|
Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Ribbe - legge sølvfolie eller tallerken under?Jeg skal steke ribbe for første gang nå snart. Legger dere en tallerken eller litt alu.folie for at fettet skal renne av? Ribben er litt tykkere på den ene siden. Hvordan vet man egentlig når den er helt ferdig? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
kissable
Medlem siden: Feb 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: ribbe- legge sølvfolie eller tallerken under?Sølvfolie eller tallerken går for det samme, det viktigste er at du får fall på ribba sånn at fettet renner av. Min ribbe er ferdig når Hellstrøm sier det. : nemlig:
![]() |
#4 |
Carve canem
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: ribbe- legge sølvfolie eller tallerken under?2 1/2 timer steking skal være bra for en hvilken som helst ribbe visstnok, så det tar jeg utgangspunkt i. Vi har en diger ribbe i år, så for å få bygget opp ordentlig så har jeg både tallerken og folie under. Søkk på ribba vil gi områder uten sprø svor og det vil vi jo ikke ha.
Sist redigert av Marit K : 24-12-11 kl 13:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
![]() Sv: ribbe- legge sølvfolie eller tallerken under?Ser at spm var litt teit stilt. Skjønner at det er det samme hva man bruker til å ha under, men lurte bare på om man må ha noe under. Ser at det må man altså. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
På (opp?)tur
|
![]() Sv: ribbe- legge sølvfolie eller tallerken under?Tar en klump folie og legger den under. Så trykker jeg ned så det blir riktig fall. Livredd for rå ribbe, fått det servert en gang.
![]() |
#8 |
Carve canem
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
![]() Sv: Ribbe - legge sølvfolie eller tallerken under?Hellstrøm sier vel 2 1/2 time tror jeg. Korrigerer meg selv over her.
![]() |
![]() |
#9 |
kissable
Medlem siden: Feb 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ribbe - legge sølvfolie eller tallerken under?Hellstrøm skriver 2,5 (1+1+0,5) i min oppskrift. Han bruker tynnribbe. Har du familieribbe med kotelettkam bør du kanskje plusse på en halvtime. Det er ikke vekta men tykkelsen som er avgjørende. Visstnok.
![]() |
#10 |
|
![]() Sv: Ribbe - legge sølvfolie eller tallerken under?Ok. da skal jeg begynner jeg å steke klokka to siden middagen skal være klokka fem. Da kan den ev bare hvile litt. Steker dere bare medisterkakene/pølsene i langformen mens ribba hviler litt? Tenker det må være greit å bare helle av det meste av sjyen og så bare steke resten i det inni ovnen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
På (opp?)tur
|
![]() Sv: Ribbe - legge sølvfolie eller tallerken under?Ville tatt medisterkakene og pølsene i panne med lokk, evt. ny form i ovnen. Om du heller av sjy og varmer, tror jeg det fort kan bli svidd.
![]() |
#12 |
St(r)ikkeplante
|
![]() Sv: Ribbe - legge sølvfolie eller tallerken under?Jeg pleier å dele opp ribba til slutt, så fordeler jeg julepølse, medisterkaker og ribbe rundt i langpanna, uten å helle av noe, og har i ovnen til alt er varmt.
![]() |
#13 |
Superduper
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ribbe - legge sølvfolie eller tallerken under?Jeg pakker et fat inn i aluminiumsfolie og legger under. Da slipper fatet og bli stygt og vanskelig å gjøre rent...
![]() |
#14 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Ribbe - legge sølvfolie eller tallerken under?Hvorfor ikke høre på Hellstrøm når det gjelder tallerken også? Han bruker ikke det. Han steker den på begge sider uten noe oppbygging. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() Sv: Ribbe - legge sølvfolie eller tallerken under?
Han brukte da en klump med aluminiumsfolie i går på nrk: Kvelden før kvelden.
![]() |
#16 |
Erfaren
Medlem siden: Oct 2011
![]() |
![]() Sv: Ribbe - legge sølvfolie eller tallerken under?Jeg bruker tallerken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Ribbe - legge sølvfolie eller tallerken under?Jeg har kjøpt en rist som er til dette formålet. Jeg synes dog at den har for mye bue/ er for høy. Problemet er nemlig når svoren er ferdig på toppen så er den ikke det på sidene.
![]() |
#18 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Ribbe - legge sølvfolie eller tallerken under?Åja, det så jeg ikke. Jeg har bAre sett Jul med Hellstrøm, og der har hdn ikke noe under. Men steker den en time på begge sider, 180 grader. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
stressmonster
![]() Sv: Ribbe - legge sølvfolie eller tallerken under?
Han kalte det dog et gammelt kjerringråd.
![]() |
#20 |
stressmonster
![]() Sv: Ribbe - legge sølvfolie eller tallerken under?Vi får også alltid sprø svor, men vi bruker grillen litt. Jeg gjør det på en sånn mellomting mellom Hellstrøm og matprat sin metode. Jeg steker ribba på en ball av aluminiumsfoliet,, vann i bunnen og dekt med folie over i omtrent en time. Tar av folien og ruter opp svoren og steker videre i en til en og en halv time. Ribba blir veldig saftig og god.
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|