Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Hvordan få lest mer - en tråd om lesevaner

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-01-11, 00:07   #1
HSJ73
Henger i stroppen
 
HSJ73 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 1.669
HSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hvordan få lest mer - en tråd om lesevaner

Jeg får inntrykk av at mange her inne leser veldig mye, og jeg lurer på hvilke lesevaner dere har? Når leses det, hvor leses det? Jeg skulle så gjerne ha lest mer! Jeg kan definitivt bruke mindre tid på nett, men utover det er det lite tid å hente til lesing. Jeg har alltid en bok liggende og har alltid vært glad i å lese, men når jeg er hjemme, klarer jeg ikke å finne roen, dersom jeg først har funnet tiden til å sette meg ned og lese, for det er alltid noe som burde vært fikset i huset. Jeg blir for rastløs og ufokusert når jeg har sånne ting i hodet. Det pleier å hjelpe å komme seg bort, men etter å ha hatt juleferie med 3-4 dager på en hytte og bare noen få sider lest i en bok, er jeg frustrert. I praksis er det kun aktuelt med lesing når barna er i seng, noe som tilsvarer at jeg har 2-3 timer til disposisjon. Disse usle timene skal fylles med andre ting: trening, husarbeid, ja, alt mulig egentlig. Jeg ser ikke mye på tv, så der er det ikke mye å hente.

Så hvordan får dere som leser så mye, gjort nettopp det?

__________________
Storesøster f. 2000, Lillesøster f. 2006 og Minstesøster, september 2008
HSJ73 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 00:22   #2
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan få lest mer - en tråd om lesevaner

Jeg leser mye mindre enn før (før barn) og ligger nå på ca. to bøker i måneden. Leser bare på sengen, ( PC har tatt litt over der, en dum uvane i grunn )og i ferier. Bruker lite tid på husarbeid, kanskje en time i helgen + en halvtime ellers i ukedagene + matlaging. Trener som regel før ungene har lagt seg (de er hjemme med mannen, eller jeg har dem med) Min filosofi er at man får tid til det man liker. Jeg liker å lese, trene og surfe på nett, ergo finner jeg alltid tid til det. Jeg hater å rydde, vaske og svare på kjedelige mailer, altså prøver jeg alltid å utsette sånne ting. Poenget (og det store spørsmålet) er: Liker du virkelig å lese, eller er det bare noe du føler du bør?
Alfa og omega er også å finne bøker du liker. Hvis jeg virkelig liker en bok, leser jeg heller i den enn å surfe på nett/se på TV. Hvis det dreier seg om en bok jeg har begynt på der jeg bare vil "se hvordan det går/om det tar seg opp" bruker jeg klart mye lengre tid på den.
Ble du klokere av dette?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 00:40   #3
Lilith
Hulder
 
Lilith sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 1.605
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan få lest mer - en tråd om lesevaner

Jeg har alltid lest mye. Jeg leser mindre for tiden enn jeg gjerne ville ha gjort, rett og slett fordi jeg ikke har råd til bøker og ikke har tid til å gå på biblioteket. Men når jeg har bøker i hus, så blir de lest med en gang. Enten på sengekanten, på sofaen eller i badekaret. Sovner ikke uten å ha lest i hvert fall litt, og er det en spennende bok så flyr minuttene forbi. Nå ser jeg ikke på tv da, noe som frigjør mye tid til annet, men datamaskinen bor jeg nesten ved.

__________________
May the light always find you on a dreary day, when you need to be home, may you find your way.
May you always have courage to take a chance, and never find frogs in your underpants

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 08:24   #4
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 8.015
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan få lest mer - en tråd om lesevaner

Jeg får lest en del gjennom jobben, men til fritidslesingen er mine beste råd å ha ei bok i veska til alle øyeblikk på bussen, på venterom eller mens ungene er på ting, ei bok på nattbordet og lydbok på øret. Med lydbok går det an å brette klær, trene, vaske opp og alt det andre nødvendige samtidig som du leser.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 08:24   #5
Nin
MORMOR
 
Nin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 4.980
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan få lest mer - en tråd om lesevaner

Jeg leser på senga, hver eneste kveld og pløyer i gjennomsnitt gjennom ei bok i uka. Utover det blir det sjelden lesing.

__________________
Likheten mellom en mann og en hund ? Hvis du holder dem i ørene.. ser dem dypt inn i øynene og snakker tydelig........ så er det akkurat som om de skjønner hva du sier......!!!
Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 08:25   #6
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan få lest mer - en tråd om lesevaner

Jeg leser på senga, på t-banen, i badekaret...
Om mannen ser på uinteressante ting på tv, flytter jeg meg et annet sted med bok.

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 08:28   #7
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.868
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan få lest mer - en tråd om lesevaner

Jeg leser i perioder ganske mye og da leser jeg når jeg kan. Om det så bare er to minutter her og to minutter der. Jeg trenger ikke stillhet og ro for å lese, jeg kan sitte med nesa i ei boka selv om ungene herjer som gale rundt meg.

Jeg synes det er ganske enkelt og finne tid til lesing, som for meg er en veldig lystbetont sak og som derfor står høyt oppe på lista over ting jeg prioriterer for meg selv. Derimot synes jeg det er vanskelig å finne tid til å være så sosial som jeg ønsker, og bruker nok bøker litt som et sosialt substitutt: Om jeg ikke får snakket med andre voksne mennesker, så kan jeg i alle fall lese om andre voksne mennesker som snakker med hverandre.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 08:39   #8
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan få lest mer - en tråd om lesevaner

Jeg har gjerne 2-3 bøker jeg leser samtidig til enhver tid. En i sekken, en på nattbordet og gjerne en liggende på badet som jeg leser litt i mens vesla bader.
Hun sover inne på soverommet hos oss, og for å unngå å forstyrre mann og barn, har jeg gått til innkjøp av et litt spesielt leselys som heter LightWedge, som er helt genialt! Det lyser bare opp sida på boka, og ikke hele soverommet, og batteriene varer kjempelenge, jeg elsker den duppedingsen

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 08:46   #9
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.513
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan få lest mer - en tråd om lesevaner

Jeg leser mye mindre enn før jeg fikk barn. Som regel leser jeg litt på senga, mens jeg venter på minste når hun er på dans, hvis ungene ser på en kjedelig film, eller mannen ser på sporten, eller når det er en del husarbeid jeg skulle gjort men ikke gidder

Til vanlig leser jeg kanskje 2-3 bøker i måneden, men det hender, som når det kommer en ny Harry Hole bok, eller en ny True Blood bok eller noe at jeg leser den på en dag eller to.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 08:49   #10
Wix
Skal rømme
 
Wix sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 5.491
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvordan få lest mer - en tråd om lesevaner

Jeg leser i badekaret (ligger en times tid og slapper av og leser) og jeg leser alltid 15 min - 2 timer på senga før jeg skal sove. Gjør mesteparten av husarbeidet når ungene er våkne og trener også når de er våkne. Eller jeg lar være å trene. Det er de 2-3 timene ja, om vi er på ferie eller er med ungene får jeg ikke lest.

__________________
Jente, des 06
Gutt, april 08
Wix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 08:49   #11
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.524
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan få lest mer - en tråd om lesevaner

Jeg også leser mye mindre nå enn pre-barn. Jeg hører en del på lydbøker om kvelden. (Jeg ser ikke på TV-kanaler i det hele tatt) Og så leser jeg på sengen. Leser også på reiser (fly, tog, båt), det blir ikke så ofte, men jeg blir ikke reisesyk av å lese slik jeg vet en del blir.

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Jeg trenger ikke stillhet og ro for å lese, jeg kan sitte med nesa i ei boka selv om ungene herjer som gale rundt meg.

Dette er litt on and off for min del, kommer an på hva jeg leser, men det er klart en fordel.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 08:50   #12
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.932
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan få lest mer - en tråd om lesevaner

Jeg leser mindre nå enn før barn, men siden barna leker mer for seg selv på ettermiddagene, har det blitt mer lesing igjen. Jeg leser mens jeg holder et øye på ungene på ettermiddagen. Tulla har blitt så stor at hun gjerne setter seg ned med en bok sammen med meg. Ellers leser jeg mye på senga, leser gjerne en time på senga hver kveld. Også leser jeg omtrent i hvert ledige øyeblikk, på do, på t-banen, på toget, på venterommet, på holdeplassen osv. Orker ikke høre på lydbøker jeg, for de leser så mye tregere enn jeg gjør.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 08:51   #13
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.513
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan få lest mer - en tråd om lesevaner

Opprinnelig lagt inn av amylin, her.

Orker ikke høre på lydbøker jeg, for de leser så mye tregere enn jeg gjør.

Helt enig!

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 08:59   #14
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.899
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan få lest mer - en tråd om lesevaner

Jeg kan lese i veldig små klatter, det er typisk for meg å fylle små tidsglipper med lesing. Du finner meg sittende øverst i trappa med en bok mens ungene finner fram klær til i morgen. Jeg leser på senga også, men litt mindre enn jeg egentlig vil.

Hovedtyngden av lesingen min skjer på reiser, og jeg reiser mye – både ferier og jobbreiser er typiske romanslukesettinger. Før leste jeg enormt mye på buss og t-bane, nå har jeg åtte minutters t-banetur til jobb, og det er rett og slett litt for lite.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 09:08   #15
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.071
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan få lest mer - en tråd om lesevaner

Jeg er ikke av de som er "flinke til å lese" sånn i FP-sammenheng. Jeg leser ca 20 bøker i året. Jeg leser bare på senga.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 09:15   #16
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.204
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan få lest mer - en tråd om lesevaner

Jeg er veldig glad i å lese, men lite flink til å prioritere tiden min, og føler at jeg har kommet ut av vanen med å lese mye/ofte. Jeg pleide å lese en god del på t-banen da jeg hadde litt lengre vei til jobben, men nå er det bare tre holdeplasser, så det er ikke så mye vits - og så pleier jeg å lese på flyturer og sånt, men jeg reiser ikke så mye at det "monner". Og om kveldene har jeg så lett for å bli sittende foran laptopen helt til det er altfor sent. Egentlig burde jeg begynne å legge meg tidligere om kvelden og lese på sengen.

Når jeg er i gang med en bok jeg liker, er det ellers ganske lett å ignorere husarbeid og annet og bare bli sittende i sofaen og lese. Poden legger seg i åttetiden og jeg legger meg uhyre sjelden før midnatt, så det er jo snakk om en del tilgjengelige timer hver kveld. Det er bare vanskelig å disponere dem, synes jeg.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 09:15   #17
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.938
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan få lest mer - en tråd om lesevaner

Jeg leser forholdsvis mye, men setter meg sjelden ned med en bok i hverdagen.

Jeg har en bok i vesken og leser på bussen/bybanen. Jeg har en bok liggende ved sengen som jeg leser i om kvelden og gjerne en liten stund om morgenen også. Jeg har en bok liggende på badet og leser når jeg går på do eller ligger i badekaret. Jeg har en bok liggende i stuen, som jeg kan lese i mens jeg strikker. Ofte strikker jeg, leser og ser på tv samtidig. Ellers har jeg to lydbøker gående til en hver tid. En som jeg hører på mens jeg gjør husarbeid, og en i bilen når jeg kjører alene.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 09:55   #18
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.889
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan få lest mer - en tråd om lesevaner

Jeg fikk lest 64 bøker i fjor - et godt leseår for meg. Det er 80 % takket være de daglige togreisene. Jeg har bare 17 minutters reise hver vei, men det er akkurat nok til at jeg kommer skikkelig inn i det og får lyst til å lese videre om kvelden. Hvorvidt jeg faktisk gjør det, går litt i perioder. Jeg tenker at det kanskje er lurt å sette opp en liten plan for hvordan kvelden etter leggetid skal organiseres. Én dag er det kanskje trening fra 20 til 21.15, men så kan man ta sikte på å sitte i ro med ei bok fra 21.30 til 22.30, f.eks. - som motivasjon?

Det som konkurrerer med lesinga for min del, er først og fremst trening og nett. Det er sjelden jeg leser mens barna er våkne, skjønt det er i praksis mulig mens de ser på barne-TV. Aller helst ville jeg ha gjort unna treninga før barnas leggetid, noe som er enklere i sommerhalvåret når jeg kan sykle de fem kvarterene til jobben. Da blir det bedre tid til både å lese og å ordne i huset. Jeg leser for øvrig aldri på senga, og lydbøker er absolutt ikke noe for meg. (Det hadde imidlertid vært lurt, for jeg har ca. en times gåing som transport på hverdagene, så kanskje jeg skulle gjøre et nytt forsøk?)

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 10:25   #19
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv
 
Puslingen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Innlegg: 3.246
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan få lest mer - en tråd om lesevaner

Eg og sliter med å finna tid til lesing, og til alt anna eg har lyst til å gjer. No er eg blitt flink til å bruka iPod då, så eg får "lest" litt meir no. Bruker den når eg rydder/ vasker, lager middag, gjer håndarbeid, går tur ++. Men eg har ikkje råd til å kjøpa lydbøker så ofta, og biblioteket har er ymse erfaring med. Savner det å ha tid til å setja meg ned med ei god bok og ein kopp kaffi.

__________________
Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life beliving that it is stupid.
Puslingen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 20:46   #20
HSJ73
Henger i stroppen
 
HSJ73 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 1.669
HSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan få lest mer - en tråd om lesevaner

Jeg leser alltid på senga, det går ikke an å legge seg til å sove uten. Men problemet er at jeg alltid er så trøtt! Det blir stort sett maks 4 sider per kveld, gjerne mindre, og det monner jo ikke i lengden. Jeg har ca. 5 minutters t-banetur til jobb og sjelden sitteplass, så lesing er ikke et alternativ her heller. Det er selvsagt en gode å ha kort vei til jobben, men det er nesten litt synd lesemessig. Tidligere, med lengre vei til studiested, fikk jeg lest en god del. Det var faktisk den mest verdifulle lesetiden jeg hadde.

Når jeg har kommet ordentlig inn i en bok, og den fenger meg, kan jeg lese hvor som helst og når som helst. Men det skal så mye til å komme til dette nivået! Jeg har nok gitt opp altfor mange bøker som under andre omstendigheter ville ha fenget meg, fordi boken blir lest over altfor lang tid.

Jeg jobber i bokbransjen, og har i stor grad som jobb å lese skjønnlitteratur, men privat er det altså ikke så lett å få lest de mengdene jeg skulle ønske. Jeg har egentlig satt meg som mål å sette av minimum 15 minutter til lesing hver kveld, og bare jeg får gjennomført dette, bør det gå bedre. Men det sklir ut, dessverre ... Hadde det vært stille i huset kl. 20, hadde det vært så mye enklere. Vi sliter med leggingen til minstejenta, har i grunn alltid gjort det, og hun sovner sjelden før nærmere 21. Og så er det tiåringen som skal ha sitt fram til hun legger seg mellom 21 og 21.30.

Tusen takk for svar på noe jeg har lurt mye på! Jeg er nok ikke den som leser raskest heller, så det ville ikke blitt noen rekordmengde bøker på meg under noen omstendigheter. Men det finnes så mange gode bøker der ute, og ingenting er bedre enn den følelsen man får når man virkelig koser seg med en bok; når man må lese mens man rører i middagen, og mens man går, og ... i det hele tatt.

__________________
Storesøster f. 2000, Lillesøster f. 2006 og Minstesøster, september 2008
HSJ73 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no