|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
13-10-17, 16:09 | #1 |
biffvase
Medlem siden: Apr 2010
|
Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?Saken med Harvey Weinstein og hans mangeårige seksuelle trakassering av kvinnelige skuespillere har berørt meg veldig og satt i gang mange tankeprosesser hos meg selv.
13-10-17, 16:27 | #2 |
Mother of Dragons
|
Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?Veldig mange menn synes jo at kvinner bare skal tåle sånt. Og siden de har vært toneangivende i samfunnet så følger jo folk etter.
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona. Sist redigert av Esme : 13-10-17 kl 16:35. |
13-10-17, 17:27 | #3 |
Pauset
|
Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?Jeg måtte gi tydelig beskjed til sjefen en gang. Jeg fikk nok, men det var ikke snakk om seksuell trakassering, men mannsjåvinisme, rett og slett. Typ, snakker nedsettende til meg (også foran andre) basert på at jeg er kvinne og ikke noe annet. |
13-10-17, 17:28 | #4 |
|
Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?Ja, det er vanskelig. Jeg tenker at vi må fokusere på hva vi selv kan gjøre for å endre ting, og for meg er dette viktigst: |
13-10-17, 17:49 | #5 |
Travelt opptatt
|
Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?Hverdagsfeminismen er kjempeviktig. Ikke bare ved å stanse de negative kommentarene og oppførselen, men ved å trekke fram de flinke damene. Vær bevisst på å gjenta eller applaudere dyktige damer som sier kloke ting, gi kvinner plass ved møtebordet eller i media, og velg kvinnelige foredragsholdere der det passer. Jo flere steder man møter dyktige kvinner, jo vanskeligere er det å oppføre seg som et mannsjåvinistisk svin.
13-10-17, 18:12 | #6 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
|
Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?Jeg synes det er bra at dette er et tema det blir snakket mye om i våre dager, og at unge kvinner får kunnskap hva trakassering er og får et "språk" de kan bruke for å si fra på en ordentlig, og ikke minst tydelig ,måte når noen går over streken. Jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre og si (bortsett fra å "gli unna" og gjøre alt som sto i min makt for å unngå å være alene i samme rom som han) da jeg som tjueåring flere ganger i uken ble tatt på (grep rundt livet, klaspet på rompa, strøket over håret...) av min 40 år eldre mannlige sjef. Urk, grøsser litt fremdeles bare jeg skriver om det. |
13-10-17, 19:28 | #7 |
Mother of Dragons
|
Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?Anbefaler denne artikkelen: https://www.theguardian.com/commenti...dy-trumpington
13-10-17, 19:57 | #8 |
Travelt opptatt
|
Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?
Veldig fin artikkel - takk for linken!
13-10-17, 20:02 | #9 |
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?Kanskje er det en generasjonsgreie? Jeg har vokst opp med en far og stemor på aller ytterste venstrefløy politisk sett. Stemoren min har aldri lagt noe imellom, så jeg lærte av henne. Tror jeg.
13-10-17, 20:03 | #10 |
|
Frysninger! |
13-10-17, 20:07 | #11 |
|
Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?En annen viktig ting er at det går begge veier. Ikke proporsjonalt, men dog. Man kan ikke samtidig sikle over de kjekke ungguttene og kjefte på menn som gjør det samme. Og der må vi også si i fra! Jeg har vært borti kvinner som har ønsket seg spesielle arbeidere pga utseende, og de må få den samme "er du helt blåst?"-behandlingen som om mannlige kunder hadde bedt om "hun sexy". |
14-10-17, 00:19 | #12 |
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: Tromsø
|
Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?Det der er et utrolig godt poeng, Maverick. Jeg hører til stadighet kvinner kommentere menn på en måte som de selv ville kalt en mann en gris om han gjorde overfor en kvinne; når en kvinne gjør det er det liksom bare festlig. Niks.
14-10-17, 00:24 | #13 |
biffvase
|
Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?Fantastisk artikkel, takk for at du delte!
Helt enig!
14-10-17, 00:25 | #14 |
biffvase
|
Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?Rine: æsj, så ekkelt! Skjønner godt det sitter i.
14-10-17, 10:53 | #15 |
Fortynnet
|
Et veldig godt poeng. Jeg har blitt skikkelig sint på førti år gamle damer som omtalte russeguttene i SKAM på den måten. |
14-10-17, 13:25 | #16 |
|
Jepp. Og desto viktigere at vi ikke driver og bagatelliserer andres opplevelser med "høhøhø, sånn er det i det ÅRNTLIE arbeidslivet vettu, tåler'u ikke såpass har'u ikke noe her blant oss som "play hard", jenta mi!" (Nesten direkte parafrasering av hva en kvinne i min omgangskrets fortalte en annen kvinne som sukket over all denne klemmingen hele tiden...) |
14-10-17, 13:33 | #17 |
|
Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?Og så må jeg dele en liten gladsak som jeg tror jeg har fortalt om før, som illustrerer hvor himla lett det er å få til noen små endringer, som kanskje igjen kan føre til store endringer. |
14-10-17, 13:36 | #18 |
flisespikker
|
Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?Veldig enig, Maverick. Det går godt sammen med andre ting som man kan snakke om, og der det ofte bare dreier seg om å være høflig, selv om man ikke helt forstår hvorfor den andre parten mener det de gjør. Foretrekker noen å ikke klemmes, eller vil de helst kalles Petter i stedet for Kari (eller Petter i stedet for Ole Petter, for den del), så kan man jo bare si oi, sorry, det skal jeg passe på i fremtiden.
14-10-17, 13:41 | #19 |
|
Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?Lurer på om det var Esme her en gang som tipset om "rett ut med hånden for fast håndtrykk, så går det ikke å klemme!", den har jeg benyttet meg av en del. Jeg er ikke en klemmer, eller jeg vil i hvert fall velge selv hvem jeg klemmer og ikke, og i hvilken setting jeg gjør det, så da er "heiheihei, nå skal vi riste litt på hendene til hverandre og se hverandre inn i øynene i stedet for å stå og kose!"-initiativet veldig greit å ta. |
16-10-17, 16:22 | #20 |
Yes, we can!!
|
Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?Jeg har tenkt mye på dette etter at saken med Weinstein eksploderte. Jeg hørte det klippet dere han pusher og pusher for at en ung, italiensk modell (?) skal bli med ham på rommet, og hun er så ukomfortabel, og klarer likevel å vri seg unna, men stemmen hennes er virkelig helt gruoppvekkende å høre på! Og så tenker jeg på alle dem som nå ikke står frem. De som ikke har en historie om at de ble presset men reddet av et eller annet, eller klarte å stå imot med en kjeftesalve, men en der de til slutt ga etter for presset og ble med på gud vet hva, og kanskje, kanskje ikke fikk en rolle eller en Oscar og alltid har hatt det som en svart flekk i minnet som de skal leve med, og som de absolutt aldri vil fortelle om, for hva vil folk si? Lå seg til toppen, lå seg til en Oscar. Det er fælt!
|
|