|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Hjemsendt fra skolen pga. lusJa, det skjedde med andreklassingen tidligere i uka. Litt utpå formiddagen fikk mannen en telefon der de ba ham hente henne fordi læreren hadde observert en lus i håret hennes. (De hadde prøvd å ringe meg først, men jeg har en jobb der jeg ikke er tilgjengelig på telefon hele tiden.) Jeg snakket så med mannen min litt etterpå, da var han på vei hjem fra jobb for å hente henne. Det var forsåvidt ikke overraskende at hun har lus, for det har vært et skikkelig utbrudd blant jentene i klassen og det skal vel godt gjøres at alle får utryddet krypene ifm. første runde med behandling. Dermed blir det vel gjerne gjensmitte. Det er likevel to ting jeg reagerte på, når jeg fikk summet meg litt: |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Hjemsendt fra skolen pga. lusKanskje i et halvt sekund litt sånn "åh, det var nå litt unødvendig da. Hva skal vi ha til middag?"
![]() |
#4 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Hjemsendt fra skolen pga. lusJeg er veldig tilhenger av at barn skal sendes hjem fra skolen så lenge de har levende lus i håret! Hva om hun smittet noen i løpet av skoledagen? Selv om en elev i en klasse har lus er det jo ikke dermed sagt at alle de andre elevene har lus, og smitte kan skje hele dagen. Når jeg kjenner etter hadde jeg blitt rasende dersom skolen hadde observert lus i håret til en elev og ikke sendt eleven hjem for behansling. Dette gjelder også mine barn: jeg vil ha dem hjem og behandle dem før de smitter andre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Teller ned
![]() Sv: Hjemsendt fra skolen pga. lusLus er kjipt, derfor synes jeg det er greit om mitt barn blir sendt hjem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() Sv: Hjemsendt fra skolen pga. lusJeg hadde reagert fordi skolen dermed går mot sitt eget råd. Man er faktisk ikke syk om man har lus og dermed må foreldre strengt tatt ta fri uten lønn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
WF: Isbjorn
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Hjemsendt fra skolen pga. lusDet med lusa hadde jeg ikke giddet å bruke energi på. Verre var det med at SFO ikke visste hvor barnet var!
![]() |
#9 |
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hjemsendt fra skolen pga. lusJeg ville ha behandlet barnet så fort som mulig, så de må gjerne ringe meg på jobb *litt små hysterisk* |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hjemsendt fra skolen pga. lus
Fri uten lønn? |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Nå også i farger
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Borte
|
![]() Sv: Hjemsendt fra skolen pga. lusHer hadde luseangsten og trangen til å få bort lus overskygget eventuell irritasjon over skolen.
![]() |
#13 |
Jepp. Hun blir ikke mer smittsom bare fordi man faktisk har sett en lus, og siden stort sett alle jentene i klassen hadde lus for ikke lenge siden er det vel i overkant naivt å tro at min jente var den eneste med lus nå. Vi reiser selvsagt hjem fra jobb umiddelbart ved melding om sykdom/skade hos ungene, men dette føltes svært unødvendig og krisemaksimerende. Mannen min hadde flere viktige møter den dagen og det var ikke så greit å måtte reise hjem før 12, særlig ikke når grunnen var såpass "tynn". Og greia med SFO ble jeg veldig urolig av. Om jeg ikke hadde snakket med mannen min i mellomtiden og fått info om hentingen hadde beskjeden fra SFO om at hun var savnet der vært ille å få. Blir dårlig bare av tanken. Sist redigert av MokkMokk : 03-10-10 kl 22:18. Årsak: la til litt mer |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Hjemsendt fra skolen pga. lusJeg hadde svingt innom apoteket på veien hjem slik at jeg kunne starte avlusinga med en gang. Ja, det var min første tanke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
![]() Sv: Hjemsendt fra skolen pga. lusJeg skjønner selvsagt tankegangen om at man vil at barn skal sendes hjem ved lus, jeg hater faenskapet intenst selv og ønsker jo selvfølgelig at hun skal bli lusefri asap. Men skolen handler her i strid med de retningslinjer de deler ut til oss, og jeg føler at det ble veldig feil ift. jenta mi, som på en måte ble "pekt ut" som lusespreder på denne måten. (Jada, de andre barna fanget opp hva som skjedde, det hørte jeg av noen foreldre i etterkant.) Med en slik hjemsendingspraksis vil det vel bety at barn med lyst/glatt hår stort sett er de som vil bli sendt hjem, siden lusa vel er mye vanskeligere å oppdage hos de som har mørkt hår. Er det greit, liksom? |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Vi hadde lusemiddel i hus, så behandling fikk hun med en gang hun kom hjem, ja. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Hjemsendt fra skolen pga. lusOi. Hjemsending pga lus hørtes virkelig litt i overkant overdramatiserende ut. Læreren kunne godt ha forsøkt noen andre tiltak, som å be jenta om å være forsiktig, sette opp håret så det ikke vifter innpå andre barn under lek, osv..? Lusene smitter jo bare ved direkte kontakt.
![]() |
#18 |
© All rights reserved
|
Ja, så lenge hun har levende lus i håret har hun ingenting på skolen å gjøre. Uavhengig av hvem som har smittet hvem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Originala
|
![]() Sv: Hjemsendt fra skolen pga. lusJeg hadde ikke reagert på det, og tenker som andre nevner, at det er fint at skolen gjør det de kan for å begrense smitte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() Sv: Hjemsendt fra skolen pga. lusEr svært lite redd for lus, og høres ut som en veldig dramatisk lærer som har overreagert litt. Det er jo ikke en sykdom. Det som derimot jeg synes er verre er at de ikke tenker på hvordan barn kan oppfatte dette. Barn finner de merkeligste ting å ta hverandre på, så jeg håper vedkommende hadde vett nok til ikke å snakke om dette til andre barn.
Virkelig? Det smitter da ikke så lett. Høres ut som om barnet hadde skabb jo??? |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|