Er det fremdeles sånn at jenter ikke skal være for smarte?
Da tenker jeg på i sjekkesituasjoner. Og ikke nødvendigvis smarte, det var en tabloid overskrift. Det er vel like mye høyt utdannet eller ambisiøs jeg mener. Da vi studerte (medisin), var det et veldig dårlig sjekketriks å avsløre studieretning. Da stakk mista guttene interressen umiddelbart. Trikset var derfor å utgi seg for sykepleierstudenter, det var veldig mye mer interessant. Våre mannlige studiekamerater gjorde motsatt, de løy på seg utdanning og ambisjoner de strengt tatt ikke hadde.
Grunnen til at jeg spør, er at jeg overhørte en diskusjon blant noen ungdommer i studentalder idag. Hvor et par jenter erklærte at "Nei, EU, det har jeg ikke fulgt med på. Jeg aner ikke engang om Norge er med eller ikke". Hvorpå guttene tegnet og forklarte og virket smarte. Nå synes jeg det er et fantastisk dårlig tema å spille ignorant på, men det går vel ikke an at de faktisk hadde så lite peiling som de påsto disse jentene? Jeg håper i hvertfall ikke det. Samtidig håper jeg det etterhvert er greit for jenter å flagge ambisjoner også. Ikke at kunnskap om hvorvidt Norge er medlem i EU kan gå for ambisjoner, men likevel.