Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Hjelp! Hvilken skostørrelse skal jeg velge?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-05-16, 12:26   #1
amelia
Superaktiv
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 386
amelia er litt kulamelia er litt kul
Standard

Hjelp! Hvilken skostørrelse skal jeg velge?

Nå har vi prøvd sko i Str 23 og 24, målt barnets fot og tatt ut innersålen på skoene og målt🙈 dilemmaet er at vi står midt imellom disse to Str om vi skal ta utgangspunkt i at det skal være 1,5 cm ekstra for barnet å vokse i.

Barnets fot er nemlig 13,5 cm og sålene på skoene er henholdsvis ca 14,5 og 15,5 cm i Str 23 og 24. Når vi prøvde skoene på sitter Str 23 som et skudd mens Str 24 naturlig nok blir mer romslig😋 og den ideelle Str for oss nå nemlig 23,5 finnes selvfølgelig ikke.

Jeg holder en knapp på Str 23, men vil de holde ut sesongen nå så vi slipper å måtte kjøpe nye til høsten igjen?☺️
Tar imot tips og råd med stoor takk!

amelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-16, 12:38   #2
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 3.035
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Sv: Hjelp! Hvilken skostørrelse skal jeg velge?

Mine barn har føtter som vokser veldig fort til de er str 30 (ca fire år gamle), og så har de stagnert. Så hvis det er snakk om goretex hadde jeg gått for de største. Det er lenge igjen til oktober.

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-16, 12:40   #3
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.865
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp! Hvilken skostørrelse skal jeg velge?

Jeg ville rett og slett gått for en annen modell. Hvis den ene er for stor kan dere ikke kjøpe den. De 1,5 ekstra cm er for å ha plass i skoen. En sko passer som regel ikke hvis tåa butter inni, da er skoen for liten.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-16, 12:45   #4
amelia
Superaktiv
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 386
amelia er litt kulamelia er litt kul
Standard

Sv: Hjelp! Hvilken skostørrelse skal jeg velge?

Takk for innspill! Ja det er viking gtx joggesko så tenkte ha dem fra nå til okt��Men blir ikke 2cm å gå på i skoen litt vel mye nå på våren?

amelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-16, 12:56   #5
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.636
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjelp! Hvilken skostørrelse skal jeg velge?

Jo, særlig om barnet er lite ville jeg ikke hatt veldig mye for store sko.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-16, 13:00   #6
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 3.035
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Sv: Hjelp! Hvilken skostørrelse skal jeg velge?

Kommer jo an på hvor fort føttene vokser og. Surt å betale 800 kroner for et par sko som er for små om en måned. Kanskje du kan prøve en annen modell?

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-16, 13:01   #7
amelia
Superaktiv
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 386
amelia er litt kulamelia er litt kul
Standard

Sv: Hjelp! Hvilken skostørrelse skal jeg velge?

Hun er 22 mnd nå.. Burde sikkert prøvd en annen modell, men står liksom mellom disse to nå☺️

amelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-16, 13:20   #8
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.842
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hjelp! Hvilken skostørrelse skal jeg velge?

Jeg ville også prøvd en annen modell. 2 cm er for mye til en så liten fot, og i den som bare er 1 cm større enn foten er det bare 3 mm til å vokse i. Man regner 7 mm for bevegelse av foten.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-16, 13:21   #9
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.842
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hjelp! Hvilken skostørrelse skal jeg velge?

Men hvordan har du målt forresten? Om du tar ut innleggssålen og setter foten oppå skal foten være litt lengre fram enn bakerst på sålen. Dette fordi foten ikke kommer like langt bak som sålen oppi skoen.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-16, 13:23   #10
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.914
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp! Hvilken skostørrelse skal jeg velge?

Sitat:

- Skoene bør være 10 - 15 mm lenger enn målet på foten fra hæl til tå, målt når barnet står opp med vekt på foten. Det skal være 5 mm til å gli frem i skoen, ev. 3 mm til der hvor skonesen runder og ca. 7 mm til å vokse i, anbefaler hun.

http://www.skoringen.no/7-av-10-barn...skostoerrelse/

1-1,5 cm for å gi både bevegelsesplass og vokseplass. Om skoen er 1 cm lenger enn foten, har hun ca 5 mm vokseplass, så de er jo ikke for små. Jeg ville kjøpt sko som passer nå, og skulle det vise seg at du må kjøpe nye til høsten, så er du ikke den første til å måtte gjøre det med små barn. Særlig siden foten gjerne vokser litt i rykk og napp.

Mine har hatt føtter som vokser veldig sent, så for dem har 1,5 cm vært i meste laget til å vokse i, for sko som bare skal brukes en kort sesong.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-16, 13:26   #11
amelia
Superaktiv
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 386
amelia er litt kulamelia er litt kul
Standard

Sv: Hjelp! Hvilken skostørrelse skal jeg velge?

Opprinnelig lagt inn av Lyppa, her.

Men hvordan har du målt forresten? Om du tar ut innleggssålen og setter foten oppå skal foten være litt lengre fram enn bakerst på sålen. Dette fordi foten ikke kommer like langt bak som sålen oppi skoen.

Sålen hadde sånn vippekant opp bak så tror jeg fikk målt riktig fra den😉

amelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-16, 13:33   #12
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.842
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hjelp! Hvilken skostørrelse skal jeg velge?

Ok. Her i huset har føttene vokst veldig fort, så jeg ville sett på en annen modell. Det er ikke noe særlig å ha for store sko for et så lite barn. Hvis jeg skulle gått for den skoen du nevner ville jeg nok kjøpt den minste, men regnet med at den fort kunne bli for liten.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-16, 13:39   #13
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.704
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp! Hvilken skostørrelse skal jeg velge?

Kan man vurdere såler i så små sko?

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-16, 14:33   #14
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.636
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjelp! Hvilken skostørrelse skal jeg velge?

Ikke uvanlig å måtte kjøpe flere par sko på en sesong. Heller det enn for store sko. Men se om du kan finne en annen modell.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-16, 15:42   #15
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.341
Blogginnlegg: 44
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp! Hvilken skostørrelse skal jeg velge?

I de små størrelsene har vi heller kjøpt sko som passer, og så nye igjen når de andre er fravokst et kvarter seinere - men det blir jo dyrt, da. (Jeg har en bod full av sko.)

__________________
"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-16, 17:27   #16
amelia
Superaktiv
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 386
amelia er litt kulamelia er litt kul
Standard

Sv: Hjelp! Hvilken skostørrelse skal jeg velge?

Takk for svar alle sammen. Får kanskje gå for en av hver størrelse😂

amelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-16, 17:43   #17
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.702
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp! Hvilken skostørrelse skal jeg velge?

Jeg ville prøvd en annen modell. Finnes andre med goretex som ecco sine.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no