Sv: Kjøkken og bad, hvor begynner jeg
Jeg er midt i prosessen, og temmelig gledesdrepersk, er jeg redd.
Det kommer til å bli dyrt. Mellom 25 % og 50 % dyrere enn dere tror. 
Det kommer til å ta tid. lenger enn dere tror, særlig om dere skal gjøre det selv, men også om dere bruker profesjonelle.
Les bruksanvisninger nøye, spør når du lurer på noe og be om råd.
Positivt:
IKEA har bra kjøkken, og tegneprogrammet deres er bra. Enda bedre er det om du kjenner noen som har tegneprogrammet Autocad, det blir veldig bra tegninger. Fliser er stadig på salg, let litt rundt, du finner garantert noe til bra priser og kan spare mye. Plukk og let, sett sammen herfra og derfra. Kvik kjøkken/bad har mange fine detaljer som kan kombineres med IKEA og annet.
Når det gjelder planløsninger, så tenk praktisk og funksjonelt, tenk soner. En oppvasksone, feks, der oppvaskbenk og oppvaskmaskin er tett sammen, og ting som ofte ryddes inn og ut er rett i nærheten så du ikke trenger å gå. Ting du trenger til matlaging bør være rundt komfyren osv. Skuffer er MYE mer praktisk enn skap og har du mulighet, bør du ha minst mulig overskap, slik at du får mest mulig lys og luft.
Vi har (snart) blank hvit innredning fra IKEA, grå/svarte/hvite mosaikkfliser, eikebenkeplate og koksgrå skiferaktige fliser på gulvet. Lys grå vegger. Det blir blå/turkis som gardin- og tilbehørsfarge.
Hadde jeg hatt mulighet, ville jeg hatt vaskerom og bad hver for seg. Det blir mye lo og støv av vaskemaskin og tørk. Velg fliser som ikke viser hvert støvgrann og som ikke er glatte. Samtidig bør de på et bad ikkevære så ru at filla henger igjen.
På badet har vi valgt å bygge innredningen selv. Ferdige innredninger er fryketlig dyre, og ikke spesielt fine alltid. Vi bruker benkeplate på ikea, men du kan også bruke en LUX-plate med armering, som kan skjæres og formes, limes på veggen (!) kles med fliser og bli skikkelig stilig. Spør i flisebutikken. Vi bygger en lang benk av IKEA-benkeplate, feller ned en vask, har vaskemaskin under, lager noen glasshyller og tilpasser en uttrekkbar skittentøyskurv (Kvik). Over vasken/benken skal vi ha speilskap fra IKEA. I taket har vi spotter. Dusjnisje med glassdør. Vegghengt do letter rengjøring.