Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Streiken

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-06-10, 18:10   #1
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Streiken

Er det noe fremgang eller? Det står jo ingenting i aviser eller noe.. *frustrert*

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 18:15   #2
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Streiken...

Har heller ikke sett noe, men følger litt med på www.ks.no.

Her savner jeg mest informasjon fra skole, for der kommer det knapt noenting. Regner jo med skolen blir stengt snart, iflg guttungen var doene lite trivelige på fredag, og det skal de slippe å oppleve, synes jeg.

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 18:19   #3
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

www.unio.no er en grei kilde ift lærere, førskolelærere og andre universitets- og høyskoleutdannede. Men sånn generelt er det vel ikke så mange som vet om det skjer noe før det har skjedd og kommer i media. Jeg er i streik men har ikke mer info enn det som står i avisene og ellers på nett og er tilgjengelig for alle.

Gammel 06-06-10, 18:22   #4
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

ok takk for linker.

Nå syns jeg godt streiken kan være over. jeg har ikke råd til dette. Jeg har så langt måttet ut med 1000 kr i barnepass noe som er mye penger for meg. Og nå vet jeg sannelig ikke hva jeg skal finne på med snuppa lenger. Arg. heier selvsagt på førskolelærerne/lærerne osv, men de må seriøst bli enige snart.. alle parter.
Sånn, godt å få ut litt damp.

Gammel 06-06-10, 18:31   #5
Fara
Tenker fortsatt dobbelt

Fara sin avatar

Hvor: Stjørdal
Fara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Syns egentlig det er litt lite informasjon om streiken. Jeg jobber selv i barnehage og assistenter og fagarbeidere er tatt ut, og barnehagen er stengt. Jeg har fått unna en del skrivearbeide og skal fortsette i morgen. Har hørt rykter om at jeg blir flyttet til en annen barnehage på tirsdag, men har ikke fått endelig beskjed enda. Også har kommunen sendt ut permitteringsvarsel.

Gammel 06-06-10, 20:07   #6
nicomama
Superaktiv

nicomama sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
nicomama er litt kul
Standard

Det siste som står i diverse medier på nett er at Unio vurderer å opptrappe streiken. Dette er noe de skal ta stilling til i begynnelsen av uken.

Jeg for min del syns det er nok nå, ikke det at det ikke er kjekt å ha barna hjemme, men det er ikke så praktisk i forbindelse med jobben. Dessuten er det skoleprøvedag på torsdag, og eldstemann har jo bare gledet seg i nesten et år. Han er ganske ulykkelig nå når det ser ut som om den går i vasken

nicomama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 20:11   #7
Siritk
Bør lage seg en tittel selv

Siritk sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
Siritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Streiken kan bli langvarig. UNIO har vist tegn til å ville gå i forhandlinger, men KS rikker seg ikke. Så lenge streikeuttaket ikke gjør at det blir fare for liv og helse vil det heller ikke bli tvungen lønnsnemnd.

Vil forresten nevne at første tilbudet (og forsåvidt eneste) fra KS var på 0,9% sentralt fordelt. Det betyr nedgang i reallønn.

Informasjon kommer når det er noe informasjon, men når ikke engang riksmeglingsmannen er i særlig kontakt med partene skjer det vel heller lite.

Siritk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 20:11   #8
Carrie
-

Carrie sin avatar

Hvor: Akershus
Carrie er populærCarrie er populærCarrie er populærCarrie er populær
Standard

Opptrapping fra og med tirsdag fikk vi beskjed om. Da blir det reduserte åpningstider i barnehagen, med mindre den stenges da - siden det ikke er vasket der siden tirsdag/onsdag forrige uke

Avslutning for de eldste blir utsatt/avlyst og førskoledagen går sikkert også ut...

Carrie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 20:13   #9
Siritk

Siritk sin avatar

Siritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tirsdagen er ikke opptrapping, men utjevning/justering. De vil ta stilling til evt opptrapping over helga (4 dagers meldefrist før uttak) så vil mest sannsynlig ikke blir opptrapping før over neste helg.

Gammel 06-06-10, 20:18   #10
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lurer på om barnehagen blir for skitten nå.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 20:21   #11
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

Standard

Jeg sier det rett ut jeg. Jeg syns det er et herk å ha snuppa hjemme, og hvis ikke streiken blir ferdig nå, så går jeg på veggene. Har gruet meg nok til juli som det er, hvor de begge skal ha fri, og hvis dette blir langvarig så kommer jeg til å dø!!!!
Det høres jo helt grusomt ut å ikke ville være med sine egne barn, for det vil jeg jo, men jeg er sååå sliten.. Fikk endelig sommerferie på fredag og hadde gledet meg til å koble av endel dager og hvile ut, etter et grusomt år, også skulle jeg vaske og rydde ut av garasjen og fikse endel, men nå sliter jeg bare med å underholde/aktivisere henne. Dette er noe driiiiit altså..

Vel nok syting. Håper de blir enige snart.. Kommer de ingen vei med streiken så må de jo vitterlig bare gi seg.. begge parter..

Gammel 06-06-10, 20:26   #12
nicomama
Superaktiv

nicomama sin avatar

nicomama er litt kul
Standard

Her er det stengte barnehager, søppelet stinker (fordi BIR ikke henter restavfall) gamle mennesker får ikke stå opp før kl 12.00. På tide at noen tar til fornuft snart.

Gammel 06-06-10, 20:27   #13
Siritk

Siritk sin avatar

Standard

Kommer de ingen vei må regjeringen komme på banen, det har både KS og UNIO/YS/LO prøvd å få til lenge...

Gammel 06-06-10, 20:27   #14
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den aller beste kilden er www.riksmeklingsmannen.no

I følge meklingsmannen sto partene (i hvert fall LO Kommune, som er største arbeidstakerorg i kommune, og KS) så langt fra hverandre at han ikke så noe poeng i å kalle inn til møte før helgen.
Hva som skjer i løpet av uken er ikke greit å si.
Statistisk sett har så godt som hver eneste av de siste streikene vart i 2-3 uker, så det er bare å stålsette seg for minst en uke til.

Gammel 06-06-10, 20:34   #15
nicomama
Superaktiv

nicomama sin avatar

nicomama er litt kul
Standard

Men når kvalifiserer det for "fare for liv og helse"? Når gamlemor på sykehjemmet får liggesår på grunn av manglende personale?

Gammel 06-06-10, 20:37   #16
Siritk

Siritk sin avatar

Standard

Godt spørsmål nicomama. Det er helsetilsynet som avgjør det. De melder videre til helseminister som vurderer og evt henviser til arbeidsminister.
Jeg vil anta at det går på både akutte situasjoner og langtidseffekter av streiken.
Når det er sagt så er det vel ingen sykehjem som har mindre bemanning enn helgebemanning og det gis hyppige dispensasjoner for ting som dukker opp underveis. Dette forutsetter dog at kommunene søker dispensasjon.

Gammel 06-06-10, 20:38   #17
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Det gis jo dispensasjon om det er fare for liv.

Jeg er redd streiken vil vare en stund til.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 20:43   #18
nicomama
Superaktiv

nicomama sin avatar

nicomama er litt kul
Standard

Jeg håper inderlig at det søkes om, og får innvilget dispensasjon for de ansatte på forbrennings annlegget. Nå lukter det sånn søppel i borettslaget at det er forferdelig, og litt søppel blir det jo uansett hvor godt man kildesorterer. Dessuten har jeg ikke så lyst til å møte på en stor og feit rotte.

Gammel 06-06-10, 20:54   #19
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Jeg synes også at de skulle begynt å komme til enighet nå, om ikke kan det bli slitsomt økonomisk. Jeg berget forrige uke, men uka som kommer må jeg ta av ferien min så jeg blir nødt til å avlyse noe ferie i sommer. Etter det må jeg ta ut ulønnet permisjon, det passer ikke økonomien særlig.

Dessuten ser hele byen ut som et dass, søpla flyter. Det er ikke særlig innbydende kan man si. Rottene jubler helt sikkert.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 20:57   #20
Siritk

Siritk sin avatar

Standard

I Trondheim er vi heldige som bare har bydrift i streik og ikke renholdsverket.

Skjønner godt at det kan bli tøft økonomisk, men streik er streik. Jeg vil gjerne se de som hadde godtatt det "forslaget" KS kom med etter å ha inngått avtale om likelønnsløft i fjor.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:40.