|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Kidding, right?
|
![]() Hvor lenge varer en disputas?Jeg burde jo huske det, men det er så lenge siden jeg har vært i en nå.
![]() |
![]() |
#2 |
Kjernesnill
|
![]() Sv: Hvor lenge varer en disputas?Det kommer vel an på fagfelt, og jeg har jammen glemt en del jeg også...
![]() |
#4 |
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor lenge varer en disputas?2-4 timer vanligvis. Kommer mye an på opponentene, noen holder på i en evighet mens andre er fort ferdige. Noen ganger kommer det spørsmål fra publikum også.
![]() |
#5 |
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
![]() Sv: Hvor lenge varer en disputas?Vanligvis selve disputasen på 30-45 min, deretter en pause før utspørringen begynner.
![]() |
#6 |
Kjernesnill
|
![]() Sv: Hvor lenge varer en disputas?Jeg mener at min disputas gikk i ett - først min presentasjon, deretter rett på opponentene. Jeg tror også universitetene har forsøkt seg på noen retningslinjer for opponenter slik at ikke disputasene skal bli for langvarige. Det er rimelig utmattende å stå der som kandidat foran publikum og resonnere.
![]() |
#8 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: Hvor lenge varer en disputas?Det varierer vil fra fag til fag. En klassisk disputas i mitt fag varer i ca 4 timer, inkludert en kort lunsjpause (men uten prøveforelesning) som helst holdes dagen før. Kandidatene presenterer ikke avhandlingen selv.
![]() |
#11 |
etterpåklokest
|
![]() Sv: Hvor lenge varer en disputas?Jeg var på disputas i forrige uke, og det tok rundt tre timer. Presentasjon på tre kvarter, ti minutter pause, 1. opponent, 2. opponent, spørsmål fra salen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Møllspist fletthurpe
|
![]() Sv: Hvor lenge varer en disputas?Jeh husker jeg satt som 10 åring og hørte på min tante sin disputas som minst varte i 12 timer... Noe som tilsvarer 2-3 timer i voksentimer.. Fy søren altså!! Jeg kledde over hele kroppen!!
![]() |
#14 |
X First Lady
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Hvor lenge varer en disputas?Husker min mann (Dr Ing) hadde prøveforelesning som varte i ca 1 time og selve disputasen varte 2,5-3 timer. |
![]() |
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|