Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bør nettavisene legge ned kommentarfeltene sine? Bør anonymitet forbys?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-08-11, 16:21   #1
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bør nettavisene legge ned kommentarfeltene sine? Bør anonymitet forbys?

Jeg leste en artikkel i Klassekampen i dag, som jeg synes var interessant. Kristin Halvorsen tar til orde for å begrense mulighetene for å være anonym i nettavisene. Erik Newth mener kommentarfeltene bør legges ned. Her er noen utdrag fra artikkelen, men jeg anbefaler å lese hele.

Sitat:

Anonymitet ble sett på som et av de største godene internett hadde å tilby da datamaskiner og modemer ble allemannseie på 90-tallet. Endelig kunne man være hvem man ville, si hva som helst uten frykt for represalier eller andres meninger.

Sitat:

Nå tar stadig flere, deriblant kunnskapsminister Kristin Halvorsen, til orde for å begrense mulighetene til å forbli ukjent på nett. På sin Facebook-profil skrev hun nylig: «Kan ikke bare alle nettredaktører umiddelbart bestemme at på deres sider aksepteres ikke anonyme innlegg? Folk får tørre å stå ved påstandene sine sånn at vi kan diskutere dem i dagslys!»

Sitat:

Koplingen mellom ekstreme utsagn og anonymitet er altfor enkel. På visse typer fora får man riktignok raskt en dårlig debattkultur, men på andre blogger og nettsteder kan man ha gode debatter, selv om brukerne er anonyme, sier Newth.
- Å gjøre slutt på anonymiteten vil ikke løse problemet. Folk sier de villeste ting selv under fullt navn.

Sitat:

Avisenes oppdrag er å skape «å faen-øyeblikk», noe de også lykkes med, og så vil brukerne deres ventilere sitt sinne og frustrasjon, sier han. (Newt)
- Noen har omtalt disse kommentarfeltene som «sinnaposer», noe jeg synes er et godt begrep.

Sitat:

- Tonen på forumene jaget bort de moderate for lenge siden. Nettavisene har mistet ballen på dette. Jeg tror ikke de greier å plukke den opp igjen, sier Newth som mener at nettavisene rett og slett bør fjerne kommentarfeltene sine.

Hva tenker dere om saken? Sånn med en gang kjenner jeg at jeg enig med Newth. Jeg kjenner et sterkt ubehag ved disse kommentarfeltene, både fordi det spres så mye baksnakking, hat og møkk gjennom dem, oppildning a la "å-faen-øyeblikk" for saker som kanskje ikke er så vanvittige når alt kommer til alt, men også fordi jeg ofte synes det åpnes for diskusjoner ifht. saker som ikke bør være åpne for diskusjon. Jeg er for ytringsfrihet, men når de moderate slik Newth påpeker, ikke lenger deltar - speiler da disse kommentarfeltene virkeligheten? Og begrenser man egentlig ytringsfriheten til folk ved å fjerne dem? Var folks ytringsfrihet dårligere, før internett kom?

Jeg har aldri vært bruker av kommentarfeltene, så det kan være gode argumenter for å beholde dem som jeg ikke har fått med meg.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:40.