Hva kan jeg forvente?
I oktober bestilte vi ny modulsofa med leveringstid på seks uker. Selgeren sier til oss: Så lure dere er som bestiller nå, da får dere den jo helt sikkert før jul! Jeg spurte om hun var sikker på det, for det var litt viktig for oss. Ja, det var sikkert. Det kunne toppen bli en eller to ukers forsinkelse.
I dag ringte jeg, da det har gått over seks uker (bombe...) uten at vi har hørt noe. Da får jeg beskjed om at forventet levering på varen er i uke 5!
En anne selger (hun vi hadde var sykmeldt) ringte meg opp nå nettopp og bekreftet. Det blir ingen sofa før i februar. Vi skal ha dåp til helgen, juleselskaper osv, og hadde forventet at møbelkjeden holdt ord. Jeg har til og med solgt en salong, så en av stuene våre er uten møbler. Vi skal nok få ordnet oss, men noe så utrolig irriterende! 
Jeg sa at jeg forventet en kompensasjon i form av prisreduksjon. Han spurte meg hvor mye jeg forventet, og jeg klarte ikke å tallfeste det, så jeg sa bare en "kraftig reduksjon". Sofaen koster 25.000. Hvor mye bør jeg "forlange"? Feilen her ligger jo i at de ikke har informert oss om forsinkelsen - som de har visst om en stund.