Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Bunadsskjorte (lin)- vaskemaskin eller håndvask?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-05-08, 10:14   #1
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Bunadsskjorte (lin)- vaskemaskin eller håndvask?

Jeg har ei bunadsskjorte i lin. Kan jeg vaske den i vaskemaskin, eller må den håndvaskes? Den er ganske ny og aldri vasket før.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-08, 10:21   #2
Fara
Tenker fortsatt dobbelt
 
Fara sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stjørdal
Innlegg: 2.463
Fara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bunadsskjorte (lin)- vaskemaskin eller håndvask?

Jeg vasket min skjorte i maskinen på fredagen og det funket fint

__________________
Fara, Pottifar 03, Marihøna06 og Tuppen og Lillemor 11
Fara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-08, 10:22   #3
Kula
Trallallaa
 
Kula sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 3.263
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bunadsskjorte (lin)- vaskemaskin eller håndvask?

Den kan du ta i vaskemaskinen. Jeg har vasket linskjorten min både på 95 og 60 grader.

Mannen har helt ny linskjorte i år, og den skulle vist kokes etter første gangs bruk. I maskinen.

__________________
Storebror -93 og Jonas -02
Kula er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-08, 11:54   #4
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bunadsskjorte (lin)- vaskemaskin eller håndvask?

Linen tåler maskinvask, men det er visst verre med broderiene på den. Men jeg vasker våre på håndvaskprogram jeg.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-08, 12:01   #5
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.665
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunadsskjorte (lin)- vaskemaskin eller håndvask?

Jeg har alltid vasket denslags i maskinen. Finvask, 30 grader.

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-08, 12:02   #6
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.950
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bunadsskjorte (lin)- vaskemaskin eller håndvask?

Opprinnelig lagt inn av LilleT, her.

Jeg har alltid vasket denslags i maskinen. Finvask, 30 grader.

Samme her

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-08, 12:04   #7
Manga
Bør lage seg en tittel selv
 
Manga sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østfold
Innlegg: 2.129
Manga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populær
Standard

Sv: Bunadsskjorte (lin)- vaskemaskin eller håndvask?

Jeg har aldri tort å vaske min i vaskemaskinen. Trodde ikke det gikk, men nå tror jeg jammen meg jeg skal gjøre det.

__________________
Storesøster 05 - Lillebror 07 - Bittelillebror 15
Manga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-08, 13:01   #8
scilla
Bør lage seg en tittel selv
 
scilla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.090
scilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bunadsskjorte (lin)- vaskemaskin eller håndvask?

Jeg vasker dem på vanlig 40 graders program, jeg. Blir så fine så

__________________

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-08, 13:11   #9
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.640
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunadsskjorte (lin)- vaskemaskin eller håndvask?

Det kommer an på skjorten - er det broderi på den? Spesielt hvis det er farget garn må du være forsiktig.

Jeg har hullsøm/hardangersøm på min, og både den og forkleet tåler 95 grader maskinvask.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-08, 13:14   #10
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.088
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunadsskjorte (lin)- vaskemaskin eller håndvask?

Både min og podens går i vaskemaskinen, på finvask på 40 grader. Jeg vet at den tåler mer, men jeg er litt pysete. Jeg har ikke helt 3000 å svi av på en ny en.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-08, 14:08   #11
Ina
i vesterled
 
Ina sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3.689
Ina imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bunadsskjorte (lin)- vaskemaskin eller håndvask?

Jeg har akkurat kokvasket min. Vasker alltid i maskin.

Ina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-08, 14:26   #12
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunadsskjorte (lin)- vaskemaskin eller håndvask?

Jeg vasker i maskin på 40 eller 60 C etter grad av skittenhet, den kan kokvaskes, og jeg har gjort det, som feks den gangen jeg fikk et helt rødvinsglass nedover brystet. Da kloret jeg den og kokvasket etterpå. Oppbevarer i pose. Min er i lin med hvite linbroderier. Man kan vel ikke kokvaske dersom det er fargede broderier og sånn?

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-08, 17:00   #13
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Bunadsskjorte (lin)- vaskemaskin eller håndvask?

Det er farget broderi.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-08, 17:57   #14
goldnugget
fornøyd
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: nedre eiker
Innlegg: 1.894
goldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bunadsskjorte (lin)- vaskemaskin eller håndvask?

Skredderen min sa at min skulle alltid vaskes på minst 60 - ellers blir den gul. Har hvite broderier.

__________________
2004 2006 2008
goldnugget er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-08, 18:18   #15
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunadsskjorte (lin)- vaskemaskin eller håndvask?

Tror du skal være forsiktig hvis det er broderier i farge ja. Min uten broderi vasker jeg på finvask i maskinen. Den kan kokvaskes, men det har aldri vært behov for det.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-08, 18:22   #16
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.117
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunadsskjorte (lin)- vaskemaskin eller håndvask?

Min er hvit med hvite broderier og jeg har alltid jobbet livet av meg med håndvask. 7 skyllinger, kaldere og kaldere vann etc, etter instruks fra min mor. Ikke har jeg fått klore den heller. Status etter 14 år "på egen hånd" er en stadig gulere skjorte tross alt. Jeg vurderer virkelig å ta den i maskinen etter å ha lest denne tråden. Kanskje klore den også? Men da kan jeg kanskje like gjerne vente med å klore den til den skal brukes igjen?

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-08, 18:42   #17
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunadsskjorte (lin)- vaskemaskin eller håndvask?

Ikke kokvask linskjorter med mindre det helt spesifikt står i bruksanvisningen at det er OK!!! Stoffet kan "smuldre opp" på sikt hvis den vaskes på for høy temperatur. Det er en myte at all lin tåler kokvask.

Hvis det er broderier med farge, MÅ du vite hvilken temperatur den skal vaskes på første gang, ellers kan fargene "blø". (Hvis det står 60 grader på bruksanvisningen, er det det den skal vaskes på første gang. Vasker du på for lavt, kan det gå galt.)

Jeg bruker å legge skjortene i et hvitt putevar (i mangel av vaskepose stor nok) når jeg vasker dem (i maskinen, på finvask). Broderte skjorter skal ikke sentrifugeres (og ikke tørketromles!).

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-08, 18:43   #18
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunadsskjorte (lin)- vaskemaskin eller håndvask?

Ikke stryk skjorten før du legger den bort. Den skal pakkes bort ren, men ustrøket. Strøket skjorte blir gul ved lagring.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-08, 18:56   #19
Lorien
Pauset
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.834
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bunadsskjorte (lin)- vaskemaskin eller håndvask?

Jeg håndvasker min, jeg tør ikke annet.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-08, 19:34   #20
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunadsskjorte (lin)- vaskemaskin eller håndvask?

Etter 14 år med så pent stell ville jeg tatt sjanse på en halvtime i klorbøtta og en runde i maskinen, apan. Jeg har kloret min mange ganger og vasker den alltid i maskin. Men hvis du vil være på den sikre siden, så ta med skjorta på husfliden og spør. Det er sikkert en god grunn til at man ikke burde vaske skjorter i maskinen før, fordi vaskemaskiner var mye hardere mot tøyet, ikke hadde valg på sentrifugeringshurtighet osv. Nå er jo maskinvask like skånsom som håndvask.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no