Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

"Vondter" som unnskyldning

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-05-12, 08:33   #1
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Vondter" som unnskyldning

Jeg har sett at snuppa og flere i jentegjengen hennes har begynt å bruke "vondt i magen/hodet" som unnskyldning når det er ting de ikke har lyst til. Både når det gjelder skolearbeid, gå ut i SFO-tiden, når det oppstår småkrangler i jentegjengen osv. Jeg ser at det er unnskyldninger og ikke reelle plager, for plagene forsvinner som dugg for solen når man bare har ryddet opp i "problemet".

Jeg har forsøkt å fortelle historien om ulv, ulv til snuppa, men alt hun ser er at venninnene "slipper unna" med dette. Så hun forsøker seg stadig. I går hadde hun vært hos en venninne og ville hjem fordi hun hadde vondt i magen. Etterpå spurte jeg om hun faktisk hadde vondt eller om det hadde skjedd noe annet som gjorde at hun ikke ville være der mer. Svaret var da at hun kanskje ikke hadde så vondt på ordentlig, men at hun FØLTE at hun hadde ganske vondt. Jeg svarte at hvis man hadde kranglet litt og derfor ikke var så glad, så var det helt lov til å bruke det som grunn til å bli hentet og ikke si noe som egentlig ikke var sant. Dette måtte hun visst tenke litt på.

Akkurat denne typen historie er en gjenganger i jentegjengen. Vi har aldri måttet hente "sykt barn" på skolen i sånne situasjoner, men jeg vet at det har skjedd et par av de andre jentene.

Er det noen som har gode råd og tips om hvordan man får ungene til å slutte å bruke vikarierende unnskyldninger for å komme seg ut av "ubehagelige situasjoner"? Eller er det rett og slett mer stuerent å bruke fysiske vondter som unnskyldning for å komme seg unna en ubehagelig situasjon? (Dette ble jo drøftet i en helt annen tråd for ikke så lenge siden.)

Gammel 04-05-12, 08:59   #2
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 811
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Vondter" som unnskyldning

Ja. Vent til ungen brekker fingeren, nekt å kjøre ham på legevakta før dagen etter, ettersom det umulig kan være så vondt, han overdramatiserer jo alltid. Så kan du ta diskusjonen om ulv, ulv, når han kommer hjem derfra.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-12, 09:11   #3
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Mulig dette er noe jentegreie? Mine to gutter har aldri sagt sånne vondt i magen-ting iallefall.
Lillebror sier ifra selv når han vil hjem og når han synes at han har vært lenge nok hos noen.

Gammel 04-05-12, 09:26   #4
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 355
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine to jenter har heller aldri brukt den metoden, GinaK.
Forøvrig tror jeg at dette er helt avhengig av hvilken respons barnet får. Hjemme hos oss hvor mannen er vokst opp med legefar og jeg er sykepleier, er det lite dulling rundt småvondter - og ergo lite klaging på småvondter. (Men dette fordrer selvsagt at man har tro på sin egen evne til å vurdere om noe er alvorlig eller ikke. Da mitt barn brakk fingeren, skjønte jeg med en gang hva som hadde skjedd, og dro på legevakten. )

Men jeg tenker at hvis noen av jentene i gjengen bruker dette som et middel for å unngå ubehagelige situasjoner og får responsen de ønsker seg, så vil de fortsette med det. Også kan det jo være at de opplever konflikter som som ubehagelige at de får fysisk vondt av det.

Jeg synes du velger en veldig god løsning på dette, Tjorven.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-12, 09:30   #5
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg har en dramakonge. Tjorven kan gjette hvilken.

Her funker det å si at om man har smerter og er syk så må vi slå av tv og data. Det finnes ingen sykdommer med diffuse symptomer som ikke har godt av avslåtte skjermer.

Dernest et spørsmål om det han egentlig prøver å si er at han har et behov han ønsker dekket. Det er ganske godt når han svarer ja og kravler seg sammen i armkroken en stund.

Svar med sitat
Gammel 04-05-12, 09:32   #6
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Men jeg tenker at hvis noen av jentene i gjengen bruker dette som et middel for å unngå ubehagelige situasjoner og får responsen de ønsker seg, så vil de fortsette med det. Også kan det jo være at de opplever konflikter som som ubehagelige at de får fysisk vondt av det.

Ja, det er sant. Jeg kan få skikkelig vondt i magen hvis jeg har uheldige opplevelser med kunder på jobben. Og jeg skjønner jo at det ikke er så lett å skille på om dette er mest fysisk eller mest psykisk når man er 6-7 år. I voksen alder vet jeg hva det kommer av, og tar meg en runde rundt bygget eller tur på kaffebaren rundt hjørnet for å klarne hode og mage.

Gammel 04-05-12, 09:33   #7
Slettet bruker
Passiv

Standard

Du må ikke klarne magen rundt bygget, Tjorven.

Svar med sitat
Gammel 04-05-12, 09:38   #8
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det siste er viktig. Jeg har "omgangssyke" når jeg har eksamensnerver. Det kjennes helt reelt, men går bort etterpå. Jeg har også en unge som prøver seg for å slippe å være med på ting han ikke vil. Det er derfor strenge regler for når man er syk hos oss og man må ha feber før det blir noen goder som utløses. Vi har ikke hatt brukne bein så langt.

Gammel 04-05-12, 09:53   #9
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Jeg fikk knerten til legevakta umiddelbart da han kom hjem med brukne fingre. Det var mer enn faren hans gjorde enda de befant seg et par hundre meter unna legevakta da skaden skjedde.

Jeg var hjemme en dag med knerten for et par uker siden. Han var subfebril (37,9 på kvelden) og så tufs og slapp ut. Dagen etter fortalte han ped.leder i barnehagen at han hadde lurt mamma til å være hjemme. Så jeg er skeptisk.

Gammel 04-05-12, 10:43   #10
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg måtte ta meg selv i hva jeg selv sa, jeg. Da jeg hadde bekkenløsning og et av barna plutselig ikke kunne rydde rommet sitt for han "hadde så vondt i bekkenet".

Altså; begrunnelsen var reell, men jeg tok en runde med meg selv og mannen på behovet for å stadig gjenta dette med bekkenløsningen. For jo mer jeg måtte minne mannen om at jeg sa nei eller ba ham om å gjøre visse oppgaver pga. bekkenløsningen jeg hadde i det svangerskapet, jo oftere snappet jo ungene opp dette.

Ellers har jeg vel kommet frem til at det er lov å ta feil. Jeg har et barn som etterhvert opparbeidet seg et heftig fravær pga. "sykdom". Så jeg har kommet frem til at dersom jeg tvinger ham på skolen med magevondt eller svimmelhet etc. og det viste seg å være noe i det, så får det bare bli sånn.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-12, 11:06   #11
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan kjenner du de andre mødrene? Er dette noe man ta en mailrunde på, eller til og med en prat over en kaffekopp? Type: "Jeg observerer at jenta mi .... (det fra H.I.). Ser dere det på samme måte? Kan vi takle dette på en felles måte? Hva tenker dere?"

Gammel 04-05-12, 11:06   #12
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eller fedrene.

Gammel 04-05-12, 11:22   #13
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hvordan kjenner du de andre mødrene? Er dette noe man ta en mailrunde på, eller til og med en prat over en kaffekopp? Type: "Jeg observerer at jenta mi .... (det fra H.I.). Ser dere det på samme måte? Kan vi takle dette på en felles måte? Hva tenker dere?"

I denne gjengen kjenner jeg både mødrene (og fedrene) svært godt. Vi omgås også uten barn.

Vi har diskutert problemstillingen, men ser veldig forskjellig på dette. Også med dette om at ungene godt kan finne på å ha fysisk vondt. Noen mener at så lenge ungen har vondt, så skal det få ta livet med ro og gjøre som det ønsker. Jeg er kanskje litt for hardbarket og avviser en del av vondtene deres. Særlig når jeg har hørt dem mange nok ganger. Og jeg kan helt sikkert finne på å ikke oppdage den den gangen ungen faktisk er syk.

Gammel 04-05-12, 11:25   #14
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Ja, da er det ikke så lett. Da er det vel bare å fortsette som du stevner, og håpe at det går inn.

Dragens triks kan sikkert også funke.

Gammel 04-05-12, 11:29   #15
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jge tenker også at det er vanskelig og at voksne er ekstremt ulike på dette feltet. Jeg har en relativt god venninne som setter himmel og jord i bevegelse hvis datteren føler seg litt klein. Og som jeg vet at hun synes at jeg er kald og slem og ufølsom når jeg avfeier sutring over det jeg mener er småting fra min datter.
Jeg synes at hun er overhysterisk, og selv om jeg aldri har sagt det, så tror jeg hun vet at jeg synes det.
Hun og mannen dro for eksempel avgårde midt på natten til legevakten i fjor sommer fordi datteren hadde vondt i lillefingeren etter å ha snublet tidligere på dagen. Selv om fingeren ikke var hoven eller blå, og selv om datteren hadde sittet sammen med våre barn og spilt brettspill i flere timer etter snubleulykken. Og etter at hun hadde bedt meg se på fingeren, og jeg mente at det var helt usannsynlig at den var brukket, fordi den ikke var hoven, kunne beveges, og fordi barnet ikke var smertepåvirket i større grad en n at hun kunne delta i en flere timer lang TP-turnering uten å nevne fingeren en eneste gang.
For disse vennene våre tro jeg at kjøring til legevakt midt på natten, er en måte å vise omsorg på.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 04-05-12, 11:33   #16
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For disse vennene våre tro jeg at kjøring til legevakt midt på natten, er en måte å vise omsorg på.

Og kaste bort legevaktressurser på. Det er ikke et omsorg- og trøstesenter, men en sted for akutt oppstått sykdom som man har sterk mistanke om ikke kan vente til neste dag og vanlig åpningstid. *kjepphest*

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-12, 11:35   #17
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Jge tenker også at det er vanskelig og at voksne er ekstremt ulike på dette feltet. Jeg har en relativt god venninne som setter himmel og jord i bevegelse hvis datteren føler seg litt klein. Og som jeg vet at hun synes at jeg er kald og slem og ufølsom når jeg avfeier sutring over det jeg mener er småting fra min datter.
Jeg synes at hun er overhysterisk, og selv om jeg aldri har sagt det, så tror jeg hun vet at jeg synes det.

Det er der vi også er med det foreldreparet i denne jentegjengen som står lengst unna oss. Jeg er ufølsom og de er hysteriske.

Men det er ikke så lett, synes jeg. Dette har blitt den gjengse måten for disse jentene å få viljen sin nå. Og jeg liker det IKKE. Jeg har gitt beskjed til SFO om at de skal se på min datter både 2 og 3 ganger hvis hun ber om å få legge seg på "sykesofaen" for å hvile og deretter bli hentet hjem. Men det kan jo skje at hun faktisk blir syk, og da vil jeg ikke føle meg så høy i hatten hvis jeg har nektet å komme. (For SFO ringer konsekvent mammaen i slike situasjoner. Barnehagen er hipp som happ om de ringer meg eller mannen.)

Gammel 04-05-12, 11:37   #18
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Ja. Vent til ungen brekker fingeren, nekt å kjøre ham på legevakta før dagen etter, ettersom det umulig kan være så vondt, han overdramatiserer jo alltid. Så kan du ta diskusjonen om ulv, ulv, når han kommer hjem derfra.

Eller foten, slik mine foreldre gjorde da jeg var liten.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-12, 11:41   #19
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 638
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror man bør ha i bakhodet at barn er ulike og håndteres forskjellig også. For å dra et annet eksempel basert på historien din, pøbelsara:

Sønnen min skadet fingeren i barnehagen. Han sluttet å gråte fort, og lot seg ikke plage av det resten av dagen. De hadde derfor ikke tenkt over at de burde titte noe mer på fingeren. Da jeg kom for å hente viser han meg fingeren og sier den er vond. Den er synlig hoven og stiv, og litt blå. Barnehagen kan ikke tro dette, siden han har vært med på alle aktiviteter hele dagen og stusser over at jeg vil dra på legevakta.

Legen der derimot er sjokkert over at de ikke har tenkt tanken selv, siden hun trodde den var brukket. Det var en riktignok ikke, men den var skikkelig forstuet. Sønnen min er en praktisk anlagt type som bare lot være å bruke fingeren, og har ganske høy smerteterskel. Han kunne fint ha spilt TP en hel kveld uten å nevne en vond finger.

Når det er sagt så syns jeg ikke man skal oppfordre barn til å bruke fysiske plager som en unnskyldning. Men det kan hende de trenger til ekstra TLC når de gjør det, fordi de er slitne, lei seg eller noe annet.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-12, 11:42   #20
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Og kaste bort legevaktressurser på. Det er ikke et omsorg- og trøstesenter, men en sted for akutt oppstått sykdom som man har sterk mistanke om ikke kan vente til neste dag og vanlig åpningstid. *kjepphest*

Jeg vet. Og det er ikke første gang det skjer heller. De har et godt utvalg av historier om dramatiske hendelser med påfølgende legevaktsbesøk og tilogmed ambulansehentinger. Det har hittil aldri vært noe sykdom å behandle etter at barnet har blitt undersøkt. Det er egentlig litt sykelig, tror jeg.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:44.