Bør jobben bli "familie"?
Min arbeidsgiver har et spørsmål i sin årlige ansatteundersøkelse om i hvilken grad man føler at jobben er "familie". Scoren på dette spørsmålet var i følge ledelsen "ikke tilfredsstillende".
Jeg har ikke som noe mål at jobben skal føles som "familie". Jeg har min familie hjemme og jobben vil jeg at skal forbli en jobb. Jeg kan bli glad i kolleger og trives med arbeidsoppgaver, men det er virkelig ikke noe mål for meg å bli limt til jobben på en slik måte at jeg føler den er familie.
Jeg synes også det er en uting at stadig flere jobbarrangementer finner sted i helgene. Jeg ønsker å tilbringe tiden jeg ikke får betalt for sammen med det jeg definerer som familie og venner; altså mann og barn. Det er lov til å si nei til noe, men ikke til alt. Og alt man sier nei til blir sett ned på. Ledelsen har videre uttrykt at det skal legges opp til flere sosiale arrangementer (også dette på "fritiden") for at vi skal få mer familiefølelse til jobben.
Jeg vet at de mener det vel. Det er kule ting vi gjør, for all del. Men er det lov å si at man allikevel ikke synes det er så greit å bruke så mye tid på?