|
Mørkerommet Fotoforum. For diskusjon av kamera, utstyr og teknikker. Hvordan ta bedre bilder, og riktig etterbehandling. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
bits and pieces
|
![]() Å redigere bilderJeg er helt blank, hjelp...!!!
![]() |
![]() |
#2 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Å redigere bilderIkke lim inn noe sted. Bare crop (=beskjær) til størrelsen du vil ha, og lagre med nytt navn. Kvaliteten på bildet blir ikke like bra som på et bilde i full størrelse, men bør absolutt funke greit til det du skal bruke det til.
![]() |
#3 |
maler
|
![]() Sv: Å redigere bilderOm det blir bra eller ikke kommer an på den opprinnelige fila. Men du kan beskjære bildet eller du kan markere et område og kopiere ut og lage en ny fil. Oppløsninga bør uansett være minst 200 dpi.
![]() |
#5 |
maler
|
![]() Sv: Å redigere bilder
Det sier egentlig ikke så mye, men det er jo rimelig store filer så jeg regner da med at oppløsningen er bra. Forresten tenker du megabytes eller megapixler? Uansett. Det jeg hadde gjort, var å croppe bildet slik at du har det utsnittet du vil ha, redigere størrelsen til den størrelsen du vil ha og sette oppløsningen til 300 dpi. Da tenker jeg det går bra.
![]() |
#7 |
maler
|
![]() Sv: Å redigere bilderMen dette takkekortet, er det en sånn ferdigløsning slik at du bare skal kopiere inn bildet i et program hos fotobutikken, eller er det noe du skal redigere selv? Hvis det er det først, er det greit å holde seg ganske nær 10x15 cm og 300 dpi.
![]() |
|
|