Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Trening med hund

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-03-11, 21:55   #1
Mazaro
Fullverdig medlem

Mazaro sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Mazaro er litt kul
Standard

Trening med hund

Heisann,
I dag er det klink is ute, og formen min er heller ikke så god.
Så jeg har prøvd å aktivisere hundene inne. Her er 2 videoer av noe av det vi har drevet med i dag. Tenkte det kunne være artig å se.

(Kilde: youtube.com)

(Kilde: youtube.com)

Mazaro er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-11, 22:04   #2
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Trening med hund

Så arti!!!

Gammel 05-03-11, 22:21   #3
Albertine
Passiv

Standard

Så utrolig bra! Kan du si litt om hvordan du lærte hundene dette? Spesielt det øverste klippet.

Svar med sitat
Gammel 05-03-11, 22:40   #4
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Gøy å se! Tydelig at de liker det selv også, halen går hele tiden!

Fikk ikke med meg lyden på den med kuleramme, har jo sett noen lært hunden "å telle", har du prøvd deg på noe liknende?

Gammel 05-03-11, 22:54   #5
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Wow, for noen hunder, og sikkert en veldig flink matmor/trener også

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-11, 23:00   #6
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Så artig!! Kan du fortelle litt om hvordan du har gått frem her? Kunne tenke meg å prøve med våre også. Spesielt en av disse tre kunne trengt mer hjernetrim.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-11, 23:06   #7
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Re: Trening med hund

wow- så moro! Kjempefine hunder-du er utrolig flink med de

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-11, 00:48   #8
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Kjempegøy å se, og sikkert veldig gøy å trene inn også.
Hunder som elsker sånt er utrolig morsomme, jeg har en utrolig lettlært tispe, og en hannhund som ikke gidder om ikke det venter en diger saftig kotelett i andre enden av en oppgave.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-11, 11:17   #9
Mazaro
Fullverdig medlem

Mazaro sin avatar

Mazaro er litt kul
Pil

Miau: Hyggelig at du likte filmene

Albertine:. Ja kan selvsagt fortelle litt om hvordan jeg går fram for å lære inn øvelsene. Eller om du ønsker en skikkelig detaljert beskrivelse ilustrert med bilder for hvordan en kan lære inn alle de triksene og mange flere, utenom kulerammen da, så kan jeg anbefale boken jeg har skrevet "Triks med hund", Den får man kjøpe hos meg, om det er av interesse.

Siden du ikke spesifiserer en bestemt øvelse du ønsker tips til hvordan den kan læres inn, så velger jeg å fortelle litt om hvordan en lærer hunden å tre ringer på en stang. Dette blir litt grovt da. Så hvis jeg er uklar, så er det bare å spørre og grave mer.

TRE RINGER PÅ EN STANG.
Det første en må lære hunden er å holde en av ringene. Det er en stor fordel om hunden kan apportøvelsen. Sitt rolig foran hunden, og be hunden holde ringen. Den skal holdes helt rolig uten å bli tygget på.
Så fører du hånden under ringen og trekker den fort tilbake igjen. Så fort at hunden ikke får tid til å slippe. Ros masse fordi at den holder ringen selv om du har hånden under, gi godbit og pause.

Få hunden til å fortsette å holde ringen selv om du lett kommer borti ringen. Hunden skal ikke slippe ringen før du sier slipp eller hva du nå har som kommando ord for å slippe.

Når hunden er trygg på å holde ringen helt i ro, selv om du har hånden under ringen og selv om du lett kommer ani, kan du finne fram stangen som ringen skal trees nedpå.
La hunden holde ringen som før, tre forsiktig stangen inn på ringen som hunden holder. Full jackpott om dere klarer det. Masse belønning og pause.
Fortsett slik en stund. La hunden holde de forskjellige størrelsene på ringene, og tre stangen inn i ringen som hunden holder. Det er altså du som trer sangen innpå ringen.

Etter hvert holder du tuppen av stangen så vidt inn i ringen og venter. Hunden har nå erfart at hver gang ringen kommer inn på stangen så blir det full jackpot. Den vil nå prøve å få ringen på riktig plass for å få belønningen sin.
Full jackpot. Masse ros, for det miste forsøk fra hundens side å hjelpe til.

Nå blir du gradvis mer og mer passiv, mens hunden blir mer aktiv i å tre på ringen. Hjelp til når hunden prøver. Du styrer stangen og hunden ringen.
Etter hvert holder man stangen helt i ro, og hunden gjør hele jobben. Gradvis fører men stangen lenger og lenger ned mot gulvet. til slutt lar man stangen stå på gulvet. Gradvis fjerner en hånden mer og mer. Til hunden klarer å tre på ringen selv om en står et stykke unna.

For å få hunden til å tre rinktig ring i rett rekkefølge, kan en legge ringene utover gulvet hvor den største ringen er nærmest stangen og den minste lengst i fra. Så er det bare for hunden å til en hver tid ta den nærmeste ringen, for den vil alltid være den riktige.

Dette var veldig grovt fortalt, Men håper at det kan være til hjelp. Vær også opps på at noen av de ringene er av et veldig tynt materiale, Hvis dere har en sånn tynt ring hvor tennene går i gjennom plasten, kan en unngå det ved å lime tøyremser rundt ringen, Det funker helt supert. Har noen ringer hvor jeg har gjort det med. Ellers så finnes det også ringer i kraftig plast, som er ypperlig. Den aller minste ringen har jeg kastet. fordi den setter seg fast i hundens skjever, og det er skremmende for hunden når den ikke klarer å slippe. Men hunder er forskjellige og det er ikke sikkert at det problemet dukker opp hos deres hunder.

Ine: Du lurer på om jeg har prøvd å lære hundene å telle. he he, Ja og det må jeg si at jeg har. Hadde en opptreden på en barneskole en gang, hvor jeg hadde trent dem opp til å takle enkle reknesstykker. Her er en video fra da vi jobbet med å lære inn mattematikk. http://s238.photobucket.com/albums/f...regnermlyd.mp4

Guttemamis: Tusen takk for det.

Avatar: Klart jeg kan fortelle litt om hvordan jeg går fram, men hadde vært da fint om du spurte mer konkret hvilken øvelse er det du tenker på der. Ellers om du tenker på triks generelt, så vil jeg anbefale boken Triks med hund, Der er det rikelig ilustrert og står mange detaljer om det. Man kan se mer om boken og andre bøker jeg har skrevet på min hjemmeside http://www.tormaha.com Men er det en bestemt øvelse du tenker på, så kan jeg sikkert skrive litt om den her på siden også.

Gnuri: Tusen takk for skryt Gnuri.

GydaG: Ja hundene elsker å trene og lære nye ting, det er bombesikkert. Alle elsker å føle at de mester og får til noe. At de er flinke, og når en lærer nye ting så er jo kunsten å gjøre det så lett at det nærmest er umulig å gjøre feil, og at de får støtte følelsen at de er kjempe flinke. Så bra at du har funnet nøkkelen til hanhunden din. Og funnet ut hva som funker for ham. Zanto er også slik. Det ser sikkert ikke slik ut, Men han er en sann utfordring å jobbe med. Og Robin har diagnosen senil dementes. Og glemmer like fort som det læres inn har jeg føelsen av. Må lære inn på nytt og på nytt. Men etter hvert glir det sånn noen lunde inn, bortsett fra når han forsvinner inn i sin egen verden, da får jeg ikke kontakt med ham overhode. Men han pleier å komme inn igjen i vår verden ganske snart. Men han blir fort sliten og mister lett fokus. Men han elsker å føle at han får det til. Det er i hvert fall sikkert.

Gammel 06-03-11, 11:26   #10
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Desto mer imponerende når han har senil demens da!

Det klippet der du viser regnestykker; angir du med klikk hva svaret er da? Artig å se.

Gammel 06-03-11, 11:27   #11
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Moro å se Mazaro!

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-11, 11:44   #12
Mazaro
Fullverdig medlem

Mazaro sin avatar

Mazaro er litt kul
Standard

Ine: Ja, det er en sann utfordring med demente Robin, Men jeg tror det er spesielt viktig å holde de små grå aktiv hos en som er dement, for å redusere utviklingen på sykdommen. Ser i hvert fall det med mennesker, at sitter de ned og ikke gjør noe særlig, så utvikler sydommen seg skremmende fort.

Når det gjelder matematikken. Jeg teller antall kuler hundene flytter på, En, To, Tre . Jeg har liksom en øliten annen tone på den siste kulen de skal flytte på. Slik vet hundene at der skal de ta en pause, og de ser opp på meg, for da vet de at det ofte venter en godbit. Ser jeg ikke på hunden men på kulerammen, kjønner de at de må fortsette å flytte på kuler før det vanker bodbit, slik kan en legge til flere tall, hvor det ser ut som at de løser regnestykker.
Er faktisk noen som har falt for det og trodd at hundene virkelig kan løse matematikk oppgaver helt selv. .

Mex, takk for hyggelig inlegg.

Gammel 06-03-11, 11:45   #13
Albertine
Passiv

Standard

Tusen takk for forklaring! Utrolig artig å se hva du har fått til med hundene dine!

Svar med sitat
Gammel 06-03-11, 11:48   #14
Mazaro
Fullverdig medlem

Mazaro sin avatar

Mazaro er litt kul
Standard

Tusen takk for skryt Albertine.
Her er forresten en annen video, av litt utetrening, og noen flere triks.
Ta en titt da vel.
http://s238.photobucket.com/albums/f...il2010mlyd.flv

Gammel 06-03-11, 11:54   #15
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er så imponert! Nå er vel puddel litt mer lettlærte enn våre whippeter, men tispa vår har jeg litt troen på at kan lære noe av dette.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-11, 12:49   #16
Mazaro
Fullverdig medlem

Mazaro sin avatar

Mazaro er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Jeg er så imponert! Nå er vel puddel litt mer lettlærte enn våre whippeter, men tispa vår har jeg litt troen på at kan lære noe av dette.

Ja det er jeg sikker på at whippetene dine vil klare. Nydelige elegante hunder det. Er sikker på at de kan bli råflinke.

Jeg har ikke så mye erfaring med whippet og trikstrening, men jeg hadde et eksemplar av den rasen i et spor kurs jeg holdt for en del år siden. Først hadde vi litt problemer med å få den sikkelig i gang. Virket litt uintressert.
Men når vi fant at nøkkelen til den hunden var stekt kjøtteig, så gikk framgangen med kanonfart. Han avsluttet kurset med å være faktisk den beste av sporhund deltakerne. Var helt hekta på spor og kunne ikke få nok av det. Aldeles nydelig hund.
Og jeg er helt sikker på at om du bare finner nøkkelen til din hund, Vil den bli helt rå når det gjelder triks.

Når det gjelder puddel og lettlærthet, så er det nå så ymse. Det regnes som en smart rase.
Nå som Robin er blitt dement, må jeg si at han er den tyngste hunden jeg har trent med, noen gang. Men helt klart han har jo ikke allitd vært dement, og i sine yngre dager var han lettere å jobbe med. Men han har alltid vært godt distre og hatt lett for å miste tråden. Og Zanto er for ivrig, og litt vrien fordi han er i hundrede hele tiden, så jeg må endre meg ganske mye når jeg skal trene ham, Med Zanto må jeg være veldig rolig og hele tiden prøve å roe ned, men med Robin må jeg være begeistret og jobbe for å holde interessen oppe.

Men jeg må inrømme at rottweileren min var den smarteste hunden jeg har hatt og mest lettlært, med bouvieren som en god nummer to. Men det er sikkert mange individuelle forskjeller. Hoved trikset er å finne nøkkelen til den enkelte hund, Hva som får den til å bli intressert.
Har også hatt beagel, golden retiever, glen of emaal terier, schæfer og blandingshund. Jeg synes alle rasene har vært inteligente og flinke. Det gjelder bare å finne ut hva som får den enkelte intressert i å bli med. Alle er forskjellige, og det er om å gjøre å finne ut hva som driver den enkelte.

Sist redigert av Mazaro : 06-03-11 kl 13:10.
Gammel 06-03-11, 13:14   #17
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske

Liljekonvall sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ikke annet enn imponerende .

Kanskje jeg skal få kjøpt slike ringer til dvergpinscheren.....han er utrolig smart, men litt vel vilter og leken, så her må jeg nok være mer enn tålmodig skjønner jeg . Men tid har jeg jo plenty med nå som jeg er sykemeldt.

Takk for inspirerende bilder og info om hvordan man går fram

Og; fine hunder du har

Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-11, 13:18   #18
Nina
pretty ballerina

Nina sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Nina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Utrolig gøy å se hva du får til med hundene dine, og så fine de er da.

Nina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-11, 13:42   #19
Rabbit
Langøret

Rabbit sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: I byen..
Rabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt likt
Standard

Dette var utrolig imponerende å se! Satt og så videoene med min 10-åring og hun ble helt himmelfallen over hvor flinke hundene var! For å ikke snakke om hvor skjønne de er.

Rabbit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-11, 13:47   #20
Mazaro
Fullverdig medlem

Mazaro sin avatar

Mazaro er litt kul
Standard

Autofil : Tusen takk for skryt, Ja det må du gjøre, og kanskje fortelle litt hvordan treningen går.
Liljekonvall: Tusen takk for skryt, Ja kjempe flott å trene på de ringene. Det er super måte å aktivisere hunden på når en selv er syk, eller når hunden må holde seg i ro på grunn av skade eller noe. Flott tenke øvelse.
Kjempe hyggelig om filmene kan være til litt inspirasjon.
Nina. Hyggelig at du likte filmene og synes hundene er fine. Der er jeg naturligvis helt enig. .

Rabbitt. Så koselig at tiåringen din likte filmene av hundene. Ja du skulle bare sett dem når de lager pepperkaker i barneboken . Men utrolig koselig å høre at hun likte filmene.

Sist redigert av Mazaro : 06-03-11 kl 14:57.
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:37.