Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Spørsmål om hjemmelaget babymat og holdbarhet

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-01-10, 15:02   #1
Gammel bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Spørsmål om hjemmelaget babymat og holdbarhet

Jeg satser på å lage hjemmelaget middag til poden på 6 mnd, og så langt er min mat også den eneste han liker. Favoritten så langt er mos av rotgrønsaker (søtpotet, potet, gulrot og kålrot) med litt meierismør uten salt samt litt fersk morsmelk. I dag laget jeg en større porsjon, og tenkte å fryse ned noen glass. Men hvor lenge holder dette seg i fryseren, tror dere? Jeg har også laget fruktmos av pærer og epler som jeg har fryst ned, også dette er jeg usikker på holdbarheten av. Og holder frossen mat godt på vitaminer og den slags? Til slutt lurer jeg på hvor lenge hjemmelaget sviskepurè (kokt og most og hatt på glass med lokk) kan holde seg i kjøleskapet. Hvis noen kan noe om dette blir jeg veldig takknemlig for svar.

  Svar med sitat
Gammel 05-01-10, 15:12   #2
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.021
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Spørsmål om hjemmelaget babymat og holdbarhet

Jeg vil tro det holder et halvår ihvertfall i fryseren. Sviskemos kan godt fryses det også, vi fryser det i isterningformer, så kan vi ta opp en og en isbit etter behov.

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-10, 15:14   #3
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.021
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Spørsmål om hjemmelaget babymat og holdbarhet

Jeg ville forresten ventet med å tilsette smør og morsmelk til rett før bruk, altså ikke fryse det ned med det tilsatt.

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-10, 15:57   #4
Gammel bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Spørsmål om hjemmelaget babymat og holdbarhet

Opprinnelig lagt inn av Miromurr, her.

Jeg ville forresten ventet med å tilsette smør og morsmelk til rett før bruk, altså ikke fryse det ned med det tilsatt.

Hvorfor det, egentlig? Jeg vil tro at middagsglassene blir spist i løpet av noen uker, max et par mnd., og melken jeg brukte var helt fersk.

  Svar med sitat
Gammel 05-01-10, 15:59   #5
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spørsmål om hjemmelaget babymat og holdbarhet

Jeg har frosset ned med "alt" og siden det spises kjapt, så synes jeg ikke det har vært noe problem. Har jeg tatt feil?

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-10, 18:36   #6
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.021
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Spørsmål om hjemmelaget babymat og holdbarhet

Neida, så lenge det blir spist innen noen måneder er det absolutt helt safe. Men fett harskner, også i fryser, og skulle det stått for eksempel et år ville jeg heller kuttet fettet.

Her blir den frosne barnematen oppspist på et par uker, jeg tenkte bare dersom du hadde tenkt å oppbevare den leeeenge av en eller annen grunn.

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no