Hund på deling/være avlastningshjem
Jeg lurer på om noen har erfaring med det? Mini som skal begynne i sjuende har så utrolig stort ønske om hund. Jeg er vokst opp med hund og er glad i hunder, men kjenner på ansvaret angående hvor bundet man blir av å ha hund. Guttene er snart 12 og 16 år nå så de er ganske store. Jeg har sagt at vi eventuelt kan se om noen har behov for pass/avlastning i perioder i løpet av året. I dag har jeg snakket med ei som vurderer å omplassere sin blandingshund på 18 mnd (crestapoo). Jeg sa til henne at vi i utgangspunktet ikke var ute etter å kjøpe den og hun sier hun også kunne være interessert avlastning som en løsning. Grunnen er at de har et barn som har en del utfordringer og som ikke klarer å behandle hunden godt nok slik at de må skjerme når barnet er hjemme. Og at hunden dermed ikke får den friheten den fortjener. Men jeg lurer på hvor lett det faktisk vil være å få en hund til å trives med å ha to hjem på en måte? Hun sier at vi kan låne den en stund for å se om den slår seg til ro og om hunden og katten tåler å dele hus. Men er jeg naiv som tenker å gi det et forsøk? Og er hunden for gammel til å venne den på andre hannhunder selv om den er litt mer skeptisk til hannhunder pr i dag? Min søster har to hunder og jeg tenker at om vi skulle hatt hund så bør de helst kunne gå greit sammen. Hun sier ellers at hunden er sosial, glad, vant med barn og tåler at man tar i fra i den maten og slikt. Den er 6 kg og 37 cm høy så det er en ganske liten og håndterlig hund sånn sett (jeg er vokst opp med new foundland så alt blir jo lite i forhold) Min søster har elghund og engelsk setter.
|