Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Skjærer til besvær

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-05-24, 08:27   #1
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.942
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skjærer til besvær

Jeg har så mange skjærer i hagen min for tiden, det er helt ekstremt. Eventuelt er det de samme få skjærene som herjer hele tiden. Jeg er hjemme på dagtid og har terrassedøren åpen. Er jeg i hagen, så holder de (såvidt) fred, selv om de flyr rundt omkring, men straks jeg er innendørs, setter de i gang med å lage hekkan. Jeg hører og ser at de holder på, og før jeg har fått løpt ut, har de rotet rundt i jorden og blant nyplantede blomster, og så tror de at vannspeilet mitt er badekaret deres. Kanskje ikke så rart, men de spruter og bråker verre enn tre toåringer ville klart tilsammen. Og det smeller i glasskulene som de bruker som badeleker.

Nå vet jeg jo at fuglene også skal ha mat og alt det der (mens jeg skriver dette så jeg den ene rett utenfor her med en spurveunge i munnen; vi har reir både her og der i nærheten, men det er det hvert eneste år, og det har aldri vært så ille som dette før), men MÅ de herje så fryktelig i mine ting? Det kan kanskje virke som hagen min er stor ut fra det jeg skriver, men det er den overhodet ikke, vannspeilet står på terrassen, og det ene bedet jeg har inntil naboens husvegg. Men disse skjærene eier ikke skam, og de fyker rundt også innerst på terrassen, nesten under taket! Og de er overraskende store når man ser dem på nært hold, så de bråker sånn at jeg rett som det er tror at jeg har folk i hagen min før jeg kommer på hva det er.

Vil de holde på sånn hele sommeren, eller er det en «fase» akkurat på denne tiden av året? Og er det noe jeg kan gjøre for å holde dem borte?

(Jeg har hørt at skjærer er like intelligente og husker like godt som kråker, og at de legger deg for hat og tar hevn dersom du er slem mot dem, så jeg vil helst ikke det. )


Sist redigert av Hyacinth : 22-05-24 kl 08:42.
Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-24, 08:37   #2
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.022
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skjærer til besvær

Kan ikke svare på noen av spørsmålene dine, men jeg har reagert på at det er ekstremt mye skjære-bråk i år, så lurer på om det er noe spesielt? Kan absolutt ikke huske at det har vært sånn før.

__________________
2001 og 2001
Stompa er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-05-24, 08:41   #3
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.942
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skjærer til besvær

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Kan ikke svare på noen av spørsmålene dine, men jeg har reagert på at det er ekstremt mye skjære-bråk i år, så lurer på om det er noe spesielt? Kan absolutt ikke huske at det har vært sånn før.

Det har ikke vært sånn her heller.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-24, 09:02   #4
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.477
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skjærer til besvær

Er det ikke sånt man har fugleskremsler til? Et eller annet som flagrer litt uforutsigbart i vinden?

Eller er skjora for smart til å la seg lure av fugleskremsel?

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-24, 09:12   #5
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.076
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skjærer til besvær

Spyl dem? Jeg hadde satt hageslangen på dem.

__________________
jepp, jeg mangler stor forbokstav
Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-24, 09:16   #6
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.855
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skjærer til besvær

Vi er plaget med småfugler som bæsjer ned plattingen vår *setter seg under markisen, vi har hengt opp folie rundt for å slippe å ha de her. Kan noe sånt blinkende ev type cd som blinker avskrekke dem?

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-24, 09:18   #7
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.221
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skjærer til besvær

Mener jeg har sett folk henge cd-plater i trærne som fugleskremsel. Tviler på at det skremmer skjærene, det er smarte rakkere.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-24, 09:19   #8
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.473
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Skjærer til besvær

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

Vi er plaget med småfugler som bæsjer ned plattingen vår *setter seg under markisen, vi har hengt opp folie rundt for å slippe å ha de her. Kan noe sånt blinkende ev type cd som blinker avskrekke dem?

Blinkende? Er det ikke motsatt. Mener å huske at skjærer stjeler sølvtøy f.eks. fordi de blir tiltrukket av skinnende greier. Eller er dette bare en myte fra gamledager?

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-24, 09:20   #9
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.903
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Skjærer til besvær

Skjæra er smart og lar seg ikke skremme noe særlig av fugleskremsel. Jeg hadde et par som bodde i hagen min der jeg bodde før. De satt gjerne oppå grillen og vandret rundt rekkverket. Flyttet seg ikke før jeg var helt i nærheten. På denne tiden har den kanskje unger i reir i nærheten og da kan de være litt innpåslitne. Du får vurdere å ta de under skjærejakta som starter 10.august

Lærte forresten litt nytt her: https://snl.no/skj%C3%A6re

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-24, 09:27   #10
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.942
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skjærer til besvær

Opprinnelig lagt inn av Einhyrningur, her.

Spyl dem? Jeg hadde satt hageslangen på dem.

Det tror jeg ikke jeg rekker, de er kjappere enn meg. Da måtte jeg hatt avtrekkeren innendørs.

Og så har jeg hørt at de bare blir verre av å bli skremt bort.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-24, 09:27   #11
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.674
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skjærer til besvær

Det som hjalp her var at naboen hugget ned den store grana i hagen sin, med det store skjærereiret i. Bedre utsikt fikk vi også.

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-05-24, 09:27   #12
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.942
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skjærer til besvær

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Mener jeg har sett folk henge cd-plater i trærne som fugleskremsel. Tviler på at det skremmer skjærene, det er smarte rakkere.

Jeg tror snarere at det tiltrekker dem.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-24, 09:29   #13
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.679
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skjærer til besvær

det er vel ikke lov å ta reir når det er egg/unger i dem?

vi har også store grantrær med reir på grensa mot naboen. De er naboens da, og egentlig greit at de står der sånnsett. Men det er tilbakevendende beboere i reir der år etter år

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-24, 09:30   #14
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.942
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skjærer til besvær

Skjæra er en kråkefugl:

https://www.aftenposten.no/norge/i/J...e-og-langsinte

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-24, 09:30   #15
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.674
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skjærer til besvær

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

det er vel ikke lov å ta reir når det er egg/unger i dem?

vi har også store grantrær med reir på grensa mot naboen. De er naboens da, og egentlig greit at de står der sånnsett. Men det er tilbakevendende beboere i reir der år etter år

Nei, tror ikke det var egg eller unger i treet da naboen hugget det ned.

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-05-24, 09:30   #16
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.942
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skjærer til besvær

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

det er vel ikke lov å ta reir når det er egg/unger i dem?

Si det til skjæra, du!


Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-24, 09:32   #17
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.679
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skjærer til besvær

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Si det til skjæra, du!


Du kan så si.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-24, 09:35   #18
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.942
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skjærer til besvær

Fra Aftenposten (linken over her):

Et ektepar i Sverige fikk til fulle erfare kråkefuglenes hevngjerrighet og evne til å skille venn fra fiende. Denne gangen var det skjærer som var på ferde. Det begynte med at fuglene ringte på (!) dørklokken. Fruen i huset ble begeistret og matet dem hver gang. Ektemannen kjeftet og smelte hver gang han så dem, og lot ved en anledning som om han kastet stein etter dem. Fuglene tok hevn temmelig raskt: De skeit ned bilen hans. Konas var plettfri. Mannen byttet parkeringsplass, men kråkefuglene fulgte bilen, som de åpenbart visste var hans, og skeit den ned hver eneste dag. I tillegg begynte de å ringe på kun når kona var hjemme. De ville vel ikke ha noe bråk.Et ektepar i Sverige fikk til fulle erfare kråkefuglenes hevngjerrighet og evne til å skille venn fra fiende. Denne gangen var det skjærer som var på ferde. Det begynte med at fuglene ringte på (!) dørklokken. Fruen i huset ble begeistret og matet dem hver gang. Ektemannen kjeftet og smelte hver gang han så dem, og lot ved en anledning som om han kastet stein etter dem. Fuglene tok hevn temmelig raskt: De skeit ned bilen hans. Konas var plettfri. Mannen byttet parkeringsplass, men kråkefuglene fulgte bilen, som de åpenbart visste var hans, og skeit den ned hver eneste dag. I tillegg begynte de å ringe på kun når kona var hjemme. De ville vel ikke ha noe bråk.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-24, 09:36   #19
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.674
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skjærer til besvær

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Skjæra er en kråkefugl:

https://www.aftenposten.no/norge/i/J...e-og-langsinte

Jeg elsker historien om skjærene som ringte på døra, og dreit ned bilen til mannen.

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-05-24, 09:36   #20
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.445
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skjærer til besvær

Du må bare bli venn med dem, rett og slett. Mest sannsynlig har de unger nå, eller driver og parer seg, eller begge deler, og da er det mye styr. Men jeg tror du må innse at vannspeilet ditt er deres luksusbadekar.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no