|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() "Comfort food", eller kosemat/trøstematEg funderer litt på begrepet "comfort food". Dette er, i følge, Wikipedia, mat som "refers to foods consumed to achieve some level of improved emotional status, whether to relieve negative psychological affect or to increase positive". Det blir trøstemat da, alternativt kosemat? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Audacious
|
![]() Sv: "Comfort food", eller kosemat/trøstematFor meg er ikke comfort food og trøstemat det samme. Trøstemat kan være en hel pakke kjeks rett fra boksen, en halvliter god is kjøpt på vei hjem en kveld fra et sucky kranglemøte eller pizza foran tv. Comfort food er pust-dypt-med-magen og lag noe kraftig men ikke altfor fancy mat som metter godt, som f.eks en langkokt lammegryte, hjemmelaget hønsesuppe osv.
![]() |
#3 |
Med tommestokk i veska
![]() Sv: "Comfort food", eller kosemat/trøstematEr kosemat eit bedre ord da? Eg syns ikkje det stemmer heilt heller. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: "Comfort food", eller kosemat/trøstematJeg assosierer automatisk comfort food med noe negativt, på den måten at man spiser bort følelser. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Med tommestokk i veska
![]() Sv: "Comfort food", eller kosemat/trøstematÅnei, for meg er det utelukkande positivt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Passiv
|
![]() Sv: "Comfort food", eller kosemat/trøstematComfort food er for meg spiseforstyrrelse. Det Acsa sa bare at i mye større doser. Det spiser jeg aldri. |
![]() |
![]() |
#7 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: "Comfort food", eller kosemat/trøstemat
Jeg også.
![]() |
#8 |
Med tommestokk i veska
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Kjernesnill
|
![]() Sv: "Comfort food", eller kosemat/trøstematEnig, dette er to helt forskjellige ting. Enten å trøstespise, eller å spise og kose seg med ekstra god mat som gir ekstra god stemning rundt måltidet.
![]() |
#10 |
Med tommestokk i veska
![]() Sv: "Comfort food", eller kosemat/trøstematStemningsmat ja! Det var ikkje eit dumt ord! |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Kjernesnill
|
![]() Sv: "Comfort food", eller kosemat/trøstematSyrin, du er bare ikke en trøstespiser tenker jeg? Det er ikke jeg heller i noen særlig grad, men det hender jeg spiser for mye av god mat når jeg sitter alene og ikke har noe særlig annet hyggelig å drive med.
![]() |
#12 |
Med tommestokk i veska
![]() Sv: "Comfort food", eller kosemat/trøstematEg trur ikkje eg brukar mat som trøst, i så fall er det veldig ubevisst (og eg er i grunn eit lykkelig menneske som ikkje treng mykje trøst). Men når hausten kjem får eg sånn veldig ønske om å lage alsken gryter og heimelaga rettar. Det er ikkje fordi eg eller familien treng trøst, men fordi det er så veldig hyggelig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Passiv
|
Hvor har noen sagt dette? |
![]() |
![]() |
#14 |
Kjernesnill
|
![]() Sv: "Comfort food", eller kosemat/trøstematDet tror jeg er en helt vanlig høstfølelse som gir seg utslag i sunn og deilig mat, Syrin. Inspirer oss i mattråden! Jeg liker også å lage langkokt mat, prøver å huske på det når jeg kan ha hjemmekontor eller har en hel søndag til formålet.
![]() |
#15 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Det har vel ingen sagt at det er? Jeg ville aldri kalt sånn type mat comfort food på generelt grunnlag (selv om det kan være det for enkeltpersoner hvis man overspiser).
![]() |
#16 |
kamerat
|
![]() Sv: "Comfort food", eller kosemat/trøstematJeg oppfatter «comfort food» som noe varmt og hjemmelagd og trivelig, og det har slett ikke noe med spiseforstyrrelser å gjøre. Det er mer sånn «Jeg er litt lei meg/sur/kald og vil ha mammas kjøttkaker til middag!»
Prima (0503) et Secunda (0505) “Do you find it easy to get drunk on words?" "So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.” (Dorothy L. Sayers, Gaudy Night) Sist redigert av Toffskij : 25-09-10 kl 09:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Med tommestokk i veska
![]() Sv: "Comfort food", eller kosemat/trøstematNei, slapp av da |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Fortynnet
|
![]() Sv: "Comfort food", eller kosemat/trøstematJeg forbinder comfort food med Nigella Lawson, og i hennes bøker og programmer brukes det om mat for de dagene man trenger å ta litt ekstra vare på seg selv (hun bruker det ofte om dagen derpå)... |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Passiv
|
![]() Sv: "Comfort food", eller kosemat/trøstematPå BBC Lifestyle har de en hel serie som går på comfort food, og der fokuseres det på deilige gryter som nytes i vintermørket og saftige kaker som nytes sammen med familie og venner. Altså ingenting som minner om spiseforstyrrelse. Det er noe HELT annet og skal ikke blandes inn i det engelske uttrykket. |
![]() |
![]() |
#20 |
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
comfort=trøste, jeg også forbinder det med noe man trøster seg med og føler seg litt bedre der og da av å spise. F.eks. sjokolade |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|