Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

"Foreldresamtale" med eleven til stede

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-10-09, 21:39   #1
Anda
Smugleser

Anda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

"Foreldresamtale" med eleven til stede

Andungen går i første klasse, og vi har fått beskjed om at skolen arrangerer "foreldresamtaler" nå i november - men da skal eleven være til stede. Jeg stusser på dette, og synes i utgangspunktet det virker underlig og dumt.

Vi snakker jo neste aldri med læreren som det er. Jeg har hilst på henne tre ganger; første skoledag, en dag da jeg hadde følgegruppen da vi pratet litt og hun hilste på Knøtto, og på generelt foreldremøte. Jeg regner med at om hun hadde følt behov fordi hun mente det var noe hun ville diskutere med oss ang Andungen ville hun tatt kontakt - og vice versa. Siden jeg ikke har en opplevelse av at han mistrives på skolen eller ikke får til det han skal, har jeg ikke villet "forstyrre" - ut i fra en "no news is good news"-tanke.

Men; jeg tror ikke at jeg vil snakke like fritt med henne når Andungen er der, særlig ikke om det er "negative" ting vi bør diskutere. I tillegg antar jeg at han vil kreve en god del oppmerksomhet og han skravler jo som en foss, så jeg ser for meg at den lille, avsatte halvtime går fort.

Synspunkter og erfaringer mottas med takk!

Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-09, 21:40   #2
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 221
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Foreldresamtale" med eleven til stede

Her er det valgfritt om man tar med eleven. Vi har valgt å la være, nettopp fordi vi da kan prate fritt med læreren. Vi gir et sammendrag til barnet når vi kommer hjem. Lærer-søsteren min er i harnisk over dette og synes det er tåpelig at vi velger å la barnet være hjemme, men hvilke andre muligheter har vi til å prate fritt med læreren da? Jeg vil jo ikke at barnet skal høre at vi bekymrer oss for mobbing/psykisk helse etc.

Gammel 18-10-09, 21:41   #3
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Her har alltid storebror vore med og det skal mellomste og no når me skal på samtale. Har ikkje tenkt over at det var rart eigentleg.

Gammel 18-10-09, 21:42   #4
Anda
Smugleser

Anda sin avatar

Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zip, her.

Her har alltid storebror vore med og det skal mellomste og no når me skal på samtale. Har ikkje tenkt over at det var rart eigentleg.

Men snakker dere fritt om ferdigheter, nivå, evt negative sider storebror måtte ha som skole/hjem må håndtere?

Gammel 18-10-09, 21:43   #5
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dere får helt sikkert mulighet til å prate uten eleven også. Går sikkert an å spørre om hun kan gå ut de siste ti minuttene eller noe sånt? På vår skole skal barna i utgangspunktet være med, men foreldrene bestemmer om de skal være med hele, eller bare deler av konferansen. Synes det er helt greit, jeg.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-09, 21:43   #6
Barbarella
Bør lage seg en tittel selv

Barbarella sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 1
Barbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt likt
Standard

Her er det sånn at eleven er med det første kvarteret, og det andre kvarteret er han på SFO mens vi gjør oss ferdig og får snakket om typiske voksenting som han enten ikke er interessert i eller ikke trenger å høre. Synes det fungerer veldig greit sånn.

Gammel 18-10-09, 21:47   #7
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Slik jeg har forstått det, får vi to foreldresamtaler ved skolen vår. Vi skal ha en nå i løpet av oktober, hvor eleven ikke er med, og så skal vi ha en til våren, og da skal eleven være med.

Jeg antar at ved første samtalen blir det tatt opp ting som hvordan barnet fungerer i klasserommet og slikt, og hvis ikke, kommer jeg til å styre samtalen dit.

Gammel 18-10-09, 21:47   #8
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anda, her.

Men snakker dere fritt om ferdigheter, nivå, evt negative sider storebror måtte ha som skole/hjem må håndtere?

No har storebror vore ein særdeles grei gutt slik sett. Ingenting negativt å prate om eller diskutere. Me får begge tilbakemeldingar om korleis han er på skola, kva han er flink til, kva han kan jobbe meir med og han gir tilbakemeldingar til læraren om diverse ting (han fyller ut eit skjema før me reiser dit). Eg syns dette er ypperlig for han å bli med også, da får han tilbakemeldingar og mulighet til å prate med læraren aleine med oss tilstede. Er det noko eg ville tatt opp med læraren utan at han skal høre ville eg ringt læraren og tatt det på telefon eller bedt om eit møte.

Gammel 18-10-09, 21:47   #9
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Dere får helt sikkert mulighet til å prate uten eleven også. Går sikkert an å spørre om hun kan gå ut de siste ti minuttene eller noe sånt? På vår skole skal barna i utgangspunktet være med, men foreldrene bestemmer om de skal være med hele, eller bare deler av konferansen. Synes det er helt greit, jeg.

Sånn er det på vår skole også.

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-09, 21:50   #10
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Synes det er helt uproblematisk at barna er med. Da får de sagt sitt også.
Er det noen spes har jeg tatt det på mail eller tatt ti minutter med læreren alene på slutten av samtalen.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-09, 21:51   #11
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har to samtaler i året, og både elev og foreldre er til stede. Det går helt fint. Hvis jeg trenger å snakke med kontaktlærer alene gjør jeg det via telefon eller e-post, evt. avtaler et ekstra møte.

Gammel 18-10-09, 21:56   #12
Anda
Smugleser

Anda sin avatar

Standard

OK, takk for svar - da virker det som om dette er helt vanlig, og jeg nok en gang må erkjenne at Andungen begynner å bli stor - og at det er forskjell på skole og barnehage.

Gammel 18-10-09, 21:59   #13
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Vi har også ungene med på disse samtalene. I forkant av dette har de en elevsamtale på skolen, hvor de lærer og elev ser på det faglige og sosiale i skolen, hvor eleven ligger faglig sett, og de setter seg mål for neste periode.

Så er det denne samtalen hvor vi foreldre er tilstede, og da går vi i grunn gjennom det samme som de har snakket om, og vi kan komme med innspill.

Slik vi har fått det forklart, så er ikke denne samtalen lagt opp til typisk voksenprat, hvor evt problemer taes opp, men en samtale som skal gå på det rent faglige og det sosiale på skolen. Topp opplegg synes jeg. Lærer spør om vi evt har noe vi vil ta opp alene med henne, og hun varsler om det er noe hun vil ta opp.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-09, 23:05   #14
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

På de lavere trinnene var det ikke vanlig at vi hadde med ungene. Men, nå er alle samtalene med ungene til stedet. Jeg ser både fordeler og ulemper med dette og kunne ha tenkt meg en av hver. Men, jeg skjønner også at de ikke har kapasitet til det. Det er heller egentlig ikke tid til å sette av tid til "voksenprat", så det blir en lite øvelse i diplomatisk kommunikasjon og lese mellom linjene.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 08:33   #15
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi hadde en bare-voksen-samtale ved oppstart i første klasse. "Foreldresamtalene" kaller de utviklingssamtaler hos oss, og da er eleven med. Helt fra første klasse. Det fungerer veldig greit, det føles faktisk riktig å ta opp det som må tas opp med eleven til stede. Da blir det selvfølgelig et mindre voksent språk, men samtidig er eleven med på det som angår seg, og vi lager mål sammen som eleven skal jobbe med det neste halvåret - det kan være faglig eller sosialt. Eldstemann hos meg har som mål at han skal godta at læreren bestemmer laginndelingen i gymmen uten å bli muggen. Jadda. Ofte sendes eleven ut for å "se etter om den neste har kommet" helt til slutt, bare for å få avsluttet samtalen på voksennivå.

Hvis noen ønsker en ren voksensamtale, er det tilbud om å bestille dette. Det kommer da i tillegg, men jeg tror få har følt behov for det etter å ha sett hvordan det fungerer med barnet tilstede. Jeg får tatt opp det jeg trenger å ta opp på mail underveis stort sett.

Hvis

Gammel 19-10-09, 08:49   #16
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har utviklingssamtaler, han går nå i 2.klasse og elevene er ikke med. Jeg synes som Anda, at man får pratet fritt med læreren uten barnet og det er som regel ikke så mye kontakt man har med læreren utenom, så ofte har man spørsmål om stort og smått, og ikke alt er for barnets ører. At man f.eks spør om han er snill mot andre, om det mobbes, hvor urolig han er i klasserommet etc. Den oppsatte tiden går utrolig fort, og jeg ser for meg at man ikke hadde fått tatt så mye hvis barnet er med. Dessuten går vi gjennom utviklingsskjemaet på forhånd med barnet, dvs han svarer på spørsmålene og vi skriver ned. Læreren går igjennom skjemaet før møtet. Hun går også gjennom testene de har gjort, og det er fint å kunne snakke fritt om hvilket nivå han er på. Og avtale med læreren om hva som bør jobbes mer med. Jeg har virkelig ikke sansen for at barnet er med. De har forresten egne samtaler med læreren en til en.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 09:04   #17
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Hos oss har barna vært med fra 1. klasse. Jeg ser egentlig bare fordeler med det. Jeg syns at ungene begynner å bli så store at det blir feil å diskutere "bak ryggen" på dem. Hjemme er vi veldig åpne sånn, og snakker om både positivt og negativt. Dessuten syns jeg det er en fordel at samtalen er på elevens premisser, så og si. Dersom det er negative ting som skal jobbes med, så er det jo eleven selv som må jobbe. Da er det naturlig at h*n er tilstede og får høre hva det snakkes om.

Det kan selvsagt komme fram negative ting som vi ikke er forberedt på (og det har også hendt) men da foretrekker jeg at det tas opp med eleven når jeg selv er tilstede, fremfor at læreren tar det opp med eleven når jeg ikke er tilstede.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 09:15   #18
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Når barna begynner på ungdomsskolen her, så er de alltid med på foreldresamtale, fordi lærerene mener at de da er så store at de bør være med for å si sitt. Jeg synes det er helt ok. På barneskolen har det vært frivillig om barna skal være med eller ikke.

Lærerene har pleid å ta en telefon til foreldrene om det er ting eleven ikke bør høre under samtalen.

Sånn ellers synes jeg som bina at det er fordeler med at barna blir med. Det er bare i spesielle tilfeller jeg mener det ikke er like bra. I de tilfeller der det er snakk om barn med særskilte behov og der der blir fokusert litt mye på negative ting.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 09:56   #19
Stine-mor
Firebarnsmor

Stine-mor sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Stine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har i år bedt om at foreldresamtalen til 3. klassingen skal deles i to.

Både i 1. og 2. klasse har samtalen for det meste dreid seg om hva jenta sliter med, hva hun ikke gjør, hva hun burde gjøre osv osv.
Klasseforstander hadde ingenting positivt å si. Det eneste positive kom fra en hjelpelærer.
Det brøy ikke S seg noe om, for hun husket kun alt det negative lærerinna sa.

Så i år skal vi ta første halvdel med det positive og den gode fremgangen jenta vår viser, så kan S gå ut, og klasseforstander kan ta den vanlige leksa om at hun er ukonsentrert osv med oss.

(S er en såkalt stille jente i timen. Konsentrasjonen var ikke så god, så hun fikk ikke gjort det hun skulle i timen. Dette terpet klasseforstander på hele tiden gjennom samtalen. Vondt for barn og vondt for mor, for noe positivt kunne hun vel sagt.)

Gammel 19-10-09, 10:11   #20
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Uff jeg skjønner godt at lærere gjør dette veldig forskjellig... Hun vi har hatt med å gjøre så langt er kjempeflink til å snakke med eleven tilstede. Hun går igjennom de forskjellige situasjonene med eleven, viser frem prøver og skryter veldig av hva han har gjort. Og snakker mye om det han liker. Så har hun et par ting som ikke fungerer fullt så bra som hun har tenkt å ta opp, dette gjør hun også veldig fint slik at eleven skjønner at han har et mål å jobbe med og vi foreldre skjønner tegninga. Å bruke samtalen til å snakke om problemområder over hodet på eleven må være fælt å være med på...

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:00.