|
Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Melkeallergi og barnebursdagerMin nydiagnostiserte melkeallergiker på 5 år skal i en lang rekke barnebursdager de kommende månedene. Hvordan gjør dere andre det når allergi-barnet skal i bursdag? Skal jeg sende med mat hun kan spise eller tar jeg kontakt med foreldrene til bursdagsbarnet og spør hva de skal servere? Hun har styring på en del mat selv og er flink til å spørre før hun spiser noe, men hun er jo for liten til å kunne passe på alt selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() Sv: Melkeallergi og barnebursdagerVi har ringt bursdagsforeldrene og spurt hva de skal servere. Så informerer jeg om at jeg tar med egne pølser (hvis det er det som serveres) og egen kake. Noen tilbyr seg da å ordne og noen gjør det ikke. Og det er helt greit.
![]() |
#3 |
Unik
|
![]() Sv: Melkeallergi og barnebursdagerMe har gjort det samme som 3barnsmor. Me ringer til foreldra og spør kva dei har tenkt å servere. Så sender me med tilsvarande mat som ungane våre kan eta.
![]() |
#4 |
|
![]() Sv: Melkeallergi og barnebursdager
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem siden: Mar 2009
![]() Sv: Melkeallergi og barnebursdagerTakk for gode tips! Vi får bruke varianten med utspørring om meny, vi også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Melkeallergi og barnebursdagerMan ringer å spør hva de kan servere og tilbyr å sende med egen kake.
![]() |
![]() |
#7 |
-
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Melkeallergi og barnebursdagerVi har alltid ringt foreldrene og spurt om menyen. Hun har cøliaki. De fleste har tilpasset den til noe hun kan spise. Vi har stort sett bare sendt med pølsebrød/lomper. Nå som hun har begynt på skolen har jeg tenkt å lage et info-dokument med tips om hva hun kan spise, hvordan maten må "behandles" og hvilke farer som finnes. Med kontaktinformasjon for spørsmål. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Den enkle løsningen på det er å kun ha melkefritt smør i hus, og bruke olje til steking. Innebærer mindre tenking |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ej ikke møjkets heije
|
Jeg lager nå også kake av kakemix til glede for allergikerne, men jeg må si at det stikker ganske bra i meg. Jeg elsker å bake, og legger mye stolthet i kakene mine. Da blir det liksom ikke det samme å blande en pose med egg og vann.
![]() |
![]() |
#10 |
Ad astra
|
![]() Sv: Melkeallergi og barnebursdagerJeg er alltid overfornøyd og takknemlig de gangene noen tilbyr seg å ordne - og det er overhodet ikke noe som forventes! Både vi og Vesla er veldig klar på at vi gjerne tar med selv i slike tilfeller, for det er ikke lett å være sikker på at alt blir melkefritt dersom du ikke er vant til dette hele tiden.
![]() |
#11 |
bits and pieces
|
![]() Sv: Melkeallergi og barnebursdagerEr visst ikke så nøye som andre her ser jeg. Jeg sier fra når vi sier at storebror kommer at han er allergisk (da mot egg) og om det er noe jeg evt kan hjelpe med. Noen spør meg i ettertid om det og det er greit.
![]() |
![]() |
#12 |
-
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() |
Nei, absolutt ikke. Da gjør du deg jo flid for å kunne servere kake til alle gjestene dine. Være seg om det er en kake eller fler de ikke kan spise. De er vant til at de ikke kan spise alt (eller ingenting), så de tilfellene hvor det er laget kake de kan spise blir satt pris på. I hvertfall hos min snuppe. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
Hvor dårlig blir han da? |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Melkeallergi og barnebursdagerJeg spør om meny, og om jeg skal ta med, prøver å ta med mest mulig like ting/kaker som de andre skal spise. Ikke noe kult å spise pølser f.eks om de andre spiser pizza eller l. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
![]() Sv: Melkeallergi og barnebursdagerHelt i begynnelsen av dietten, da valgene av matvarer var veldig få, spiste lillegutt finnbiff (med erter og kokosmelk) og drakk hjemmepresset kokt plommejuice i en bursdag mens de andre spiste bløtkake. Han syntes det var aldeles strålende som ikke er noen kakemons uansett |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Type R ;)
Hvor: Nord
![]() |
#17 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Melkeallergi og barnebursdagerDen er jammen optimistisk, Honda. "Vet ikke syvåringen din hva klassekamerater tåler og spise? Og har han ikke åndsnærværelse nok til å huske å orientere deg om dette i forkant?" |
![]() |
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|