Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinoff: Finns det noko du aldri kastar?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-08-10, 17:18   #1
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Spinoff: Finns det noko du aldri kastar?

Inspirert av Bibeltråden min. Finns det noko du aldri ville funne på å kaste i søpla/papirgjenvinninga/alskens renovasjonssystem?

For min egen del kastar eg ikkje klær som er brukendes. Dei går i Uff-container. Ellers er eg ikkje så nøye, og det er nok latskapen min som gjer at eg ikkje levere til gjenbruksbutikken.

Gammel 02-08-10, 17:21   #2
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 222
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff; Finns det noko du aldri kastar?

Klær kaster jeg aldri, nei. De kjøres til Fretex (skremmende ofte). Ellers kildesorterer jeg mye, mest fordi det er så lettvint her i kommunen. Ellers har jeg ikke så mye jeg vegrer meg for å kaste, egentlig, bortsett fra gamle styrepapirer og slikt. De brennes i ovnen.

Gammel 02-08-10, 17:21   #3
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg klarer ikke kaste bøker. Helt uavhengig av om de er møkkadårlige og bare egner seg som brensel eller til å pakke inn fiskeavfall med.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-10, 17:22   #4
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Jeg kaster heller ikke klær som fortsatt er brukbare og leverer enten til lokal gjenbruksbutikk, lar noe gå i arv innad i familie eller til venner, evt. sender jeg det med slike busser nedover til østblokkland.

Gammel 02-08-10, 17:24   #5
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men kva gjer dokke med messinglysestakane frå det glade 90tall, porselenshunden frå tante Helga, den gul og grønnstripete duken med frynser?

Gammel 02-08-10, 17:26   #6
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Haugtussa, her.

Men kva gjer dokke med messinglysestakane frå det glade 90tall, porselenshunden frå tante Helga, den gul og grønnstripete duken med frynser?

Kaster helt uten hemninger, med mindre jeg tror det er fnugg av sjanse for at Fretex skal kunne selge det. Jeg gjemmer aldri på gaver jeg har fått som jeg vet at jeg aldri kan eller vil bruke. Så stort loft har jeg ikke. Ikke ser jeg poenget heller.

Gammel 02-08-10, 17:26   #7
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

på Teofelia. Det ville vært fysisk vondt å kaste bøker, samme hva.

Fretex eller loppis.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-10, 17:27   #8
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Spinoff: Finns det noko du aldri kastar?

Før hadde jeg en eske i kjelleren stående klar til loppemarked. Der havnet porselenshund og messingslysestake. Og når våren kom ringte jeg og fikk alt hentet, eller leverte det på loppis selv.

Gammel 02-08-10, 17:28   #9
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 222
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg klarer ikke kaste bøker. Helt uavhengig av om de er møkkadårlige og bare egner seg som brensel eller til å pakke inn fiskeavfall med.

Selvsagt! Jeg kaster ikke bøker. Man er ikke slem mot vennene sine.

Kaster dem med et stort glis rundt munnen. Jeg orker ikke å ha rot rundt meg.

Gammel 02-08-10, 17:31   #10
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kaster så å si aldri bøker, med mindre de er fysisk ødelagt eller så dårlige at jeg mener ingen burde lese dem. Det går stort sett an å få gitt bort bøker vi ikke vil ha (etter et par ryddesjauer har vi gitt bort flere kasser bøker under mottoet "du får dem gratis hvis du henter dem her og tar med alt"). Det samme gjelder plater og film. Og jeg kaster ikke brev og bilder. (Eller hekleting og nupereller som farmoren min lagde, selv om vi neppe noen gang kommer til å ha dem fremme.)

Ellers har jeg ikke vesentlige skrupler med å kaste ting. Stygge duker og gamle, stygge pyntegjenstander, f.eks., har vi ingenting igjen av - får vi gitt det bort, så flott, men hvis ikke, går det rett i søpla. Vi har ikke plass til alt vi vil ha engang, så å bruke plass på ting vi ikke vil ha blir veldig bakvendt.

Gammel 02-08-10, 17:31   #11
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Time will show.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-10, 17:33   #12
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

...men hvorfor søpla??! I disse miljøtider.

Gammel 02-08-10, 17:36   #13
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Fordi det finnes en hel del ting som er så lite salgbart at det er søppel uansett hvor mye man snur og vender på det. Ting som absolutt ingen vil ha, er søppel for Fretex også, og hvis man ikke er i det minste litt kritiske til hva man sender dem, er det Fretex som må ta ansvaret for å bli kvitt det, og det synes i alle fall ikke jeg er greit.

Fretex betaler mange tusen kroner i året for å kaste søppel som folk har valgt å sende dem i stedet for å kaste det selv, aldeles gratis.

For eksempel vil ikke Fretex ta i mot gamle bøker, med mindre det er noe spesielt verdifullt. Jeg vet, for jeg har prøvd flere ganger.

Gammel 02-08-10, 17:36   #14
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Standard

For min del; Latskap. Det å rydde, sortere, finne ut når bruksbutikken er åpen, stikke av i lunsjen for å nå butikken osv. Det blir for styrete for meg. Klær er eg flinkere til. Det går i Uff-kontainer.

Gammel 02-08-10, 17:37   #15
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Jeg kaster bare søppel. Ting går til loppis eller i div. gjenbrukscontainere eller på Gis bort-avdelingen til Finn (det finnes virkelig ingen grenser for hva folk vil kjøre fra ytre Enebakk for å hente).

Skjønnlitteratur er aldri søppel, selv om den er søppel.

Gammel 02-08-10, 17:38   #16
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fretex

Fretex-butikkene er likevel først og fremst kjent som en gjenbrukskjede. Når du gir oss brukt tøy må det være i orden og rent. Husk at andre skal kjøpe og bruke tøyet.
Dette gjelder også møbler og alt annet Fretex mottar. Det må være salgbart. Fretex betaler hvert år store summer i transport og avgifter for ting som faktisk er søppel. Dette er vi takknemlige for å slippe.

http://www.fretex.no/modules/module_...=10086&mid=129

Gammel 02-08-10, 17:38   #17
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det meste, ja. Bøker kaster jeg i alle fall ikke. Og ikke favorittbamsen som jeg har hatt siden jeg var to.

Jeg har generell kastevegring, også når det gjelder å sende klær til Fretex. Mamma overleverte en sekk fra klesskapet på pikerommet mitt her forleden, og det var jo minner knyttet til hvert eneste skrekkelige 80-tallsplagg. Rosinen i pølsa var en falsk drakt med hvit shorts og singlet merket Nike/Halkidiki, datert 1986 - da var jeg 12 år. Den gikk til UFF, altså, selv om søppekassa kanskje hadde vært mer nærliggende. En rekke andre plagg beholdes som minner og til eventuell utkledning.

Edit: Etter den vendingen tråden har tatt, spørs det om ikke mer burde gått rett i søpla fra mine klesskap. På den annen side er det ypperlig utkledningsmateriale.

Gammel 02-08-10, 17:40   #18
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Skjønner at man ikke sender alt til Fretex, men det er virkelig utrolig hvor mye DRITT folk handler på loppis og på gis bort på finn.no.

Gammel 02-08-10, 17:41   #19
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kaster ikke det som er fullt brukbart, selv om vi ikke trenger det lenger. Gir bort i stedet.
Jeg kaster ikke fotografier.
Og jeg kaster aldri, aldri kjærlighetsbrevene mannen min har skrevet til meg.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-10, 17:42   #20
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skjønner at man ikke sender alt til Fretex, men det er virkelig utrolig hvor mye DRITT folk handler på loppis og på gis bort på finn.no.

Noen ganger har man ikke tid/mulighet/energi til å sortere bra fra dårlig og kjøre rundt til loppiser/sette inn annonser på finn. True story.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:05.