Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Din strategi med denne gutten? (mat)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-02-08, 20:52   #1
guttemamma
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 549
guttemamma er populærguttemamma er populærguttemamma er populær
Standard

Din strategi med denne gutten? (mat)

Jeg har lest deler av tråden om "kresne unger og usunn mat". Jeg trenger konkrete tips på hvordan jeg kan gå fram med min snart 4år gamle gutt! Hvordan ville du gjort og får han dekket det kroppen hans trenger? Jeg ser at mange har det mye verre enn meg i forhold til hva barna spiser men jeg trenger altså konkrete råd for å få i gutten min litt mer mat.

Han er høy og veldig tynn. Beina ser ut som pipestilker og vi ser ribbeina hans. Han blir også fort blå rundt munnen. Han er sjekka av lege og feiler ingenting.

Tenk deg at du skulle bli fostermor for dette barnet eller noe slikt. Han har ingen traumer osv. Men hvordan ville du gått fram for å "omvende han"?!!

Det han liker er: pølse, kjøttdeig/karbonadedeig, Fiskepinner, Fiskepudding, Fiskekaker, grandiosa, karbonader, ris, fullkornspasta, potetstappe, havregryn, eple av og til får vi i han noen biter banan eller pære, leverpostei, kaviar og servelat. Det er alt. Forresten så spiser han is og drops. Brød, knekkebrød og flatbrød. Melk!

Før spiste han lapskaus (kokt til stappe med pølsebiter oppi) og kindereggsjokolade. Han spiser absolutt ingenting utenom dette verken sunne eller usunne ting.

Han nekter å ha ting på tallerken han ikke liker. Da spiser han ikke mat. Han nekter å smake på nye ting. Vi har prøvd feks med bær men han tar det kun borti framtennen og sier at han ikke liker. Han ville prøve kake her en dag. Han satt lenge med skeia, tok den opp mot munnen og ned osv. Men han la den bort til slutt og ville ikke ha. Det så ut som om han faktisk hadde lyst å prøve men våget ikke?

Han hadde melke og eggeallergi som liten og brukte nutramigen. Denne melken elsket han!

Vi kommer hjem fra barnehagen kl 16.00. De spiser frokost i barnehagen kl 9 og lunsj kl 13. De får en eplebit ca 15. Han legger seg kl 19. Ofte får de bare en fruktbit når vi kommer hjem og så lager jeg middag til kveldsmat! Altså middagen er kl 18. Kan jeg da si at alle skal spise det som står på bordet? Alle må smake? Hva gjør jeg i praksis når han IKKE smaker? Sender jeg han sulten til sengs pga han ikke spiser det vi har?

Kanskje ikke noe verdensproblem dette her, men jeg ønsker å få i han litt mer mat og sunnere mat. Han liker godt å være med å lage mat men jeg får han ikke til å smake noe som helst. Feks kan jeg spørre om han vil duppe fingen oppi vaniljesausen/kremen for å smake, men nei ikke tale om. Serverer vi lørdagsgodt han ikke liker/har smakt så spiser han ikke. Gir broren alt og ser ikke ut til å bry seg.(ikke det verste da men hvordan få denne ungen til å smake på kylling, kjøtt, fisk, poteter, saus osv?)

Nå håper jeg på gode tips og innspill! Vet forresten noen av dere om han får i seg alt av næringsstoffer med denne maten?

guttemamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 20:57   #2
guttemamma
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 549
guttemamma er populærguttemamma er populærguttemamma er populær
Standard

Sv: Din strategi med denne gutten? (mat)

Så nå at det virker som om vi bare tilbyr gutten usunne ting (vaniljesaus, lørdagsgodt osv) Det var bare for å illustrere at selv det får vi ikke i han. alt sånn usunne ting trenger han ikke smake på altså. Men vanlig mat.....

Kunne ønske at han iallefall kunne smake på kylling og poteter. Eller at jeg fikk han til å spise lapskaus igjen.

Kan jo nevne at storebror på snart 6 år spiser mye mer variert. Han elsker frukt og sitter med den fargerike, store fruktskålen til barnetv mens lillebror sitter der med eplet sitt......

guttemamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 22:12   #3
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.099
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din strategi med denne gutten? (mat)

Jeg må innrømme jeg synes han spiser ganske mye forskjellig jeg. Det er jo ikke uvanlig at 4-åringer ikke har allverdens reportoar.

Jeg ville begynt å servere middag tidligere slik at det var en kveldsmat med brødmat etter middagen slik at dersom han ikke spiser noe særlig til middag tar han kanskje en ekstra skive til kvelds uten at du må gi noe "ekstraservice" for det - i tillegg har jeg større tro på å spise tidligere middag motfor to fruktmåltider på rad. I mitt hode er det ikke krise om han spiser en ekstra brødskive til kvelds istedenfor en potet til middag. Videre ville jeg jo forsøkt å få alle til å smake på ting til middag, men her mener jeg man må prøve seg frem. Det er en balansegang, for jeg tror ikke på å styre for mye, og som du sier; hva gjør man når de ikke smaker? Jeg ville tenkt at dette gikk seg til etterhvert.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 23:40   #4
Donald
Superduperaktiv
 
Donald sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 751
Donald er litt kulDonald er litt kul
Standard

Sv: Din strategi med denne gutten? (mat)

Virker han sliten, uopplagt eller redusert fordi han spiser lite? Holder han følge med de andre barna?

Donald er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-08, 00:08   #5
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din strategi med denne gutten? (mat)

Jeg synes han har et fint repetoar og mat som dekker det han trenger. Så jeg ville i det daglige laget ham den maten han spiser (det er ikke så problematisk å steke noen fiskekaker eller karbonader, pølser osv i tillegg), og laget en deal på at han skal smake på endel ting. Jeg ville satt meg ned med ham og sagt at jeg ønsker at han skal finne seg en eller to grønnsaker han kan spise også, og at vi skulle gå på butikken og han skal få velge ut selv hva han skal forsøke, og at vi kommer til å forsøke helt til han finner to han liker. (Agurk og gulrot er ofte godt likt av alle, samt at rå gulrot ofte er bedre enn kokt.)

Kanskje han er en slik tynn unge som vokser seg til gjennom tenårene, eller at han alltid kommer til å være en slank type. Mange lever fint med det. Men jeg ville ikke ha latt være å gi ham maten han liker, jeg hadde strekt meg veldig langt for å gi ham det han liker under forutsetning at han smaker og finner seg en grønnsak eller to. Det kan ødelegge så mye å stresse og presse, og jeg ville heller gått en ekstra mil for ungen.

Jeg ville sørget for at han fikk nok næringstett mat. At han spiser proteinene sine og ikke bare karbene (to pølser, to karbonader, to fiskekaker osv. ikke en tygg av det og resten ris liksom. Det er proteinene som er byggesteinene til kroppen, -samt vitaminene fra grønnsaker og frukt.)

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no