Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Lusesjekk på skolen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-10-10, 10:43   #1
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lusesjekk på skolen

En spinåff ...

Blir barna deres lusesjekket på skolen?

Jeg ble litt overrasket over at man på enkelte skoler ikke gjør dette, men så kan det jo hende at vår skole egentlig er unntaket.
Hos oss sjekker frøken og assistenten elevene en dag i uken når det er lusesesong. Har barnet lus får foreldrene en telefon og beskjed om å gjøre noe med det. Vi har også fått beskjed om å lusesjekke ungene selv hver helg. Nå var det en del lus sist vinter, så det var da disse rutinene ble innført. Syns det er helt ok jeg. Jeg trodde at alle skoler sjekket elevene.

Gammel 03-10-10, 10:43   #2
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lusesjekk på skolen

Nei

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 10:45   #3
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, men det hadde nok ikke vært så dumt.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 10:47   #4
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei. (barnehage)

Gammel 03-10-10, 10:50   #5
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Nei, det syns jeg da jammen er foreldrenes ansvar. Og hvordan skal de gjøre dette på skolen da- ha en kam til hver unge? Jeg vil da virkelig ikke at læreren skal bruke timesvis en dag i uka på å sjekke barna for lus. Skal det gjøres skikkelig må man bruke tid på hvert barn.

Gammel 03-10-10, 10:51   #6
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei. Og som lærer vil jeg ikke si at det er mitt ansvar å gjøre. Jeg vile muligens protestert om det ble pålagt meg.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 10:54   #7
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg ser jo at det egentlig ikke er en naturlig ting for lærer å gjøre, men kanskje helsesøster kommer inn en gang i blant og sjekker?

Gammel 03-10-10, 10:56   #8
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det sjekker vi selv ved behov.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 10:56   #9
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Nei det gjøres ikke.

Tror jeg har protestert om de skulle ha brukt lengre tid på å sjekke dette en morgen. For de er 25 unger og en lærer.

Å sjekke for lus er nå foreldres jobb ikke skoens

Gammel 03-10-10, 10:59   #10
Hermine
From Gokk With Love

Hermine sin avatar

Hvor: Alta
Hermine er litt kulHermine er litt kulHermine er litt kul
Standard

Nei, ingen sjekk på våre skoler.

Gammel 03-10-10, 10:59   #11
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Nei, ikke som jeg vet om. Men så har vi egentlig vært ganske forskånet for lus. På de fem årene ungene gikk i barnehage opplevde vi ett lusevarsel, og da unnslapp vi. På skolen har vi opplevd ett lusevarsel på skolen og en telefon fra venninnes mor som hadde funnet lus på ungene etter at Frøkna var på besøk der. Vi slapp unna begge de to gangene også.

Jeg går ut fra at dette betyr at lus ikke er et stort problem her i området, men regner med at tiltak kanskje ville bli vurdert hvis det blir mye verre.

Gammel 03-10-10, 11:01   #12
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Nei, jeg ser jo at det egentlig ikke er en naturlig ting for lærer å gjøre, men kanskje helsesøster kommer inn en gang i blant og sjekker?

Heller helsesøster enn læreren ihvertfall. På skolen vår er det 1 helsesøster og 450 barn, hun ville fått det travelt tror jeg, så det hadde vel uansett ikke vært aktuelt.

Gammel 03-10-10, 11:01   #13
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Nei og helsesøster anbefalte ikke en gang å sjekke for lus regelmessig på foreldremøtet i høst.

Gammel 03-10-10, 11:14   #14
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

At det er foreldrenes ansvar er nå så. Bare husk at i enhver klasse går det flere barn enn de som har FP-mødre. Vi her inne er over gjennomsnittet opplyst hva gjelder lusesjekking, bilsikring, holdbare klær etc. Men det finnes også de som har foreldre som ikke bryr seg så mye om poden, og det finnes de som ikke tar seg tid.

Om lærer/assistent/helsesøster bruker en time i uka på å sjekke får man også fanget opp de med foreldre som ikke ville gjort noe med det uten den dytten i ræva.

Gammel 03-10-10, 11:18   #15
Morella
Superbasinella

Morella sin avatar

Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ingen slike ordninger her, men husker vi ble sjekket en gang når jeg gikk i barnehagen.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 11:21   #16
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, såvidt jeg vet gjøres ikke dette på skolen.

Gammel 03-10-10, 11:23   #17
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Her blir ikkje skulebarn sjekka av korkje lærar eller helsesøster. Dessverre. Mange slurvar med å sjekke sine barn, og nokon av oss sjekkar, men har likevel greid å oversjå lus. Under den nasjonale lusekampanjen i vår, var det fleire av storesøsters veninner som ikkje var sjekka. Storesøster misjonerte viktigheten av å lusekambe, og to av veninnene ba om at eg sjekka dei ettersom foreldrene (iflg. dei) ikkje hadde tatt seg bryet.

For to år sidan var det enormt med lus, særleg i enkelte klassar. Da gjekk faktisk helsesøster inn og lusekamba systematisk alle elevane i desse klassane. Det er jo smart ettersom du da kan få alle behandla samtidig.

Eg skulle ønske det kunne vore felles lusesjekk i kvar klasse, men eg ser at det blir eit spørsmål om ressursar.

Barnehagen har lusekamb, og har lusekamba enkelte barn ved mistanke.

Gammel 03-10-10, 16:13   #18
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

At det er foreldrenes ansvar er nå så. Bare husk at i enhver klasse går det flere barn enn de som har FP-mødre. Vi her inne er over gjennomsnittet opplyst hva gjelder lusesjekking, bilsikring, holdbare klær etc. Men det finnes også de som har foreldre som ikke bryr seg så mye om poden, og det finnes de som ikke tar seg tid.

Om lærer/assistent/helsesøster bruker en time i uka på å sjekke får man også fanget opp de med foreldre som ikke ville gjort noe med det uten den dytten i ræva.

Jeg mener at vi bryter med opplæringsloven dersom vi brukte en time i uka på å sjekke ungene for lus. En ting er at dette ikke er en oppgave jeg ønsker å pålegges, en annen ting er at det overhodet ikke står i min stillingsinstruks og at det ikke ville vært forsvarlig i forhold til undervisningen. Jeg flirer faktisk litt av tanken på å bruke en undervisningstime i uka på lusesjekk.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 16:22   #19
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei.

Jeg bruker ca 15 minutter på å sjekke hvert av mine egne barn (jenter med langt hår) og måtte minst ha brukt en hel skoledag på å sjekke 24 elever.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 16:23   #20
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg mener at vi bryter med opplæringsloven dersom vi brukte en time i uka på å sjekke ungene for lus. En ting er at dette ikke er en oppgave jeg ønsker å pålegges, en annen ting er at det overhodet ikke står i min stillingsinstruks og at det ikke ville vært forsvarlig i forhold til undervisningen. Jeg flirer faktisk litt av tanken på å bruke en undervisningstime i uka på lusesjekk.

Og hva slags lusesjekk skal det bli da, når man skal bruke 2 minutter på hver unge? Jeg bruker ihvertfall mye mer enn 2 minutt når jeg sjekker barna mine. Nei, dette tror jeg bare ville blitt en fin sovepute for enkelte foreldre, som hadde droppet å sjekke hjemme.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:25.