Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Uæ - larver!

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-12-09, 15:26   #1
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.406
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Uæ - larver!

For et par uker siden fant vi en larve på loftet. Det var mannen som fant den, og jeg orket ikke å forholde meg til det.

I dag har vi funnet noen fler. 2-3 stk, tror jeg.

Så da bør vi vel prøve å finne ut av hvor de kommer fra.

Hvor skal man begynne å leite?

Den forrige ble funnet på en sofa som kun hadde stått der i få dager, men som står inntil et gammelt skrivebord i furu. De i dag ble funnet inni spiralen på en skriveblokk som lå på den nevnte skrivepulten.

De var 1-1,5 cm lange, hvite, og jeg tror jeg så en svart prikk på tuppen på en av de.

Det første jeg tenker på som mulige kilder:
-skrivepulten i furu, som tidligere har vært plassert i en kjeller
-en kjøkkenvask som ikke er i bruk, som nå befinner seg bak en midlertidig lettvegg (men som er spikret fast, så det er ikke bare-bare å sjekke)
-fra en skumgummi-madrass som brukes som isolasjon i en trapp vi ikke bruker mer, som var et kuldehøl uten like, men som det nå er panel foran, uten at det er helt tett
-kryploftet med eventuelle mus-lik, rotte-lik, e.l. Gamle vepsebol eller humlebol (bygger de bol?) kan nok også finnes der. Skrivepulten der larvene var står inntil kneveggen som er inn mot kryploftet...
-den tidligere nevnte sofaen, i lekeskinn. Den har stått i stua frem til nå nylig.


Jeg kjenner at jeg blir temmelig hysterisk over hele greia, og har mest lyst til å rive hele andre etasje (og nå har jeg selvsagt lyst til å skifte klær og dusje og, siden jeg har tatt på en bok som har hatt larver på seg), men mannen er så rolig til sinns over det at det nesten irriterer meg litt. Så jeg føler at ingen av oss er spesielt fornuftige i denne saken.

Hva gjør man. Leiter? Blåser i det? Ringer skadedyrkontrollen?

Og hvor bør vi i tilfelle begynne å lete?

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-09, 15:28   #2
Primrose
nju nja njo
 
Primrose sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 5.739
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Uæ - larver!

De kan ikke komme fra mel e.l. da? Jeg fikk med noen bugs i en melpakke en gang, og siden jeg ikke baker så veldig ofte klarte de å vokse seg til larver og innvadere hele kjøkkenet før jeg oppdaget dem. Da var det bare å kaste og vaske med klor gitt.

__________________
Life isn't about waiting for the storm to pass. It's about learning to dance in the rain.
Primrose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-09, 15:31   #3
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.406
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Uæ - larver!

Jeg tror ikke det befinner seg noe mel i den etasjen i det hele tatt, men takk for tips. Føler en trang til å gå og sjekke melskuffen på kjøkkenet likevel.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-09, 15:34   #4
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.406
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Uæ - larver!

Det er forresten et toalettrom ca 1 meter fra skrivebordet og...

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-09, 15:43   #5
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.795
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Uæ - larver!

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-09, 22:21   #6
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.406
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Uæ - larver!



Hvordan skal jeg sove godt i natt?

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-09, 22:22   #7
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.942
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Uæ - larver!

...hvor gammelt er huset? Hva slags isolasjon er det i veggene/mellom etasjene?

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-09, 22:28   #8
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.406
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Uæ - larver!

Bygd på 60-tallet, jeg vet ingenting om isolasjon, annet enn at det er svært lite av det enkelte steder.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-09, 22:31   #9
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.942
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Uæ - larver!

Der jeg bodde tidligere var isolasjon av, eh, noe underlig noe - lignet litt på gammel saueull. Det virket som det ikke var noe sjakktrekk ift biller og slikt. Men det var et eldre hus da.
Men 2-3 biller kan være en tilfeldighet da...?

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-09, 01:03   #10
Imma
Ikke altetende
 
Imma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 2.655
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Uæ - larver!

Klesmøll.
Ser ut som du beskriver når de er larver. Sjekk link.http://www.fhi.no/eway/default.aspx?...1:5570:5:::0:0

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-09, 03:05   #11
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.299
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Uæ - larver!

Eller ullspiselarve. Dog ikke så sannsynlig om du bor nord for Dovre. Har du oppdaget noen biller, da? Fx i vinduskarmene? Biller prøver som regel å fly ut.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-09, 09:20   #12
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.406
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Uæ - larver!

Æsj... Jeg takler ikke dette! Jeg får be mannen sjekke i morgen. Den trappa som ikke lenger er i bruk, med en skumgummimadrass som isolasjon øverst, er forsåvidt brukt som kleslager og, så det spørs om ikke vi må begynne der...

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-09, 09:24   #13
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.704
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Uæ - larver!

Jeg hadde noen larver i fjor eller noe slik. Skikkelig hæslig, og jeg friket ut skikkelig. Mest fordi jeg er en sjuske og så får meg skikkelig dårlig renhold Forøvrig forsvant de etter at jeg hadde vasket. (kun normal vask)

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-09, 09:27   #14
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Uæ - larver!

All sympati!



Dette er klesmøll. Har du sjekket www.skadedyr.no? Frem med kamera.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-09, 11:04   #15
Lenam
awesom
 
Lenam sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.559
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Uæ - larver!

Det høres veldig ut som en type møll ja.

Vi fikk tørrfruktmøll fra en pose med pasta en gang. Det begynnte med at vi fant hvite larver kypende i taket på kjøkken, etter en uke eller noe hadde vi en tillion møll i kjøkkenskapet. Jeg holdt på å daue, flytta hjem til svigermor og mannen fikk sette i gang med å rive kjøkkenet to månede tidligere en vi egentlig hadde tenkt.

__________________
Personality Goes a Long Way.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-09, 11:14   #16
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.406
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Uæ - larver!

Skal ikke se bort fra at jeg kommer til å evakuere.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-09, 13:23   #17
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.190
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Uæ - larver!

I min kommune kan man spøre Folkehelsekontoret/ de som jobber med miljørettet helsevern/samfunnsmedisin om slikt.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-09, 00:24   #18
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.795
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Uæ - larver!

Og har larvene stukket av nå?

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-09, 19:26   #19
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.406
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Uæ - larver!

Vi har ikke sett noen fler, men vi har ikke lett heller.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-09, 00:25   #20
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Uæ - larver!

Hvis du ser en igjen, ta et bilde (fortrinnsvis makro, og ved siden av en linjal, hvis du har muligheten), det er utrolig vanskelig å artsbestemme en larve uten å få sett den.

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no