Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Lavkarbo og fett - spørsmål fra en novise

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-08-10, 17:46   #1
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lavkarbo og fett - spørsmål fra en novise

Jeg startet med lavkarbo på tirsdag og har spist gravis mindre brød. Første dagen spiste jeg 4 knekkebrød og i går og i dag kun ett (Ryvita). Jeg har ellers spist litt en del bringebær, enten med vaniljekesam eller fløte og surkrinmelis. Jeg spiser fete oster. I dag laget jeg blomkålmos med masse smør og litt fløte.

Jeg føler jeg spiser for mye fett, med smør på knekkisen, steking av egg i smør, laks i smør, fløte på bær og fløtekakao. Er det for mye fett når man spiser litt karber, slik jeg antageligvis gjør? jeg regner ikke karber og aner ikke hvor mye som er "lov" heller.

Og hva hvis jeg bare spiser salater og kyllinger og slikt og ikke fett. Blir det feil da? Blir man ikke ketogen da?

Jeg har kjøpt sånne ustix, og er ikke i ketose.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-10, 17:51   #2
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lavkarbo og fett - spørsmål fra en novise

Hvis du spiser lavkarbo uten fett vil du miste energien din. Det er fordi kroppen kun kan lage energi av karber eller fett. Ikke proteiner.

Jeg tror det var Iset som gav meg en pekepinn på at hvis du ligger på ca 50 - 70 gram karber om dagen kan du spise så mye fett du vil.

De eksemplene du nevner med bruk av fett er ikke for mye.

Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-10, 17:55   #3
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Flere spørsmål:

Er Vaniljekesam lov?
Hva med sukkerfri tyggis?
Splenda? Eller fruktose?
Så mye bringebær jeg vil?

Gammel 12-08-10, 17:58   #4
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Jeg lurer litt på det samme. Jeg har spist i dag:

frokost: omelett av 3 egg stekt i smør med ost på toppen, 1/4 paprika, 2 skinkeskiver

Mellom: 1 skyr

Lunsj : 1/2 boks CC + 1/4 raspet eple, + hasselnøtter

Mellom: 1 kaffe latte

Middag: kjøttpudding med brokkoli og blomkålgrateng (lagd med fløte og litt kesam og endel ost) + viltsaus. 6 karber per 100 g, minimalt i sausen.

Evt kvelds: 1 ryvita med smør og ost.

Jeg aner ikke hvor mange karbohydrater jeg ca har spist her. Noen som har peiling som kan gi et ca antall?

Gammel 12-08-10, 18:00   #5
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Og hva med søte, små tomater? Snackpaprika?

Gammel 12-08-10, 18:23   #6
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv

Carpe Diem sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Følger med på denne tråden...og håper noen deler kunnskapen sin

Gammel 12-08-10, 18:38   #7
Left
Passiv

Standard

Sjekk matvaretabellen.no Da får du en pekepinn.

Svar med sitat
Gammel 12-08-10, 18:45   #8
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Det kommer jo helt an på hvor du legger deg på lavkarboskalaen, skal du i ketose så må du være mye mer nøye med karbene en om du "bare" spiser lavkarbo ala Fedon.

Gammel 12-08-10, 18:46   #9
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv

Carpe Diem sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Sjekk matvaretabellen.no Da får du en pekepinn.

Sjekker man da det totale karbohydratinnholdet pr 100 g og ganger det opp i forhold til mengden man spiser av det aktuelle produktet? Slik som når man telle kalorier ellers....bare dette blir med karbo?
Er naturlige karbohydrater liker ugunstige som kunstige?

Gammel 12-08-10, 18:55   #10
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ole Brumm, her.

Det kommer jo helt an på hvor du legger deg på lavkarboskalaen, skal du i ketose så må du være mye mer nøye med karbene en om du "bare" spiser lavkarbo ala Fedon.

Fortell meg om ketose da. Jeg tror det kunne vært en motivasjonsfaktor.

Gammel 12-08-10, 19:07   #11
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Karamell: Jeg tror noen andre bør fortelle deg om ketose, som har bedre peiling en meg, flere her inne som er i ketose. Men om du er i forsøksstadiet, så ville jeg tatt det gradvis i starten for å se hvordan kroppen din reagerer. For min del så var det å redusere karbohydratene ned til litt under 100 ca (jeg teller ikke, så det blir et anslag) et merkbart steg. Søtsuget forsvant, vekten gikk nedover og tarmsystemet mitt fungerte mye bedre (jeg har litt problem med det ved høykarbokost). For min del så gikk reduksjonen på å kutte ut brød, ris, pasta, potet og andre høykarboprodukter.

Ladybug: 1 g karbo er 1 gram karbo uansett. Og ja man sumerer opp alt så man får et totalantall karbohydrater.

Gammel 12-08-10, 19:18   #12
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Jeg sliter med magen og håper dette hjelper ja. Jeg spiser ikke brød, pasta, ris eller poteter. Kun litt Ryvita eller Rugsprø så lang, men jeg er altså bare på dag 3.

Gammel 12-08-10, 19:23   #13
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Flere spørsmål:

Er Vaniljekesam lov?
Hva med sukkerfri tyggis?
Splenda? Eller fruktose?
Så mye bringebær jeg vil?

Lov og lov, spørs hvor mye karber du skal ha. Vaniljekesam inneholder endel sukker, tror jeg, og er høyt i karber, så jeg ville heller feks. tilsatt vaniljedråper eller noe i den vanlige. Eller unngå det helt.
Sukkerfri tyggis tror jeg er greit ja. Splenda også. Ikke fruktose, dessuten er ikke fruktose særlig sunt. Noen mener vanlig raffinert sukker faktisk er mindre skadelig enn fruktose. Jeg unngår det.
Bringebær er relativt lavt på karber men spiser du en kurv til dagen så er du jo litt høyt oppe, sikkert. Jeg ville ligget på maks 70 karber daglig og telt litt i begynnelsen for å få en pekepinn.

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Fortell meg om ketose da. Jeg tror det kunne vært en motivasjonsfaktor.

http://forum.lavkarbo.no/showthread....ht=ketoacidose

Gammel 12-08-10, 21:21   #14
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Da må jeg jo telle og veie.

Takk for svar sånn elles folkens! Kom gjerne med mer.

Gammel 12-08-10, 21:31   #15
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du bør nok kanskje telle og veie litt i begynnelsen, kanskje bare første uka eller to, bare for å få en viss oversikt over hvor mye karbo du får i deg av diverse mat. Mange går på store smeller ved å spise feks. masse frukt, knekkebrød, vaniljekesam, nøtter, bær osv. Mat som oftest kan spises i små mengder men som folk kaster i seg som ville fordi "det er jo sunt". Mange får nok sjokk når de ser hvor mye karbo som faktisk finnes i endel mat, på samme måte som mange får sjokk over hvor mange kcal de får i seg når de legger menyene sine inn i sånne kalori-dagbøker.

Gammel 12-08-10, 21:35   #16
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Finnes det en karbo-utregner på nett? Der man kan plotte inn mat og gram?

Banan er sikkert fy-fy ja? Jeg hadde nettopp en halv i smoothien. Nå har jeg nettopp lest at jeg burde hatt egg i den. Jaja, i morgen. ;p

Gammel 12-08-10, 22:57   #17
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Banan er svært rikt på karber og ganske søtt, så ja. Jeg bruker banan i smoothien, men jeg er ikke voldsomt striks på karbene siden jeg ikke skal noe ned i vekt.
Du bør ha egg i smoothien ja, og nøtter eller olje. Her er mange oppskrifter.
Mange inne på lavkarboforumet bruker www.fitday.com til å regne ut menyene sine. Du kan jo ta en titt. Ellers finnes det sikkert norske versjoner, men jeg har ingen link. Eller, vektklubb og somebody og lignende har jo kalori-dagbøker som også viser inntak av karbo, protein og fett, tror jeg.

Gammel 12-08-10, 23:22   #18
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For å ligge i ketose må mange (som jeg) ligge omtrent helt unna karber. HELT. Dvs kun spise det lille man ikke kan unngå. Jo flere karber pr. 100g jo mindre kan man spise av matvaren, naturlig nok. Bare ett knekkebrød er nok til å vippe meg ut. Likeledes alt som smaker søtt (med mindre det er små mengder, dvs teskjeer av det.) Jeg kan ikke drikke melk feks.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-10, 23:27   #19
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har aldri kommet i ketose, såvidt jeg vet. Jeg teller og veier ikke heller, men jeg er veldig nøye med hva slags råvarer jeg spiser. Jeg mener selv, uten å ha regnet, at jeg ikke spiser så mange karber. Jeg spiser kun kjøtt, fisk, grønnsaker over jorda, bittelitt bær, litt frø, ost, cc, fløte/ rømme, egg, mandler og sånne ting. En sjelden gang ørlite grann linser.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-10, 23:53   #20
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har respondert fullt på ketosticksen i lang tid, og samtidig f.eks spist vanilijekesam blandet med kesam 8%. Så det er veldig ulikt hvor lavt man må ligge i karber for å være i ketose.

For min del ville jeg ha telt karber en periode hvis ketose er målet. Det er den beste måten å lære seg hvor karbohydratfellene ligger. I ketose ville jeg ikke bekymret meg over fettnivået du beskriver Karamell. Men så fort man tilfører ryvita og havregrøt og kosthold a la fedon, så ville jeg ha vært litt restriktiv med fettnivået. Dvs. ikke vært redd for for å få i meg litt rømme, majones og en fløteskvett her og der, men ikke gått inn for å spise masse krem med bær, og bacon og egg som er druknet i smør.

Hadde jeg vært deg Karamell så ville jeg lest meg opp litt, og så valgt hvilken retning du vil prøve ut. For min del var det veldig fint å begynne på fedonnivå, og etterhvert stramme inn på antall karber ned mot ketosenivå.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:55.