Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hjemsendt fra skolen pga. lus

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-10-10, 21:52   #1
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Hjemsendt fra skolen pga. lus

Ja, det skjedde med andreklassingen tidligere i uka. Litt utpå formiddagen fikk mannen en telefon der de ba ham hente henne fordi læreren hadde observert en lus i håret hennes. (De hadde prøvd å ringe meg først, men jeg har en jobb der jeg ikke er tilgjengelig på telefon hele tiden.) Jeg snakket så med mannen min litt etterpå, da var han på vei hjem fra jobb for å hente henne. Det var forsåvidt ikke overraskende at hun har lus, for det har vært et skikkelig utbrudd blant jentene i klassen og det skal vel godt gjøres at alle får utryddet krypene ifm. første runde med behandling. Dermed blir det vel gjerne gjensmitte. Det er likevel to ting jeg reagerte på, når jeg fikk summet meg litt:

Det ene er at hun faktisk ble sendt hjem pga. dette. I infofolderen om lus som skolen har delt ut står det nemlig ettertrykkelig at det ikke er nødvendig med hjemsendelse av barnet fra skole/bhg ved observasjon av lus hos barnet, da lusene jo gjerne har vært der en stund allerede og noen timer til eller fra ikke spiller noen rolle. Det andre jeg også reagerte på, var telefonen jeg fikk fra SFO litt senere på dagen (da skoletiden var over), der den SFO-ansatte sier at "de savner" [navnet hennes]". Ingen hadde nemlig tatt seg bryet med å gi beskjed til SFO, og andreklassingene blir jo ikke fulgt til/fra skole/SFO.

Jeg kommer nok til å ta opp dette med læreren, for jeg sitter med en dårlig smak i munnen av hele greia. Jenta mi hadde blitt tatt ut på gangen etter at læreren hadde observert lusa, og deretter blitt sendt hjem. Hun var lusefri (etter alt jeg vet, og jeg gredde og lette grundig i den perioden) etter første runde med behandling, så hun er garantert ikke den eneste med lus nå heller. Men hun har lysblondt, glatt hår som lusa synes lett i.

Hva syns dere? Hadde dere reagert om barnet deres ble sendt hjem på denne måten?

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 21:58   #2
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjemsendt fra skolen pga. lus

Kanskje i et halvt sekund litt sånn "åh, det var nå litt unødvendig da. Hva skal vi ha til middag?"

Gammel 03-10-10, 21:59   #3
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Kanskje i et halvt sekund litt sånn "åh, det var nå litt unødvendig da. Hva skal vi ha til middag?"

Gammel 03-10-10, 22:02   #4
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er veldig tilhenger av at barn skal sendes hjem fra skolen så lenge de har levende lus i håret! Hva om hun smittet noen i løpet av skoledagen? Selv om en elev i en klasse har lus er det jo ikke dermed sagt at alle de andre elevene har lus, og smitte kan skje hele dagen. Når jeg kjenner etter hadde jeg blitt rasende dersom skolen hadde observert lus i håret til en elev og ikke sendt eleven hjem for behansling. Dette gjelder også mine barn: jeg vil ha dem hjem og behandle dem før de smitter andre.

At SFO ikke hadde fått beskjed fra skolen om at jenta var gått hjem er dårlig kommunikasjon, og det bør du ta opp med skolen.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 22:03   #5
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Lus er kjipt, derfor synes jeg det er greit om mitt barn blir sendt hjem.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 22:03   #6
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde reagert fordi skolen dermed går mot sitt eget råd. Man er faktisk ikke syk om man har lus og dermed må foreldre strengt tatt ta fri uten lønn.

En annen ting er at det hele tyder på dårlige rutiner (hjemsendelse mot eget råd, manglende beskjed til SFO), og det ville jeg likt dårlig av en virksomhet som har ansvar for ungen min.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 22:03   #7
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, dette hadde jeg nevnt for læreren.

Gammel 03-10-10, 22:04   #8
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Det med lusa hadde jeg ikke giddet å bruke energi på. Verre var det med at SFO ikke visste hvor barnet var!

Gammel 03-10-10, 22:06   #9
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Jeg ville ha behandlet barnet så fort som mulig, så de må gjerne ringe meg på jobb *litt små hysterisk*
Litt rart at de sendt henne hjem når de går ut med info. om det motsatte.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 22:09   #10
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Jeg hadde reagert fordi skolen dermed går mot sitt eget råd. Man er faktisk ikke syk om man har lus og dermed må foreldre strengt tatt ta fri uten lønn.

Fri uten lønn?
Det er jo en "tilstand" man ikke kan være ubehandlet på skolen så
jeg tror de færreste må ta fri uten lønn.
Hos oss hadde ikke dette vært en grunn å bli trukket i lønn.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 22:10   #11
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jeg er veldig tilhenger av at barn skal sendes hjem fra skolen så lenge de har levende lus i håret! Hva om hun smittet noen i løpet av skoledagen? Selv om en elev i en klasse har lus er det jo ikke dermed sagt at alle de andre elevene har lus, og smitte kan skje hele dagen. Når jeg kjenner etter hadde jeg blitt rasende dersom skolen hadde observert lus i håret til en elev og ikke sendt eleven hjem for behansling. Dette gjelder også mine barn: jeg vil ha dem hjem og behandle dem før de smitter andre.

At SFO ikke hadde fått beskjed fra skolen om at jenta var gått hjem er dårlig kommunikasjon, og det bør du ta opp med skolen.

Dette var akkurat mine tanker også. Jeg hadde også blitt litt irritert om et barn de visste hadde lus fikk være ut dagen...

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 22:13   #12
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her hadde luseangsten og trangen til å få bort lus overskygget eventuell irritasjon over skolen.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 22:15   #13
MokkMokk

MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

En annen ting er at det hele tyder på dårlige rutiner (hjemsendelse mot eget råd, manglende beskjed til SFO), og det ville jeg likt dårlig av en virksomhet som har ansvar for ungen min.

Jepp. Hun blir ikke mer smittsom bare fordi man faktisk har sett en lus, og siden stort sett alle jentene i klassen hadde lus for ikke lenge siden er det vel i overkant naivt å tro at min jente var den eneste med lus nå. Vi reiser selvsagt hjem fra jobb umiddelbart ved melding om sykdom/skade hos ungene, men dette føltes svært unødvendig og krisemaksimerende. Mannen min hadde flere viktige møter den dagen og det var ikke så greit å måtte reise hjem før 12, særlig ikke når grunnen var såpass "tynn". Og greia med SFO ble jeg veldig urolig av. Om jeg ikke hadde snakket med mannen min i mellomtiden og fått info om hentingen hadde beskjeden fra SFO om at hun var savnet der vært ille å få. Blir dårlig bare av tanken.

Sist redigert av MokkMokk : 03-10-10 kl 22:18. Årsak: la til litt mer
Gammel 03-10-10, 22:19   #14
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde svingt innom apoteket på veien hjem slik at jeg kunne starte avlusinga med en gang. Ja, det var min første tanke.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 22:24   #15
MokkMokk

Standard

Jeg skjønner selvsagt tankegangen om at man vil at barn skal sendes hjem ved lus, jeg hater faenskapet intenst selv og ønsker jo selvfølgelig at hun skal bli lusefri asap. Men skolen handler her i strid med de retningslinjer de deler ut til oss, og jeg føler at det ble veldig feil ift. jenta mi, som på en måte ble "pekt ut" som lusespreder på denne måten. (Jada, de andre barna fanget opp hva som skjedde, det hørte jeg av noen foreldre i etterkant.) Med en slik hjemsendingspraksis vil det vel bety at barn med lyst/glatt hår stort sett er de som vil bli sendt hjem, siden lusa vel er mye vanskeligere å oppdage hos de som har mørkt hår. Er det greit, liksom?

Gammel 03-10-10, 22:26   #16
MokkMokk

Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Jeg hadde svingt innom apoteket på veien hjem slik at jeg kunne starte avlusinga med en gang. Ja, det var min første tanke.

Vi hadde lusemiddel i hus, så behandling fikk hun med en gang hun kom hjem, ja.

Men med så mange smittet skal det vel godt gjøres at alle følger opp behandlingen til punkt og prikke, og er det da rett at min jente i teorien kan risikere å bli sendt hjem flere ganger, fordi hun blir gjensmittet av andre som ikke behandler etter retningslinjene?

Gammel 03-10-10, 22:27   #17
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Oi. Hjemsending pga lus hørtes virkelig litt i overkant overdramatiserende ut. Læreren kunne godt ha forsøkt noen andre tiltak, som å be jenta om å være forsiktig, sette opp håret så det ikke vifter innpå andre barn under lek, osv..? Lusene smitter jo bare ved direkte kontakt.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 22:34   #18
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av MokkMokk, her.

Men med så mange smittet skal det vel godt gjøres at alle følger opp behandlingen til punkt og prikke, og er det da rett at min jente i teorien kan risikere å bli sendt hjem flere ganger, fordi hun blir gjensmittet av andre som ikke behandler etter retningslinjene?

Ja, så lenge hun har levende lus i håret har hun ingenting på skolen å gjøre. Uavhengig av hvem som har smittet hvem.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 22:35   #19
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde ikke reagert på det, og tenker som andre nevner, at det er fint at skolen gjør det de kan for å begrense smitte.
Ikke hadde jeg reagert særlig på telefonen fra SFO heller. Jo, om den hadde kommet uforberedt på meg når jeg ikke var klar over omstendighetene, så hadde jeg blitt stresset der og da, men du har jo fått et bevis på at de fanger opp at det barn ikke er kommet. Jeg tror jeg hadde sett det som betryggende.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 22:35   #20
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Er svært lite redd for lus, og høres ut som en veldig dramatisk lærer som har overreagert litt. Det er jo ikke en sykdom. Det som derimot jeg synes er verre er at de ikke tenker på hvordan barn kan oppfatte dette. Barn finner de merkeligste ting å ta hverandre på, så jeg håper vedkommende hadde vett nok til ikke å snakke om dette til andre barn.

(leser nå at de ikke gjorde det heller)

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Ja, så lenge hun har levende lus i håret har hun ingenting på skolen å gjøre. Uavhengig av hvem som har smittet hvem.

Virkelig? Det smitter da ikke så lett. Høres ut som om barnet hadde skabb jo???

Og for å snakke om smitte og nærhet. Da vi adopterte min bror i 91, så hadde han lus uten at vi visste det da. Det ble oppdaget etter at vi kom hjem, og selv om vi hadde sovet ved siden av hverandre, lekt og tullet, sett tv-sammen, og sikkert brukt samme hårbørste, så fikk vel bare 2 av familien lus. Så det skal gjerne noe til.

Dette var overdramatisering, uten barnets beste tatt med i betraktning. Der hadde jeg reagert ja.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:55.