|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Passiv
|
![]() Palliasjon - hva bør ligge i det ordet?Har akkurat startet på "dødsutdanning" som noen så fint kaller det - videreutdanning i palliasjon, og vil gjerne ha synspunkter. |
![]() |
![]() |
#2 |
Palliasjonsnurse
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Palliasjon - hva bør ligge i det ordet?Viktig tema.
![]() |
#3 |
⭐️⭐️⭐️
|
![]() Sv: Palliasjon - hva bør ligge i det ordet?Mamma døde av kreft og var innlagt på Ahus i lengre perioder. Hun fikk vel knapt nok det tilsynet hun hadde krav på, i allefall ikke mer.
![]() |
#4 |
Passiv
|
![]() Sv: Palliasjon - hva bør ligge i det ordet?
Min erfaring er at det er lite fokus på palliasjon på sykehus, med mindre det er en palliativ enhet. På vanlige akuttposter har de et helt annet fokus. |
![]() |
![]() |
#5 |
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Palliasjon - hva bør ligge i det ordet?Jeg sto i dette for noen måneder siden. Jeg fikk fantastisk oppfølging som pårørende på intensivavdelingen. Da det ble bestemt at pasienten skulle kobles fra og legges terminal, ble h*n flyttet til nevrologisk grunnet plassproblemer på intensiven. Det var ikke like greit. På intesiven hadde de fantastiske sykepleiere som virkelig klarte å få meg til å føle meg ivaretatt og at pasienten ble behandlet med respekt. De klarte å få meg til å føle at de virkelig brydde seg om meg og om h*n. På nevrologen var det hjelpepleierene som hadde denne rollen. Sykepleierene så jeg stort sett bare når jeg ringte på eller når det var medisinering.
![]() |
#6 |
Passiv
|
![]() Sv: Palliasjon - hva bør ligge i det ordet?Det styrker jo bare det jeg allerede har forstått - at de pårørende trenger å bli sett på en helt annen måte enn det som er "vanlig" på en medisinsk sengepost. Dette er viktig, og jeg er veldig glad for at dere vil dele med meg. |
![]() |
![]() |
#7 |
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Palliasjon - hva bør ligge i det ordet?
Det er klart. Når alt håp er ute, og man bare venter på det uungåelige - da trenger man å få lov til å være liten en gang i blant. For absolutt alle kreftene går gjerne med til å være sterk for den som faktisk skal dø....
![]() |
#8 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Palliasjon - hva bør ligge i det ordet?Min mamma døde av kreft i 2006, og var innlagt en del på Haukeland. Det synes jeg var tildels ille, det var lite hjelp og få, og lite omsorg ovenfor både pasienter og pårørende.
![]() |
![]() |
#9 |
Passiv
|
![]() Sv: Palliasjon - hva bør ligge i det ordet?De har etter hva jeg har fått med meg flere spl. på vakt, enn det som er normalt på en "vanlig" medisinsk sengepost, så det er nok litt av forklaringen, men allikevel skal man jo kunne føle seg ivaretatt som pasient og pårørende. Det er rett og slett ikke nok fokus på det tror jeg. |
![]() |
![]() |
#10 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Palliasjon - hva bør ligge i det ordet?Min far døde av hjernesvulst på medisinsk avdeling på Diakonhjemmet i 2009, og det var en helt forferdelig opplevelse. Han lå og skrek hele tiden (de mente han hadde emosjonell inkotinens) og sykepleierne hadde ikke tid til å ta seg av ham. Vi måtte selv leie inn sykepleiere som var hos ham 24 timer i døgnet. I tillegg til at vi også var mye der. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Passiv
|
![]() Sv: Palliasjon - hva bør ligge i det ordet?Hjertet mitt gråter over hva dere har opplevd Elg. Sånn skal det overhodet ikke være! |
![]() |
![]() |
|
|