|
Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Hva spontanserverer du glutenallergikere?Her i dag kom Snorkfrøken sammen med 4 andre jenter og skulle ha spa hos oss. I kid you not.
![]() |
#2 |
flisespikker
|
![]() Sv: Hva spontanserverer du glutenallergikere?Omelett med bacon og ost har vi stort sett alltid ingredienser til i kjøleskapet.
![]() |
#3 |
kan tilsettes alkohol
|
![]() Sv: Hva spontanserverer du glutenallergikere?Jeg ville kjøpt inn glutenfritt mel og knekkebrød. Det holder seg lenge i skapet, og det kan jo dukke opp andre med cøliaki. Vafler, pannekaker og sveler er veldig godt glutenfritt. Ellers er jo alt med frukt, yoghurt, grønnsaker etc helt uproblematisk.
![]() |
#5 |
Trøtt
|
![]() Sv: Hva spontanserverer du glutenallergikere?Ris går bra, og det finnes vel stort sett i skapet? Maistortillas og tortillachips går også bra, og er greit tilbehør. Ellers må jeg si jeg er imponert over hvor bra du løste det!
![]() |
#6 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hva spontanserverer du glutenallergikere?Matstart-tomatsuppa er lett å lage på det man har i skapet, også dropper man pastaen. Egg og kjøttboller er godt i. Jeg pleier også å ha potet, gulrot og løk og kan lage grønnsakssuppe eller ovnsbakte grønnsaker til det vi evt. har av kjøtt. Med trykkokeren kan jeg smelle sammen en lapskaus av de samme ingrediensene på en halvtime også.
![]() |
#8 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva spontanserverer du glutenallergikere?Til kaffemat har vi daimiskake i fryseren.
![]() |
#9 |
By the Sea
|
![]() Sv: Hva spontanserverer du glutenallergikere?En pakke Toro muffins (som er glutenfri) er grei å ha i skapet, om det er kake-anledning som dukker opp spontant. Ellers er det jo masse som er naturlig glutenfritt - frukt, grønnsaker, egg, kjøtt (noen farseprodukter inneholder mel), kyllinglår, iskrem, potet- og nøttebasert snacks (noe potetgull inneholder mel).
![]() |
#10 |
Skriv og skriv og skriv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva spontanserverer du glutenallergikere?Disse rundstykkene elsker alle i familien, men jeg baker dem mest for å ha noe i bakhånd til fjortisen sin gode venninne.
![]() |
#12 |
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
![]() Sv: Hva spontanserverer du glutenallergikere?Her hadde de fått fruktsalat, makroner og iskrem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Hva spontanserverer du glutenallergikere?Toro sin glutenfrie vaffelmix er kjekk å ha i skuffen. Kjempegode er de også! |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Hva spontanserverer du glutenallergikere?Jeg har denne i fryseren pga glutenallergisk veganer-venninne, samt jeg baker og har med i barnehagen til våre to veganerbarn (hennes spiser lavgluten). Den er supergod, en av de beste sjokoladekakene jeg har smakt faktisk. Serverte den i et familieselskap sist helg, og alle gjestene likte denne bedre enn de andre kakene.
![]() |
#15 |
Prematurmamma
|
![]() Sv: Hva spontanserverer du glutenallergikere?Jeg har som regel alltid glutenfri pasta i hus. Ellers er ris og kjøtt/grønnsaker en grei deal.
![]() |
![]() |
#16 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Hva spontanserverer du glutenallergikere?Vi har alltid egg så omelett er et greit valg som er raskt å lage og vi har alltid noe vi kan ha oppi. Ellers ville jeg laget en rask wok med ris til. Vi har også alltid yoghurt, frukt, grønnsaker og rømme så om det ikke skal være mer mellommåltid enn middag kan man servere grønnsaker med dip, fruktsalat o.l.
![]() |
#17 |
Øyboer
![]() Sv: Hva spontanserverer du glutenallergikere?Stekt ris med skinke/kylling er rask og enkelt. Og kan lett tilpasses barn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() Sv: Hva spontanserverer du glutenallergikere?Vi har pasta stående. Har også glutenfri miks til muffins fra Toro. Ellers serverer jeg oppskåret frukt og grønnsaker også.
![]() |
#19 |
|
![]() Sv: Hva spontanserverer du glutenallergikere?Du løste det strålende! Vi er jo et delvis glutenfritt hjem og har derfor alltid mel, pasta etc., så det blir ikke helt det samme, men enkle ting en kan ha på lur: glutenfri muffinsmiks, vaffelmiks etc. som holder en halv evighet, frosne rundstykker eller pitabrød som kan bli pizzabunn, og så er det selvsagt topp å servere grønnsaker og glutenfri supper og ris og alt sånt. Det kommer jo litt an på hva slags måltid en tenker seg å servere.
![]() |
#20 |
|
![]() Sv: Hva spontanserverer du glutenallergikere?Herremannen har begynt i ungdomsskolen og den gutten han er mest med har cøliaki så det er en ny verden for oss også ettersom vi faktisk ikke har noen med det i omgangskretsen/familien. Gutten er med oss på hyttetur nå, så da kunne vi tenke igjennom litt. Vi skal spise tacos med skjell og svinefilet med bacon og poteter/rotgrønnsaker i ovnen. Jeg hadde gjort risengrynsgrøt som de spiste når de kom hjem fra skolen i går. Foreldrene hadde sendt med brød. |
![]() |
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|