Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hjemme best

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-07-07, 10:29   #1
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.867
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hjemme best

Har dere sett denne artikkelen fra Dagens Næringsliv? Dette bygger jo opp under alle tanker om at det ikke går an å gjøre karriere uten at man har noen hjemme som tar alt, sånn at karrierebyggeren kan glemme hus og hjem og familie i stor grad. Er vi virkelig ikke kommet lenger?

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-07, 10:32   #2
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjemme best

Det er jo korrekt det der. Nå snakker artikkelen om folk i altfor godt betalte lederstillinger slik jeg ser det og de jobber vel 14-16 timer om dagen. Det er jo en umulighet å ta halvparten av ungestell, husstell osv da. Slik er samfunnet og om noen vil gjøre det på den måten, så er det vel et valg som alt annet?

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-07, 10:42   #3
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.206
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjemme best

Var det ikke noen her som linket til de to jobbannonsene en familie hadde satt inn på Finn.no? Som søkte etter pass til barna på ettermiddagen og en som kunne komme og ta frokoststellet?

Dessverre tror jeg det er sånn at det ikke er mulig at to personer i samme familie gjør karriere samtidig. I allefall ikke om arbeidsdagene er på 14-16 timer. Når skal de da kunne ta seg av hjem og familie.

Dermed er det ikke sagt at den som ikke gjør "karriere" ikke kan ha en meningsfyllt jobb? Om man outsourcer noen oppgaver som vask av hus, hagestell og kanskje også henting og bringing til barnehage (ikke hele morgener eller ettermiddager, bare hentebiten) kan man fint jobbe selv om den andre gjør karriere.

Men at noen velger så lite tid med familien er for meg uforstålig.

Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-07, 10:55   #4
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.867
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjemme best

Må man virkelige jobe 14-16 timers dager for å ha lederstillinger eller gjøre karriere? Hva legger dere i karriere da? Er ikke det å ha en jobb man trives med innenfor et yrke man er utdannet til også karriere? Tenker dere bare på svært godt betalte jobber og fine titler når dere hører ordet karriere?

For meg virker det dustete å måtte ha 14-16 timers dager. Da er man dårlig på å organisere jobben mener jeg. Jeg ville ha liten tillitt til en som involverte seg på et sånt detaljnivå og følte seg så uunværlig at vedkommende aldri kunne gå hjem fra jobben. Ingen jobber effektivt så lenge, masse tid går med til tull og vas når en er så lenge på jobb over lengre tid. Det er ikke noe kvalitetsstempel å jobbe så ineffektivt og rotete at man aldri kommer hjem.

God planlegging og vilje til å delegere, samt å samle gode folk rundt seg, burde prege ledere og de burde gå foran som gode eksempler og vise at det går an å kombinere jobb og familie ved å jobbe normal arbeidstid.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-07, 11:08   #5
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.212
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjemme best

Jeg har ikke lest artikkelen så grundig, men jeg har generelt liten tro på å oppdra barn/tenåringer med mamma i en heltidsstilling for å organisere tennistimene deres og kjøre dem rundt. Det ville jeg nok ikke gjort uansett hvor rik jeg var.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-07, 11:09   #6
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjemme best

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Må man virkelige jobe 14-16 timers dager for å ha lederstillinger eller gjøre karriere?

Selvsagt ikke, men i NOEN jobber må man det. Og om noen vil ha de jobbene, så må de nesten legge til rette for familien på best mulig måte. Hadde det vært bedre at ungene ble passet av en nanny alle de timene, mens både mor og far jobbet? Jeg ser absolutt ingenting i veien for at noen velger å være hjemme med barna og at det er deres jobb og jeg ser heller ingenting gale i at noen velger å støtte mannen i hans karriere og at de kanskje ofrer noe selv. Det er personlige valg, som alt annet og jeg er jaggu glad for at de har valg.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-07, 11:15   #7
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hjemme best

Jeg skal være så åpenhjertig å si, at jeg overhodet ikke skjønner hvorfor de vil ha barn i det hele tatt, når de allikevel må ha andre til å oppdra dem/være sammen med dem. Og da mener jeg ikke vanlig barnehage/dagmamma, men pass ut over det flere timer hver dag.
Bevares - den som vil må få gjøre karriere, det være seg kvinne eller mann - men da må man ta konsekvensen av det. Det er ikke sikkert man alltid kan få i pose og sekk.

  Svar med sitat
Gammel 18-07-07, 11:51   #8
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjemme best

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Må man virkelige jobe 14-16 timers dager for å ha lederstillinger eller gjøre karriere? Hva legger dere i karriere da? Er ikke det å ha en jobb man trives med innenfor et yrke man er utdannet til også karriere? Tenker dere bare på svært godt betalte jobber og fine titler når dere hører ordet karriere?

Jeg definerer karriere videre enn å bare være toppdirektør og jobbe 18 timer i døgnet og spille golf når man har fri.

Karriere er også å jobbe 8 timer om dagen som skattejurist i et direktorat før du går i barnehagen og henter. Eller det er å være lærer eller sykepleier eller konsulent eller journalist eller frisør. Har man jobb man lever av og driver med noe man er utdannet til, så har man karriere.

Hjemme hos oss har vi karriere begge to og jobber på papiret 37, 5 timer i uka. Men akkurat nå er det jeg som er i bygge-karriere-fasen og bytter litt jobber og jobber ganske mye. Jeg trenger ingen hjemmeværende mann for det, men jeg trenger litt ekstra hjelp av og til i fht henting i bhg når jeg jobber sent og han har kveldsvakt.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-07, 11:56   #9
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjemme best

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

La oss si at det er en politisk krise, og Jens Stoltenberg sier at han kan ikke ta tak i det før i morgen for nå må han hente i barnehagen og så hjem og lage middag... Jeg tror nok ikke vi er helt der?

Nå er vel ikke akkurat Ingrid Schulerud eksempel på noen "hjemmeværende kone" som har ofret karrieren for at mannen skal kunne konsentrere seg om sin.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-07, 12:05   #10
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.982
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjemme best

Det må nok sondres mellom karriere og karriere som toppleder i stor bedrift. Markedet for sistnevnte har nok utviklet seg slik at det ikke lar seg gjøre å jobbe normalarbeidstid. Om det er et ektepar med barn så må man kanskje legge til grunn at den som har topplederstillingen har valgt bort å kunne ta vare på barna i det daglige.

For min del tenker jeg at det er godt at man med så god økonomi prioriterer at i hvert fall en av foreldrene kan være til stede for barna. Imidlertid synes jeg artikkelen blir litt spesiell, og synes det høres hårreisende dårlig organisert ut å måtte bruke 5-6 timer foran PC'en hver dag for å holde familien i ørene.

Siden det meste tyder på at det er kvinnene som blir hjemme (ikke så mange hemmaherrer?), så fremstår det for meg som åpenbart at disse må sikre seg øknomisk i tilfelle at ekteskapet ryker.

Jeg er heller ikke i tvil om at det i noen miljøer rett og slett gir status å ha råd til å ha en av ektefellene hjemme. For meg personlig er det helt uinteressant.

Når det gjelder mer "normale" karrierer, så fremstår det for meg som trist og unødvendig hvis en av partene må være hjemme for å få det til å fungere. For meg ville det føles helt galt å la utdannelsen min ligge ubrukt for at min mann skulle få realisert sin karriere. Jeg har vært hemmafru med baby nå, og gleder meg til å begynne å jobbe igjen. Slik det er nå bruker vi begge utdannelsen vår, og har karrierer som for oss fungerer bra. Inntil videre har vi klart oss på egenhånd med litt bistand fra bestemor og telefonmøter og noe jobbing etter legging, samt de fleste helger uten jobb.

Så langt har mine kunder akseptert at jeg ikke kan gjøre jobben for dem mellom kl 16 og 20. Jeg må nok også innrømme at jeg personlig ville ha fungert dårlig som hemmafru over lengre tid. :vilhaposeogsekk:

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-07, 11:59   #11
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.501
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjemme best

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Må man virkelige jobe 14-16 timers dager for å ha lederstillinger eller gjøre karriere? Hva legger dere i karriere da? Er ikke det å ha en jobb man trives med innenfor et yrke man er utdannet til også karriere? Tenker dere bare på svært godt betalte jobber og fine titler når dere hører ordet karriere?

I disse jobbene det er snakk om i DN så er det slik. Man kan like det eller ikke like det, men det er nå engang slik det fungerer på dette nivået i næringslivet. Ting skjer, og det skjer fort, og det skjer ofte mye på en gang. Man har rett og slett ikke et år på å ta en beslutning, dersom konkurrenten klarer å bruke to måneder. Veldig mange av selskapene er også internasjonale, og opererer innen flere tidsoner og det innebærer jobbing når de andre jobber og mye reising.

Men det er ikke bare dette jeg definerer som å gjøre karriere. Både jeg og mannen har gode karrierer, og vi klarer det med 40 timers arbeidsuker, med litt ekstra jobbing når det stormer som verst.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-07, 12:10   #12
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.418
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjemme best

Sitat:

- Har du ringt min mann og spurt om jeg kan snakke med deg? – Eh, nei, jeg tenkte jeg skulle høre med deg, i og med at du er den som er hjemme?
– Ja, men i og med at du er journalist, må du ringe min mann og spørre ham om det er greit at jeg snakker med deg først.
Det syntes ikke kvinnens mann, en administrerende direktør i osloområdet.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-07, 11:06   #13
Frantzen
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hjemme best

Enig med Sitron, det er jo et valg de tar og det må man vel bare respektere. Enig trenger man ikke være. Klarer ikke helt la meg provosere, for det virker litt fjernt fra de fleste av oss. Det jeg likevel noterer meg med denne artikkelen er at det antydes at det er kvinner i jobb er skyld i den høye skilsmissestatistikken (skamme seg, dumme mannen)! Og at barn som ikke er hjemme med mor eller far går det ille med (men det var vel egentlig bare en meningsytring om barnehagen som institusjon som ikke var særlig velfundert...)

  Svar med sitat
Gammel 18-07-07, 11:11   #14
Anuk
Bør lage seg en tittel selv
 
Anuk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.946
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hjemme best

Å være toppleder er ikke en 8-16 jobb, det lar seg nok ikke kombinere med å ta sin del hjemme når man har små barn. Det er noe med at er man på toppen og det blåser storm, så kan man ikke bare gå hjem fordi klokka er 16 og barnehagen snart stenger...

La oss si at det er en politisk krise, og Jens Stoltenberg sier at han kan ikke ta tak i det før i morgen for nå må han hente i barnehagen og så hjem og lage middag... Jeg tror nok ikke vi er helt der?

Jeg synes ikke det er så galt jeg. Hvis man er enig om at i stede for å dele 50/50 på jobb og hjemme - så deler man på en annen måte som man synes er praktisk. Forutsatt at begge er enig, og det ikke er en selvfølge at det er kvinnen som skal nedprioritere karrere. Det er jo mye verre hvis begge satser 100% på topplederjobb...

Det var toppledere det var snakk om i artiklen. Man kan selvfølgelig ha en "karriere" uten å være helt der på toppen - og det er da fullt mulig å kombinere med å ta sin del i familien.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-07, 11:54   #15
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjemme best

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

La oss si at det er en politisk krise, og Jens Stoltenberg sier at han kan ikke ta tak i det før i morgen for nå må han hente i barnehagen og så hjem og lage middag... Jeg tror nok ikke vi er helt der?

Men kanskje vi er der om en stund? Menn har også barn. Unge folk i småbarnsperiode må også få jobber med ansvar. Og godeste JS har alltid prioritert ungene veldig høyt og gått tidlig hjem for å være sammen med dem.

Det er utrolig mye som kan ordnes pr. telefon og mail, man må ikke være på kontoret hele tiden, man har en stab rundt seg, ting går i orden uten at man MÅ være der 24/7.

Og dessuten synes jeg man skal innrømme at dersom man må jobbe 16 timer, er det egentlig to stykker som burde gjort en jobben. Eller at man bør prøve å være litt mer effektiv og gå hjem. Uten rekreasjon er man ikke effektiv.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no