|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
maler
|
![]() Dugnad og jobb - hvor mye kan man regne med at andre tar hensyn?Jeg jobber som kjent som lege på et sykehus og har et lite kobbel med unger. Jeg er (heldigvis
![]() |
#2 |
|
![]() Sv: Dugnad og jobb - hvor mye kan man regne med at andre tar hensyn?Jeg mener at man bør ta en seriøs runde med seg selv på om det nå egentlig er så lurt å la de håpefulle være med på fotball, korps og ishockey hvis man ikke har dugnadskapasitet, at man ellers på de "obligatoriske" bør gjøre en innsats for å finne barnevakt hvis mulig, og at hvis man har gjort sitt, bør tenke at det da er greit. Plutselig en dag er det du som kan gjøre en innsats når andre ikke har kapasitet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
bits and pieces
|
![]() Sv: Dugnad og jobb - hvor mye kan man regne med at andre tar hensyn?
Ble litt provosert her kjenner jeg. Jeg har ikke valgt det livet jeg lever for øyeblikket.
![]() |
![]() |
#4 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Dugnad og jobb - hvor mye kan man regne med at andre tar hensyn?Jeg er litt ja og tja. Det er veldig mye aktiviteter som er avhengig av nettopp dugnadsarbeid og at alle bidrar, og jeg syns ikke det er riktig at noen få blir stående med hele greia fordi noen andre aldri har tid. På den andre siden så er det jo reelt at noen faktisk ikke har tid, og jeg vet ikke hvor riktig jeg syns det er at det skal gå ut over barna deres igjen.
![]() |
#5 |
Passiv
|
![]() Sv: Dugnad og jobb - hvor mye kan man regne med at andre tar hensyn?Jeg ser at i praksis så ender det som regel med at ikke bare de som virkelig ikke kan, men også de som igrunnen ikke gidder, faktisk overlater alt til de som gidder. Og sånn går alt sin gang slik det har gjort til alle tider. |
![]() |
![]() |
#6 |
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dugnad og jobb - hvor mye kan man regne med at andre tar hensyn?Jeg tar hensyn. Da mellomste ville begynne i korps tok jeg en sjekk av dugnadsbelastningen og sa nei. Fritidsaktiviteter velges omhyggelig ut fra ressurskrav, både i forhold til foreldrebidrag og kjøring. Det er jeg nødt til.
![]() |
#7 |
maler
|
Jeg tenker at det alltid må være mulighet for å ikke kunne endel ganger. Men jeg mener at hvis man aldri kan stille, kan man heller ikke være med. Med mindre man har fått avklart at dette er greit på forhånd, og det kan det jo godt hende man får. På samme måte som man ikke kan regne med at man ikke kan melde seg på dyre aktiviteter når man ikke har penger, kan man ikke melde seg på tidkrevende aktiviteter når man ikke har tid.
![]() |
#8 |
Passiv
|
![]() Sv: Dugnad og jobb - hvor mye kan man regne med at andre tar hensyn?Ofte er jo dugnadskrevende aktiviteter lagt opp slik for at det skal samles inn penger sånn at det ikke skal koste så mye penger å være med. Dersom det skal legges opp såpass tilpasset til de som ikke har god råd, så mener jeg faktisk at det bør være et alternativ å betale mer og slippe dugnader også. |
![]() |
![]() |
#9 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: Dugnad og jobb - hvor mye kan man regne med at andre tar hensyn?Jeg jobber ikke skift, men har pendlermann så jeg er mye alene med ungene. Eldste ymtet frempå om korps, men det ble ikke aktuellt. Ellers tar jeg med ungene - yngste blir 5 i høst, så nå går det an, hvis jeg må. Foreldremøter og sånt har jeg barnevakt til. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
maler
|
![]() Sv: Dugnad og jobb - hvor mye kan man regne med at andre tar hensyn?Jeg er også tilhenger av å ta hensyn til folk som har det ekstra vanskelig en periode. Men det er det med å legge opp livet sitt slik at det ikke går opp og så regne med at andre strekker seg enda litt til for å dekke over. Det gjelder på jobb også. Hvis man har en jobb med kvelder og helger, og forventer (ikke spør, men forventer) at kollegaene skal dekke opp fordi det ikke går opp på hjemmebane. Det synes ikke jeg blir helt riktig hvis det medfører stor medbelastning på kollegaene.
![]() |
#11 |
Passiv
|
![]() Sv: Dugnad og jobb - hvor mye kan man regne med at andre tar hensyn?På jobb vil jeg faktisk være langt mer tilbøyelig til å nekte sånt kjenner jeg. Jeg er litt sær på det der. |
![]() |
![]() |
#12 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: Dugnad og jobb - hvor mye kan man regne med at andre tar hensyn?Det er jo litt det samme med yrket ditt, det Katta, ikke sant? Har man en privatsituasjon som gjør at man ikke kan gå vakter så velger man en annen spesialitet eller stilling - man tar ikke jobben og går etterpå til sjef og kollegaer og forklarer at det går ikke for akkurat deg.
![]() |
![]() |
#13 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Dugnad og jobb - hvor mye kan man regne med at andre tar hensyn?Jeg er alene med barna, og tenker selvsagt at barna skal få være med på fritidsaktiviteter på lik linje med de andre. Så satser jeg på at dersom det dukker opp en dugnad(som det jo helt sikkert gjør) så prøver jeg å finne barnevakt, evt ta barna med dersom det er en dugnad de kan være med på.
![]() |
#14 |
Leser
|
![]() Sv: Dugnad og jobb - hvor mye kan man regne med at andre tar hensyn?Jeg vet ikke helt? Vi har lagt opp aktiviteter til ungene slik at det "passer" for oss, men samtidig: Vi har lette barn (de har flere interesser og er greie å styre), de er jenter (jeg har inntrykk av at det er lettere for jenter å velge aktiviteter. For gutter synes jeg at det å velge vekk fotball sitter langt inne, men det kan være en misforståelse) og vi har greit med både tid og penger. Vi har selvfølgelig ikek all verden med tid, men vi har ikke turnus og mulighet til selv å planlegge overtid. Og nogenlunde greit med penger - klart man skulle alltid hatt mer.
![]() |
#15 |
Passiv
|
![]() Sv: Dugnad og jobb - hvor mye kan man regne med at andre tar hensyn?him - vi har sånne unger rundt oss de fleste. Og de går på fotballen, de sendes ikke regning for klubbmedlemsskap eller så gjør man ikke noe ut av det om den ikke betales. De settes ikke opp på dugnader og man bare stille og rolig sørger for at ungen har det fint, og at det alltid er en eller annen som passer på å tilby transport. |
![]() |
![]() |
#16 |
Leser
|
Er det ikke sånne unger som det var meningen å diskutere? Er litt usikker på om jeg har misset litt av settingen?
![]() |
#17 |
Passiv
|
Jeg tror det var de vi ikke skulle diskutere - at vi skulle diskutere de som rett og slett har lagt opp livet sitt sånn at de aldri kan bidra til noe, men som kunne (ihvertfall teoretisk) valgt annerledes. |
![]() |
![]() |
#18 |
maler
|
![]() Sv: Dugnad og jobb - hvor mye kan man regne med at andre tar hensyn?Jeg synes aleneforeldre med dårlig økonomi og fem unger blir en helt egen ekstremkategori. Unger som har det vanskelig håper jeg vi alle ønsker å stille opp for så godt det lar seg gjøre.
![]() |
#19 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Dugnad og jobb - hvor mye kan man regne med at andre tar hensyn?Katta; da jeg leste den første setningen din, leste jeg: Jeg jobber som en kjent lege på et sykehus, og i et tiendedels sekund tenkte jeg; skryt litt mindre, da... |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Passiv
|
Jepp. Det er sjelden noen gnåler over at en forelder som nesten drukner ikke stiller på dugnad. |
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|