Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

I kveld hjalp jeg en rusa mann, men

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-01-11, 20:18   #1
Huldra
Ferdig!

Huldra sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

I kveld hjalp jeg en rusa mann, men

Min bror og jeg var og handlet søppelmat i Drammen da jeg observerer en mann stående veldig rart. Etter at vi har handlet mat går jeg tilbake og får da se samme mannen stå i samme rare stilling men han har flyttet seg over veien. Nå har han buksa på låra, penisen på utsiden og den ene skoen er av. Jeg snakker med en som tydelig er "kompisen" hans og han sier at han
går på medisiner som ikke går sammen med alkohol.

Jeg forsøker å få kontakt med mannen for å få på han skoen, men ingen som helst mulighet for kontakt. Han bare står på samme måten. Plutselig begynner han å rave over gaten igjen og selv om kompisen hans sier at de skal bli henta så forsøker jeg å ringe etter hjelp. Hos 113 får jeg beskjed om å ringe 112 og da jeg forsøker å fortelle at mannen trenger hjelp for han er ute av stand til å klare seg selv så får jeg beskjed om at de ikke driver drosjevirksomhet. Søppelmat-sjappa ber oss ta han inn der sånn at han ikke fryser ihjel og det gjør vi da. Med buksa ned på låra og rompa bar. Han er så stiv i bena at vi ikke får satt han ned engang. Må bryte han ned på en bruskasse. Søppelmat-sjappa ringer politiet igjen og de skal sende bil når det blir ledig.

Jeg ble litt sjokka over svaret til politiet. Jeg har full forståelse for at de ikke kan drive taxivirksomhet men det er vinter og minusgrader. Mannen er barfota og tynnkledd og svært tydelig ikke i stand til å ta vare på seg selv. Hva ville de egentlig at jeg skulle gjøre? Bare gå min vei og la han klare seg selv?

Gammel 08-01-11, 20:22   #2
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: I kveld hjalp jeg en rusa mann men

Far min plukket en gang opp en overstadig beruset unggutt, han var kanskje rundt 15-16 år, og var så full at han overhodet ikke kunne gjøre rede for seg. Han ravet rundt i et område, fullt av svaberg, så far var redd han skulle gå på sjøen. Fatter'n putta guttungen i bilen, kjørte ham til Blåkors og dumpet ham der.

Nå er dette mange år siden, så jeg vet ikke om det er noe tilsvarende Blåkors i Drammen lenger, men det burde i hvertfall være egnede steder man kunne ta kontakt i slike situasjoner som du beskriver, om politiet ikke føler for å stille opp. Og om det er et slikt alternativ, så burde vedkommende på 113 eller politiet kunne opplyse om hvor du kunne henvendt deg hen for å få hjelp til denne personen.

Utrolig bra at du brøy deg, forresten!

Gammel 08-01-11, 20:23   #3
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er egentlig dumt at vi har separate nødtelefoner her i landet. Jeg synes egentlig 113 burde ordnet opp da du ringte først, og evt satt deg over til politiet hvis det var de som hadde ansvaret, men sånn er det åpenbart ikke.

Det er nesten så du bør sende inn en klage for å få dem til å behandle saken på ledelsesnivå. Det må være en eller annen løsning i slike situasjoner, og for å få dem til å gå opp løypa til neste gang kan det være greit at de tvinges til å diskutere på ledelseshold. Kanskje.

Gammel 08-01-11, 20:25   #4
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Godt dere kunne hjelpe.
Det var ikke mye ansvarlighet eller respekt for menneskeverd i svaret du fikk hos 112.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-11, 20:26   #5
Huldra
Ferdig!

Huldra sin avatar

Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg følte meg bare til bry når jeg ringte for å være ærlig. Det er min andre gang jeg ringer disse nødnr og trodde virkelig de kunne gi meg litt bedre løsninger enn å lempe ansvaret over på ei søppelmat-sjappe.

Gammel 08-01-11, 20:27   #6
Huldra
Ferdig!

Huldra sin avatar

Standard

Jeg hadde jo i minne hun jenta/dama som frøs i hjel og det var en mann som påstod han hadde ring politiet for å få hjelp. Hadde det vært sommer hadde jeg ikke vært så bekymret for han.

Gammel 08-01-11, 20:28   #7
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Det var jo ein sak i Bergen som likna på dette. Ei jente i hjelpelaus tilstand. Stygg sak. Merkeleg at det ikkje finnes rutiner på sånt. Det kan så lett gå galt.

All ære til deg.

Gammel 08-01-11, 20:40   #8
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Så fint at du brydde deg, men dårlig at du ikke fikk noe hjelp.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-11, 20:44   #9
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Det var jo ein sak i Bergen som likna på dette. Ei jente i hjelpelaus tilstand. Stygg sak. Merkeleg at det ikkje finnes rutiner på sånt. Det kan så lett gå galt.

All ære til deg.

Ja, det var virkelig en stygg sak. Jenta på 19 år døde. Forferdelig tragisk!
Godt at det finnes sånne som deg som bryr seg Huldra (bare synd at politiet altfor ofte tar så lett på det. Selv om det sikkert har med resurser å gjøre)

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-11, 20:47   #10
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Skjedde vel det samme i Trondheim og for ikke lenge siden. Ei overstadig beruset jente/dame som ikke kunne gjøre rede for seg, langt mindre ta vare på seg selv, og de som ringte etter hjelp fikk vel samme svar som deg om jeg ikke husker feil. I den kulda som er nå og som har vært kunne folk ha frosset ihjel.

Min mor sa meg en gang at jeg skulle behandle folk som trengte hjelp som om det var min egen sønn eller datter som stod/lå der. Hun hadde tatt inn en overstadig beruset guttunge, som "takket henne" ved å spy over hele gulvteppet hennes. Jeg var vel en femten seksten år gammel og spurte hvorfor i alle verden hun hadde sluppet ham inn og da fikk jeg den leksen der. Glemmer den aldri.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-11, 20:53   #11
Snø
Lykkelig 3barnsmor:)

Snø sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Vestfold
Snø er populærSnø er populærSnø er populærSnø er populær
Standard

Så fint at du tok deg av ham

It's not really my problem if they think I'm weird.
Sid Vicious
Snø er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-11, 20:56   #12
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Dritdårlig at du ikke fikk noe hjelp, har de ikke lært noe etter den saken om hun som frøs ihjel nylig?!
Flott at du brydde deg

Gammel 08-01-11, 21:06   #13
Malus
lurer

Malus sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Flott at du bryr deg!
Og så syns jeg 112 / 113 fortjener en klage så kanskje noen lengre opp i systemet kan reagere. Det er så feil at noen må dø før det reageres.

Gammel 08-01-11, 21:12   #14
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Huldra, her.

Jeg hadde jo i minne hun jenta/dama som frøs i hjel og det var en mann som påstod han hadde ring politiet for å få hjelp. Hadde det vært sommer hadde jeg ikke vært så bekymret for han.

Nå har de jo faktisk innrømmet at de har tapet den aktuelle samtalen. Håper virkelig at de tar et oppgjør med dette nå.
Nesten så man kunne ønske at det ble privatisert.

Så bra du viser at du bryr deg!

Gammel 08-01-11, 21:19   #15
Huldra
Ferdig!

Huldra sin avatar

Standard

Jeg må bare få si at jeg er kjempestolt av min bror som har bakteriefobi, faktisk tok tak under mannens arm og halveis bar han bortover veien og som satt og støttet han inne på søppelmat-sjappa.

Gammel 08-01-11, 21:20   #16
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bloppy, her.

Nå har de jo faktisk innrømmet at de har tapet den aktuelle samtalen. Håper virkelig at de tar et oppgjør med dette nå.
Nesten så man kunne ønske at det ble privatisert.

Så bra du viser at du bryr deg!

Ikke noe rart de nekta først da når samtalen ikke kom dit den skulle, men håper virkelig de får litt andre rutiner.

Utrolig bra ut du viste sånn omsorg og utrolig dårlig svar du fikk når du ringte.

Gammel 08-01-11, 21:23   #17
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Dere skal være stolte av dere selv både du og broren din. Dere gjorde noe veldig bra. Og jeg håper at hvis en av mine sønner noen gang skulle komme i en slik situasjon, altså være rusa på gata, at han møter noen som dere.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-11, 21:36   #18
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg husker veldig godt en episode for mange år siden. Jeg var på vei til en venn, nedre Grünerløkka, en kar satt på en trapp og var ikke i form, han fortalte at han hadde satt en overdose og ba meg ringe etter hjelp. Jeg ringte til avrusningen, det var ikke deres bord, så ringte jeg til ambulanse, som ikke ville gjøre noe så lenge han var bevisst. Så ringte jeg politiet og forklarte situasjonen, og de sa noe sånt som "vi skal sette han på lista vår". Så mye for å bry seg, liksom. Jeg aner ikke hvordan det gikk med ham. Jeg gikk nemlig fra ham for å ringe, jeg hadde ikke mobiltelefon den gangen, og da vi gikk forbi seinere på kvelden var han ikke der.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-11, 22:57   #19
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 312
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Det var godt at dere brydde dere Huldra, og jeg synes også det var godt at sjappa tok mannen inn i den tilstanden, det kunne vært nok av de som ikke ville gjøre det av hensyn til eget salg. Politi og ambulanse burde rykke ut i slike tilfeller, men når de ikke gjør det er det kjempeviktig at privatpersoner også er medmennesker og ikke bare toer sine hender. Det står respekt av handlingene deres i dag. Takk for påminnelsen til oss andre!

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-11, 23:10   #20
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Uff så trist.. Velferdsnorge...

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:04.