Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Julebordsinspirasjon ønskes!

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-10-12, 01:35   #1
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Julebordsinspirasjon ønskes!

Jeg er litt usikker på om man kan kalle julebord i vårt firma for "fest og høytid", men jeg legger det nå her likevel.

Vi har sittet her i kveld og diskutert julebord. Årets store happening for enkelte enklere sjeler fra bygda. Jeg har aldri vært med på julebord i dette firmaet, men ut fra historiene jeg har hørt, kan det gå rimelig fuktig for seg for deler av arbeidsstokken. Vi har folk av alle slag. Noen er snydens lenge før festen starter og sover før ribba kommer på bordet. Andre er edru og i kjørbar stand hele kvelden. Noen starter fint og avslutter ikke fullt så stilig. Og atter andre er edru fra start til mål, men danser på bordene klokka elleve om kvelden likevel. Det er en broket forsamling på alle måter, også når det kommer til meninger om hvordan et julebord skal være. Vi har de som mener at det ultimate julebordet er båltur med lavvo og 25 minusgrader, mens andre foretrekker komfort, kelnere og åpen bar.

Hvor skal denne gjengen på julebord i år? Det har, i følge sjefen og hovedtillitsvalgt som i skrivende stund har harde forhandlinger i sofakroken (jeg er bare sekretær), vært diskutert siden før fjorårets julebord startet. Og fjorårets julebord var visstnok en braksuksess. Det ble avholdt på Kielferga. Det er sterke ønsker om reprise i år. Jeg kan styre min begeistring. Kielferga er for meg et nødvendig onde av et transportmiddel på vei til litt sydligere breddegrader. To døgn innesperret på en båt med julebordsfeirende kollegaer og sikkert ganske mange andre like stupfulle nordmenn, frister absolutt ikke. Jeg trenger fluktmuligheter og de er det dårlig med på en båt midt i Skagerak. Sjefen minnes fjorårets 4-5 timers lange hjemtur i buss med bakfulle ansatte med gru og forteller fortsatt historier om spystopp, spyposer og andre uhumskheter. Han er heller ikke videre fristet til å gjenta Kielekspedisjonen. Siden vi er LedelsenTM, så veier våre meninger tungt i vektskåla, men vi blir vel ikke spesielt populære om vi ikke klarer å legge fram et alternativt opplegg som kan friste gutta på golvet.

Vi vil ha noe som er noe mer enn ihjelkokt medisterpølse og dvask ribbe på det lokale, litt slitne hotellet. Det trenger dog ikke være noen kulinarisk opplevelse, det er ikke det disse gutta er ute etter, men gjerne en opplevelse på andre måter. Det kan godt innbefatte mer tid enn en kveld, men heller ikke noe særlig mer enn et døgn. Økonomi er ikke noe stort tema, dette er (en del av) guttas bonus for særdeles godt utført arbeid siste år.

Gjengen inneholder 12 menn pluss meg. Alder fra tidlig i tjueårene til tidlig sekstiårene, men med hovedvekt på 35-40. Høy andel skilte, single og andre enestående, men arrangementet er absolutt åpent for partnere. Firmaet dekker alle utgifter, alkohol sponses dog kun i begrensede mengder. Det leies ikke tilhenger til bussen for å frakte medbrakt øl denne gangen.

Affæren skal finne sted i begynnelsen av desember. Og tradisjonelle hotelljulebord blir nedstemt, sies det fra min co-pilot i sofaen her. Dvs., det må i det minste være noe mer enn bare middag og dans til tsjekkisk enmannsband. Det er forøvrig et kriterium at gjengen holdes noenlunde samlet og under kontrollerbare former. Tidligere års erfaringer med julebord kombinert med storbyweekend viser at enkelte kan bli glemt igjen i det store utland på slike turer. Flyreiser er heller ikke ønskelig. Noen har dårlig erfaring med å bli satt av på mellomlandinger, sies det her.

Noe forteller meg at jeg aller helst vil bli hjemme.

Hjelp?!

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-12, 01:45   #2
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Julebordsinspirasjon ønskes!

Det høres faktisk ikke ut som en fest jeg ville blitt med på, jeg heller. Vanskelig det der.

Gammel 28-10-12, 01:55   #3
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Haha, jeg hadde latt gutta planlegge et ønskedrømmejulebord for dem selv, og så hadde jeg dessverre ikke hatt barnefri den helga. God jul!

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-12, 05:27   #4
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

Gjengen inneholder 12 menn pluss meg. Alder fra tidlig i tjueårene til tidlig sekstiårene, men med hovedvekt på 35-40. Høy andel skilte, single og andre enestående,

Jeg hadde brukt tid på å komme opp med et trivelig opplegg for meg og de enestående, bermen kunne dratt til sjøs.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-12, 06:08   #5
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 264
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Fantastisk beskrivelse av problemstillingen!
Jeg vil bare.. ehm.. ønske deg lykke til!

Gammel 28-10-12, 07:10   #6
Mariss
Superduperaktiv

Mariss sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Tønsberg
Mariss er litt kulMariss er litt kulMariss er litt kul
Standard

Høres ikke videre classy ut..... Hmmm.....

Jeg er i partykomiteen nå, og steller i stand julebord for 70 stk i år. Vi skal ha ekte Amerikansk XMAS-party! Det blir superbra! Store bålpanner og eggnod servert utenfor jobben før hest og slede med bjeller kommer ringlende, og frakter alle til et nydelig sted (gammel ballsal) ikke langt unna. Masse pynt, digert overdimensjonert juletre, giga julekuler, gilander, julemusikk. Kalkun servert. Det skal være en wow-faktor når man kommer inn i salen. Det kommer til å bli flott og litt glorete!

Jeg har event-byrå som fikser mye, men all planleggingen og ideen fikser vi selv i komiteen.

Jeg har vært på julebord på Kiel ferga for noen år siden (ColorFantasy). Det var fint det altså, ikke sååå rølpete som du beskriver. Nydelig resto bakerst i båten. Men gjestene oppførte seg bra, så det var ikke noe spypauser hos oss.

Hvis du ikke har booket noe sted ennå burde du kanskje gjøre det. Vi var litt sent ute, og mye var booket allerede i sommer når vi begynte planleggingen.

Gammel 28-10-12, 09:49   #7
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Der jeg jobber er det også veldig mannsdominert. Vi er i underkant av 20 jenter av totalt 120 ansatte.
Om vi tar med alle utekontorene så er vi over 200.

Vi har nesten alltid pleid å ha julebord i kantinen. Ingen hos oss er spesielt glad i å danse så det blir jo mest drikking...
Arrangeringen har gått på rundgang blant oss jentene. Vi er 3 som kan ta med flere til å hjelpe til og vi bestiller catering og dekketøy.

I år skal vi faktisk være på et hotell litt utenfor Oslo. Med følge. Siden firmaet dundrer i vei så ble vi lovet det på sommerfesten.
Jeg synes egentlig ikke det er så fryktelig stas med sånn hotelltur. Bedre å ta en fest og kunne dra hjem, så mannen skal kjøre og så spiser vi middagen, den varer uansett til sånn 23 tiden og så drar vi etterpå. Da har vi ihvertfall vært der og etter middagen er det ikke så mange som husker så mye uansett.

Enig i at sånn Kielbåttur er drepen.
Høres ut som at det er lurt å ta kontakt med et event-byrå? Prisen blir vel ikke helt uoverkommelig når man er 12.

Sist redigert av GinaK : 28-10-12 kl 10:15.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-12, 10:10   #8
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Fantastisk beskrivelse. Jeg måtte le høyt for meg selv her jeg satt og leste

Har dessverre ingen gode råd. Mulig jeg ville gått for ea sitt forslag... Eventuelt kontaktet et eventbyrå og latt dem komme opp med noe.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-12, 10:36   #9
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Hvis alle de andre har lyst på båttur så synes jeg de bør få det. En barnefri helg med mat og litt båtshopping hadde jeg glatt blitt med på, så hadde jeg nok lagt meg ganske tidlig.

Gammel 28-10-12, 07:01   #10
Februarmamsen
Superduperaktiv

Februarmamsen sin avatar

Hvor: Østfold
Februarmamsen er litt kulFebruarmamsen er litt kulFebruarmamsen er litt kul
Standard

Men hvor i landet bor dere? 4 timer fra Oslo i hvilken retning?

Gammel 28-10-12, 10:56   #11
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Båttur har jo muligheter for å skygge banen ved å sitte på lugaren og se TV og surfe. Stort sett ender jo fester hvor man er litt lunkne til hele greia opp som en særdeles super fest.

Gammel 28-10-12, 11:13   #12
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Ser de ikke vil ha fly og mer enn ett døgn borte, men hva med å foreslå Islandstur? Eller Svalbard?

Gammel 28-10-12, 11:20   #13
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av United, her.

Ser de ikke vil ha fly og mer enn ett døgn borte, men hva med å foreslå Islandstur? Eller Svalbard?

Uten fly?

Jeg syns at dersom gutta vil til Kiel - da bør de få dra til Kiel. Julebordet er primært for de ansatte, ikke for sjefen.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-12, 11:17   #14
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gutta har gjort seg fortjent til en bonus. Bonusen er julebord. Gutta ønsker Kielferja. Ledelsen bør gi de det, så kan heller ledelsen finne på noe som de liker en annen helg.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-12, 11:32   #15
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 264
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

United tenker nok på tross av at det involverer fly, Darth.

Gammel 28-10-12, 11:40   #16
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Ahh.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-12, 11:41   #17
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Kan jo hende fly er greit om målet lokker nok.

Gammel 28-10-12, 11:39   #18
Siritk

Siritk sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
Siritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Enig med de andre. Kiel er ok, bra båt, god mat. Finn på en unnskyldning for å kunne bli igjen i Oslo så slipper du bussturen.

Siritk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-12, 12:04   #19
Minty

Minty sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Minty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Fornøyelig beskrivelse!

Minty er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-12, 12:17   #20
Gerbera

Gerbera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Viken
Gerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de fleste
Standard

Knegger gjenkjennende av beskrivelsen, etter utallige år som eneste jente i firmaet, er dette fasiten på julebord for min del.

Nå som jeg er over i et nytt firma, og vi faktisk er hele 5 jenter, så ble julebordet avlyst. Jeg må leve i spenning helt til neste år med å finne ut hva slags julebord de har her.

Sist redigert av Gerbera : 28-10-12 kl 12:25.
Gerbera er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:48.