Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

[Flyktninger] Får en flyktningfamilie nærmere millionen i året?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-11-15, 09:15   #1
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

[Flyktninger] Får en flyktningfamilie nærmere millionen i året?

En person jeg har som FB-kontakt har "likt" et innlegg med følgende innhold (som jeg dermed får opp på min vegg):

Sitat:

Når man får innvilget opphold, så har det seg slik at Lov om Folketrygd slår inn for fullt, ref §§ 1.7, 3.2 og 3.3. Det betyr at for en flyktning med opphold, så vil de få full grunnpensjon, overkompensert tilleggspensjon, fullt særtillegg og fullt barnetillegg, hvis de har barn. Dette får de uten opptjeningstid.
For en nordmann er opptjeningstiden 3 år for AAP og uførepensjon, og 40 år for alderspensjon ved fyllte 66 år. Har du ikke 40 år i perioden fra du er 16 til 66, får du tilsvarende avkorting.
Full pensjon (eller AAP) er 6 G som utgjør 540 408,- pr. år, som igjen utgjør 45 034,- pr. mnd. Av dette får man 66% som, utgjør 29 722,- brutto pr. mnd. Det betyr, at for å oppnå fullt innslag på 6 G, må man ha tjent 540 408,- i gjennomsnitt av de 3 beste årene, regnet 5 ligningsår tilbake, eller 540 408,- det siste hele ligningsåret.
Mitt spørsmål blir da; hvor mange i dette landet tjener 540 408,- pr. år?
I tillegg til dette er trygden/pensjonen for flyktninger med opphold overkompensert, og de får fullt særtillegg. Særtillegget utgjør 90 068,- pr. år, som igjen utgjør 7 505,- pr mnd.
Barnetillegget utgjør 36 027 pr. år pr. barn. som igjen utgjør 3 002,- pr. mnd. pr. barn.
Dette betyr at en enslig flyktning uten barn får 29 722,- + 7 505,- som utgjør 37 227,- brutto pr. mnd.
Vil en enslig flyktning med liten eller ingen utdannelse oppnå en slik lønn ved arbeid?
For ektepar med 2 barn. 29 722,- x 2 = 59 444,- pluss barnetillegg 3 002,- x 2 = 6 004 pluss særtillegg 7 505 x 2 = 15 010,-. Dette utgjør pr. mnd. for denne familien 80 458,- brutto pr. mnd. som igjen utgjør 965 496,- pr. år. Da har jeg ikke tatt med andre kostnader så som bolig, inventar, integrering og tilrettelegging i lokalsamfunnet osv.

Dette har jeg ikke greie på. Jeg regner med at påstandene er fullspekket av feil, personen som har likt dette "liker" og legger regelmessig ut linker til stoff som er egnet til å skape fremmedfrykt og -hat. Jeg har overhodet ingen tro på at en flyktningfamilie med 2 barn får oppunder millionen uten å løfte en finger.

Påstandene ble innledet med en vag hentydning til Anne Grosvolds program "på tirsdag" - jeg søkte på Grosvold nrk flyktninger og fikk opp denne linken som ikke handler om pensjoner med om "lommepenger" som videre viser til denne.

Hva er de faktiske feil i denne teksten, jeg regner med at det må være mange?

(Jeg skriver dette innlegget for å lære litt fakta som kan tilbakevise påstander som fremsettes på denne måten, ikke for å kritisere pengeforbruk til flyktninger.)

Sist redigert av banana : 02-11-15 kl 09:23.
banana er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:32.