|
Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Impulsiv innimellom
|
![]() Er det mye arbeid å få disse møblene fine?Har sagt at jeg skal kjøpe disse møblene, men da mamma fikk se de på nettet mente hun at det var ukevis med sliping som man måtte ta utendørs og masse masse arbeid for å få det pent. Min mamma har en tendens til å overdrive en smule, så jeg vet ikke om jeg tror helt på henne.
![]() |
#2 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Er det mye arbeid å få disse møblene fine?Uten erfaring tar det sikkert lengre tid enn med. Svigerinne og svoger fikset en liknende spisestue på ei helg. I garasjen til svigers. Det var pussing, maling og nytt trekk til stolene.
![]() |
#3 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Er det mye arbeid å få disse møblene fine?Bildene var litt utydelige, men det virket som om det i hovedsak var bordflaten og oppå skapet det var sprekker i lakken? De slipper du kjapt ned med slipemaskin, vaskerover,lar tørke og lakker opp igjen. Det tar ikke lange tiden. På dørene, stolene og beina må det sikkert ikke slipes helt ned, bare rufse litt i lakken så ny fester seg.
![]() |
#4 |
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er det mye arbeid å få disse møblene fine?Hvis lakken er flasset /sprukket vil jeg anbefale å fjerne gammel lakk med lakkfjerner før du lakker oppp igjen, det er en heftig slipejobb å få bort all lakk, og fort gjort å slipe veldig mye av treet på enkelte områder. Samt at det går fryktleig mye slipepapir. Da tenker jeg på bordplaten, altså. Resten er det bare å slipe så ny lakk får feste. ukevis med arbeid er det uansett ikke.
![]() |
#6 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Er det mye arbeid å få disse møblene fine?Skal du male det eller lakke det?
![]() |
#7 |
Impulsiv innimellom
|
![]() Sv: Er det mye arbeid å få disse møblene fine?Saa greit at det finnes eksperter her. Det skal males lyst.
![]() |
#8 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Er det mye arbeid å få disse møblene fine?Du bør slipe alle overflater siden det er lakket. Lakk kan reagere med å flasse av når den blir overmalt uten å mattes ned på forhånd. BTDT.
![]() |
#9 |
Drømmer
|
![]() Sv: Er det mye arbeid å få disse møblene fine?Det er veldig greit å ha pussemaskin syns jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Er det mye arbeid å få disse møblene fine?Jeg hadde bare mattslipt lakken, vasket godt, latt tørke,et lag med heftgrunn og et par strøk med maling. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Keep calm and trot on
![]() Sv: Er det mye arbeid å få disse møblene fine?mattslip lakken, grunn med heftgrunn, og så flere strøk med oljemaling, jevn ut fargen med etterstryker og puss mellom hvert strøk. Men om lakken er sprukket opp på bordplata bør den som jeg nevnte fjernes med lakkfjerner, ellers blir det en veldig omfattende pussejobb, for enhver bitteliten sprekk syes når du maler over.
![]() |
#12 |
Impulsiv innimellom
|
![]() Sv: Er det mye arbeid å få disse møblene fine?
Hva betyr mattslipt?
![]() |
#13 |
Keep calm and trot on
mattslip betyr å slipe lett over, slik at lakkoverflaten iokke er glatt lenger. På bordplaten og flate deler av stoler og bordben, og skapene bruker du slipemaskin, ellers bruker du slipepapir. Jeg har nettopp pusset opp et fullt stuemøblement på den måten, det vanskeligeste og mest tidkrevende var egentlig å trekke om stolene.
![]() |
#14 |
www.bomulls.no
|
![]() Sv: Er det mye arbeid å få disse møblene fine?Mattslipt så det blir en litt ru overflate og bedre feste. Lakk er jo gjerne litt blank, så du skal slipe vekk det øverste laget.
![]() |
#16 |
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() Sv: Er det mye arbeid å få disse møblene fine?Åh, eg syns det er kjempeleit om du maler det! Så nydelig glød i treet! |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Keep calm and trot on
hihi, det er det mange som har sagt til meg nå når vi har holdt på også, men trelook er så utrolig lite meg. Jeg syns det må være koseligere at det blit malt og brukt, enn bare stuet bort eller kastet.
![]() |
#18 |
Impulsiv innimellom
|
Skal jeg pusse over for hvert malingsstroek?
![]() |
#20 |
Keep calm and trot on
Ja, jeg pusset lett med fint slipepapir mellom hvert strøk med maling. En etterstryker er en pensel med spesielt fine hår, som du bruker til å jevne ut malingen etter du har påført den med pensel. Alle disse tingene er med på å minimere hvor mye penselstrøkene syns på det ferdige møbelet.
Snupsen -05 og Rusket -10 Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs Sist redigert av Mrs. Longbottom : 03-09-10 kl 13:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|