Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Fråtsing - plan for hvordan du skal takle julematen?

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-12-10, 12:35   #1
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Fråtsing - plan for hvordan du skal takle julematen?

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10028073

Legger ikke på seg av fråtsing nei, kroppen reagerer med å spise mindre?

Not so much.. Problemet mitt er iallefall å slutte med godteriet etter en fråtseperioden, som jeg sist hadde sist jul. 2010 ble vel et godteriår, med dertil + 10 kg.

Derfor har jeg en plan i år: Vi har ikke bakt noen julekaker (mulig vi kjøper noen få like før julaften), dessuten har vi ikke gått til innkjøp av noe godteri (ennå), vi er inne i en god periode der jeg ikke har så spesielt lyst på godterier, dessuten bor vi like ved en kiwi som alltid er åpen, planlegger å ikke kjøpe inn stort, for om vi har godteri i hus klarer jeg nok ikke å holde meg på den rene linje..

Har du noen plan for hva og hvor mye du skal spise av julegodt i år?

Gammel 21-12-10, 12:37   #2
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Fråtsing - plan for hvordan du skal takle julematen?

Nei. Jeg skal kose meg og spise det jeg vil ha de tre stakkars dagene der. Det er grenser for alt - også for grensesetting. Men 3. juledag kan klisset få stå i fred igjen.

Svar med sitat
Gammel 21-12-10, 12:39   #3
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skal spise akkurat det jeg har lyst på.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-10, 12:42   #4
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg veier så mye mer enn jeg er komfortabel med at litt julefråtsing fra eller til har liten innvirkning på den jobben jeg har å gjøre etter jul. Så jeg skal kooooohoooose meg. :matglad:

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-10, 12:45   #5
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Nei. Jeg skal kose meg og spise det jeg vil ha de tre stakkars dagene der. Det er grenser for alt - også for grensesetting. Men 3. juledag kan klisset få stå i fred igjen.

Det er ikke noe galt med å spise akkurat det man vil de tre dagene. Problemet for meg er at jula ikke har vart i 3 dager. Det nærmer seg 14 dager med julefeiring. Det er jo jul nå i dag, er det ikke?

Da går det fort veldig galt, og så stopper man heller ikke opp når man passerer 3. januar eller hvilken som helst dato.

Jeg kjører modellen til Ine. Jeg har bakt svært, svært lite i år. Faktisk bare ett slag og så har vi pepperkakedeig i skapet som skal bakes ut i morgen kveld. Jeg liker jo egentlig å bake, men sykdom har satt meg litt av normalen. Akkurat det var jo en positiv bieffekt.

Og så tror jeg at jeg må bestemme meg for noen få dager som er skikkelig jul, og i de 3 dagene får jeg spise akkurat det jeg vil. Det rare er at når man har sånne "fridager", så blir jeg ikke så godtesyk akkurat da. Da er det jo faktisk "lov".

Gammel 21-12-10, 12:46   #6
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg skal ikke ha på noe som strammer rundt magen, og spise akkurat så mye jeg orker

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-10, 12:48   #7
GeekyGirrrl
Nærmer seg

GeekyGirrrl sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 247
GeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Om jeg i det hele tatt får igjen matlysten til julaften så skal jeg jammen meg spise det jeg har lyst på...

Ligger og snakker med dodraugen.... Ugh

Gammel 21-12-10, 12:49   #8
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg skal spise akkurat det jeg har lyst på.

Jeg også, jeg også!

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-10, 12:50   #9
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er ikke så innmari glad i julemat, så det er ikke noe stort problem. Men godterier og snacks og sånt er verre. Jeg prøver å holde meg unna.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-10, 12:53   #10
Isprinsessen
Vinter

Isprinsessen sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Planen min er å ikke kjøpe inn potetgull og brus eller annet i tilfelle gjester som kanskje kommer og så ender jeg opp med å stapp alt i meg selv.
Vi har litt kjøpe lefse og smultring, noen pepperkaker og håper jeg klarer å bake serinakaker.
Det blir desserte på julaften og jeg skal spise masse sprøstekt svor, om den blir sprø riktignok.

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-10, 12:54   #11
Señora
Bør lage seg en tittel selv

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Lavkarbo gjør susen, masse fett og ingen sukker.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-10, 12:55   #12
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Spise litt av alt, så jeg ikke blir lei før julen er over. Gleder meg til maten!

Gammel 21-12-10, 12:56   #13
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 263
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er så heldig at jeg ikke er særlig glad i kaker,
eller, jeg er jo en skam for familien i julebesøk, men i hvert fall legger jeg ikke på meg av det

Julemenyen er ikke så veldig annerledes enn hverdagsmenyen min, må jeg innrømme. Brød med hvitost til frokost, grønnsaker og poteter til middag, og sjokolade/frukt hele dagen + til kvelds
:gjemme-seg:

Gammel 21-12-10, 12:57   #14
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Men forresten, du må vel ha hatt en veldig lang jul, hvis du la på deg 10 kg, Ine?

Sist redigert av Appelsin : 21-12-10 kl 13:07.
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-10, 12:58   #15
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Standard

Å. I løpet av 2010 mente du kanskje. Det er jo hakket mer logisk..

Gammel 21-12-10, 12:58   #16
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Problemet for meg er at jula ikke har vart i 3 dager. Det nærmer seg 14 dager med julefeiring. Det er jo jul nå i dag, er det ikke?

Da går det fort veldig galt, og så stopper man heller ikke opp når man passerer 3. januar eller hvilken som helst dato.

Akkurat dette som har vært problemet her også, spennende å se om jeg klarer å ikke komme "på kjøret" i år, jeg har stor tro på at jeg klarer det, egentlig.

Gammel 21-12-10, 13:01   #17
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Å. I løpet av 2010 mente du kanskje. Det er jo hakket mer logisk..

Hele året ja, startet med megafråtsing i jula 2009.. La vel på meg 4 kga i jula da, og fortsatte med periodevis mye godterier i 2010, ikke så ille som i jula, men dog..

Gammel 21-12-10, 13:08   #18
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Akkurat jula pleier ikke å være så utfordrende for meg, og jeg tror det har å gjøre med to ting: 1) Julekaker liker jeg virkelig ikke. 2) Derimot elsker jeg klementiner, de spiser jeg maaange av og dermed blir det ikke plass til så mye annet.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-10, 13:09   #19
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg spiser det jeg har lyst til i jula, uten noen plan og uten at jeg føler at det er noen vill fråtsing. Vi lager mye godt til jul men kjøper ikke mye ferdig godteri. Og det er godt å gå en lang tur hver dag i jula, ja.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-10, 13:09   #20
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Standard

4 kg er nokså mye, ja - skjønner veldig godt at det er kjipt og at man leter etter nye løsninger.

Jeg pleier forresten å gå tur om kvelden når det er jul - 1 time i nabolaget hjelper jo sikkert en del. Om været ikke er helt bak mål, og om man har tid til det.
(jeg synes jul kan bli litt klaustrofobisk til tider, så jeg har mange motiver for spaserturene mine)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:02.