til bryllupet?

Jeg kan ikke huske at vi fikk noen gaver fra andre enn de som faktisk kom i bryllupet vårt, og det ventet jeg da heller ikke. Kanskje om det hadde vært nærmeste søsken el.l som ikke kunne komme, da tror jeg nok at det ville blitt gave uansett, men fra venner?
En venn sier det så fint synes jeg: "Ingen kake, ingen gave!" Slik praktiseres det i voksenbursdager ellers også (familiebarnebursdager blir litt annerledes) i vår omgangskrets har jeg merket og det er helt greit.

Vi er forøvrig bedt i bryllup i Tyskland i sommer, til en venninne jeg møtte i USA for 18 år siden. Jeg besøkte henne i 1995 og hun besøkte meg i 2000. Siden har kontakten vært rimelig begrenset til julekort og en SMS på bursdagene.
Vi reiser ikke, både pga økonomi, men også pga at det ikke passer med ferie, barnevakt og kræsj med et slektstreff. Dessuten snakker ingen av oss tysk, vi kommer ikke til å skjønne noen av talene, og hennes familie er ikke særlig sterke i engelsk (vet jeg av erfaring fra sist). Det ville blitt en selsom opplevelse tror jeg dessverre. Men er det da altså slik at jeg må sende gave, når vi har takket nei til å delta?

Gammel 19-06-10, 21:11   #14
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maimor, her.

Er det slik at det er selve invitasjonen som trigger gaven altså? Om man blir bedt til "gud og hvermann" som man bare har et perifert forhold til for tiden, så må man altså ut med gave selv om man ikke kommer til bryllupet?

Nei, det synes jeg ikke. Man velger da fint selv om man vil gi gave eller ikke?

Gammel 19-06-10, 21:18   #15
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis jeg er invitert i bryllup gir jeg definitivt gave. Kanskje litt mindre enn om jeg faktisk kommer, men gave blir det. Her er det en litt merkelig situasjon med en invitasjon til venn man har mistet kontakten med. Derfor er det vanskelig å bestemme gavenivået. Invitasjon betyr stort sett slekt eller nære venner og gave til 500-1000 kr. Mens perifer venn som gifter seg innebærer kort eller liten oppmerksomhet til 2-300 kr. Jeg hadde nok kjøpt gave tror jeg, evt sendt blomster. Det er litt uangripelig.

Gammel 19-06-10, 21:24   #16
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg gir nok kanskje litt mindre hvis vi ikke drar i bryllupet enn hvis vi drar ja.
3-400,- kanskje

Og ja, får man innbydelse så gir jeg gave selv om vi ikke drar. Gir også inn en slant hvis mamma og pappa skal i bryllup til kusiner/fettere.
Passet på å ha variasjon av verdi på gavene vi ønsket oss siden jeg vet at noen innbedte ikke har den helt store økonomien. Fikk forresten en hel del gaver fra bekjente som ikke var bedt også

Gammel 19-06-10, 21:30   #17
Tilde
Jordbærpiken

Tilde sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Tilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt likt
Standard

Jeg ville gitt 500 kr.

Tilde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-10, 21:30   #18
Bayone
snur

Bayone sin avatar

Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Tror jeg hadde gitt 3-400 i din situasjon.

Gammel 19-06-10, 21:43   #19
Muad'Dib
Trapper opp igjen !

Muad'Dib sin avatar

Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

En 200-300 kr. ville jeg ha gitt.

Gammel 19-06-10, 21:56   #20
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg ville gitt 200-300 i en slik situasjon.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:07.