Julaftendilemma
Forhistorie:
Jeg har en svigerfamilie som er VELDIG forskjellig fra meg og min familie. Det er helt greit. Annenhver jul feirer vi med dem, og det er pyton. Men pga mann og barn så tar jeg på mitt breieste julesmil og gjør gode miner til slett spill.
Jeg elsker julen (mer enn de fleste, begynner å småglede meg allerede i sommerferien) og det er nok noe viktig for meg å feire julen på min måte, men det har jeg lært å "komme over" da vi tross alt er flere som skal ha det kjekt sammen.
Det jeg ikke liker med feiringen sammen med svigers er at alt er stress! Svigermor kaver rundt og stresser, kan ikke få ut gavene fort nok og det finnes ikke kos. Sånn er det OGSÅ når de feirer hos oss!
Der vi liker å slappe av, ha tiden for oss, glede oss over gavene under treet (ja til og med småguttene) kose oss med gode samtaler og bare nyte julaften, der farer hun rundt og kaver mer enn de fleste.
Som sagt så feirer vi med dem annethvert år. Da er vi svigermor og svigerfar, svigerinnen min, oss fire i familien her og min mams.
De andre årene er vi oss fire og min mams. (Dette er jeg vant med.)
I år har altså da min svigerinne funnet ut at hun ikke skal feire jul. (Min andre svigerinne sluttet å feire jul for mange år siden...meldte seg helt ut og jobber julaften.) Det gjør at svigermor og svigerfar blir alene.
Så til dilemmaet mitt:
Burde jeg ikke invitere dem hit da? Samvittigheten min sier at det bør jeg virkelig gjøre, mens alt i meg stritter og jeg ser vår koselige julaften gå opp i blårøyk. Svigermor/far som nekter å spise senere enn 17:00 (vi spiser alltid kl 18:00 her), svigermor som maser om at pakkene må deles ut i det vi er ferdige med middagen, svigermor som tar over hele pakkeutdelingen her hjemme så jeg ikke har PEILING på hva ungene får av hvem og svigerfar som sukker og puster i sofaen, fordi han ikke kan legge seg ned slik han gjør hjemme. (Jepp, vi har vært igjennom en slik jul...hurra!)
Men så er svigermor veldig glad i jul og juleforberedelser, det er en av de få tingene vi er like på, hun og jeg. Og tanken på at de skal sitte alene er ikke så god heller. 
Så hva skal en svigerdatter gjøre? Bite i det sure eplet og tenke at det er en jul av mange? Eller ha 'drømmejulen' men sitte med dårlig samvittighet?
Jada, jeg ser jo svaret her selv. Men jeg vil veldig gjerne høre hva den gjengse FP'er synes.