Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Kan du prosentregning?

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Se resultatene: Kan du prosentregning?
Pøsj, selvsagt. Innlysende spør du meg 64 34,04%
Enkelt-penkelt. Jeg kan sette opp og forklare hvorfor også 84 44,68%
Nja... jeg kan formelen 22 11,70%
Hm? Jeg husker det var noe med x. Og noe med...100? :gruble_ 10 5,32%
Prosentregning? :skrekkoggru: er ikke det noe sånne mattegreier 8 4,26%
hæ? 0 0%
Deltakere: 188. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-10-10, 11:15   #1
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan du prosentregning?

Inspirert av en annen tråd her inne, og ikke minst av resultatene for et søk på "prosentregning" i forumet.

Kan du prosentregning?
Poll kommer

Både av typen "Hva er 49 prosent av 3900" og "hvor mange prosent er 37 av 944".

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 11:18   #2
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan du prosentregning?

Enkelt penkelt.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 11:18   #3
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Ja. I alle fall i teorien. Må nok et par forsøk til før jeg kommer i gang.

Gammel 15-10-10, 11:18   #4
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Ja.

Og det skulle bare mangle, utdanning og stilling tatt i betraktning.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 11:19   #5
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Selvsagt.

Gammel 15-10-10, 11:20   #6
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan formlene og kan bruke dem, men jeg har ikke satt meg inn i hvorfor. Uten at jeg tror at det skulle være veldig vanskelig, jeg har bare ikke interesse for det. Så jeg krysset av på Nja ... selv om det ikke stemmer, for jeg bruker formlene i hodet enkelt penkelt.

Det er egentlig flauere at jeg har glemt hvordan man deler med desimaler.

Sist redigert av Tallulah : 15-10-10 kl 11:27.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 11:20   #7
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvsagt. Jeg både kan det og forstår gangen i det.

Gammel 15-10-10, 11:20   #8
m^2

m^2 sin avatar

m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg er det innlysende, har liksom alltid kunnet det og ikke tenkt over hvordan eller når jeg lærte det.

Sist redigert av m^2 : 15-10-10 kl 11:26.
Gammel 15-10-10, 11:20   #9
Albertine
Passiv

Standard

Jeg kan det når jeg ikke har sykt barn, er ør etter nattevåk og er stressa med tanke på at ting skal leveres til gitt frist.

Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 11:20   #10
C3PO
Earthling

C3PO sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Selvsagt. Jeg bruker det hele tiden. Hvordan skulle jeg ellers opp- og nedskalere matoppskriftene mine?

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 11:21   #11
m^2

m^2 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av C3PO, her.

Selvsagt. Jeg bruker det hele tiden. Hvordan skulle jeg ellers opp- og nedskalere matoppskriftene mine?

Hehe, jeg koser meg litt når jeg regner om kakeoppskrift fra rund springform til langpanne jeg :nerd: (eller omvendt)

Gammel 15-10-10, 11:21   #12
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

glitterchick, dele med desimaler, da bare deler man uten å tenke på desimalene, og setter inn komma etterpå, og en skal ha like mange desimaler bak komma som en har i divisor og dividend tilsammen.

Prosentregning, ja, det har jeg også full kontroll på.

Gammel 15-10-10, 11:26   #13
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Selvsagt, enkelt.penkelt, innlysende og kan forklare hvorfor...

Altså begge de to øverste, men valgte enkelt-penkelt, for selv om jeg synes de er innlysende er det jo ikke derved sagt at jeg kunne forklart det også, men det kan jeg

Gammel 15-10-10, 11:26   #14
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan det, men bruker det aldri. Dere som regner med prosent (for hånd), når er det dere gjør det?

Gammel 15-10-10, 11:29   #15
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

for hånd? Nei, i hodet eller på pc.

"for hånd" bare ved forklaringsbehov for de som ikke ser det i hodet. (for de ser det naturlig nok heller ikke av pc-skjermen annet enn svaret, ikke hvorfor)

Gammel 15-10-10, 11:32   #16
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Dere som regner med prosent (for hånd), når er det dere gjør det?

Hvis jeg for eksempel er sliten, ukonsentrert og ikke orker å ta det i hodet, og ikke har en kalkulator tilgjengelig. Eller tenkte du på konkrete eksempler? Det kan være f.eks. i et møte på jobben hvor vi diskuterer priser og prosenter på noe.

Hvis jeg står i en butikk og skal kjøpe kjole på salg, tar jeg det i hodet.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 11:32   #17
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Dette er ein av mine største skamplettar. Eg er dårlig på dette. Eg rekna seinast prosent her for nokre dagar sidan, og måtte prøve fleire variantar av formelen for å få eit resultat som høyrdes riktig ut. Eg veit korleis formelen ser ut, men veit ikkje kva tal som skal stå kor. Det er skammelig, og mannen min er like sjokkert kvar gong eg avdekkar slike pinlige hol.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 11:32   #18
m^2

m^2 sin avatar

Standard

Jeg har mye prosentgreier på jobben - knotete andeler av store summer og sånt, og det tar jeg for det meste for hånd på rappen fordi det er kjappere og mer diskret i f.eks et møte enn å finne fram kalkulator på maskin eller telefon.

Ellers blir det i det meste "i hodet" på jobb og i dagligliv.

Gammel 15-10-10, 11:32   #19
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Jeg kan det, men bruker det aldri. Dere som regner med prosent (for hånd), når er det dere gjør det?

Jeg bruker prosentregning på jobb ofte, blant annet regner jeg mye på prosentvis forbedring ved gitte tiltak.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 11:33   #20
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Eg gjorde det for å finne ut kor stort vindusareal det blir i vårt nye hus - eit tal som er viktig for å søke Husbanken om lån.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:03.