|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Ekstraregning på SFO - for fritidsaktiviteterVi er en av de som gladelig betaler for ekstraaktiviteter på SFO. Pianotimer, malekurs, kor og håndballtrening så langt. Rundt regnet har vi brukt ca 6000 kr, når dette skoleåret er over i aktiviteter. Sikkert ikke av de dyreste, men absolutt ikke gratis heller. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
I endring
|
![]() Sv: Ekstraregning på SFO - for fritidsaktiviteterVi har fotballtrening, dans&drama, svømming, friluftsliv og kunst&håndtverk som gratis aktiviteter på vår SFO og er utrolig lykkelig over disse.
![]() |
#3 |
maler
|
![]() Sv: Ekstraregning på SFO - for fritidsaktiviteterDet kommer an på hva det er tenker jeg. Hvis det er aktiviteter i regi av den vanlige SFO-bemanningen skal jeg på ingen måte påstå jeg betaler ekstra gladelig nei. Men hvis det ble tilbud om for eksempel kulturskole eller idrettsaktiviteter på toppen av SFO-tilbudet, kunne jeg godt ha betalt ekstra. Jeg tror det bare er enkelte instrument på kulturskolen og aspirantkorpset som er i SFO-tiden hos oss. Men SFO har et godt tilbud med ulike kurs som er inkludert i prisen.
![]() |
#4 |
Men først, kaffe!
![]() Sv: Ekstraregning på SFO - for fritidsaktiviteterVanlig SFO-aktiviteter koster ikke ekstra her heller, jeg tenker på aktiviteter utover dette, med egne instruktører, som pianolærer, sangpedagog (kulturskolen), skiinstruktør, det lokale idrettslaget osv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
maler
|
![]() Sv: Ekstraregning på SFO - for fritidsaktiviteter
Sånne ting synes jeg det er flott om man kan få i SFO-tiden. Men jeg hadde nok rynket på nesen om dette ble presentert som SFO sitt tilbud. Jeg synes det er flott om man kan få kulturskoleaktiviteter i SFO-tiden, men jeg vil på et vis ikke ha det på SFO-planen eller gjennom SFO, dette fordi det da fort kan se ut som det foregår mer i SFO-regi enn det faktisk gjør.
![]() |
#6 |
Men først, kaffe!
![]() Sv: Ekstraregning på SFO - for fritidsaktiviteterMitt ankepunkt er at det for barna ser ut som dette er en del av SFO. De ser jo venner gå på pianotime og komme tilbake igjen. SFO selger det på ingen måte inn, og har ikke ansvaret, men det foregår jo i SFO-tiden, gjerne på skolen eller i idrettshallen ved siden av. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
maler
|
Det er mest en pedagogisk utfordring. Jeg tenker det må være supert hvis endel fritidsaktiviteter kan legges til SFO-tiden, det må redusere stresset på familien enormt. Men opplever du at du betaler ekstra for SFO-tilbudet? Er dette noe det kommer påmelding på gjennom SFO? Jeg ville bare oppfattet det som en lettelse for familielogistikken om jeg kunne fått i hvertfall 1 av kulturskoletimene i SFO-tiden.
![]() |
#8 |
Men først, kaffe!
Nei, jeg er helt enig, derfor velger vi å betale og å være fornøyd. Tenkte mer på nyheten i linken, det er flere som reagerer negativt og mener dette bryter med gratisprinsippet i skolen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Kom ut av tellinga.
|
![]() Sv: Ekstraregning på SFO - for fritidsaktiviteterDette ønsker jeg meg til mine begynner på skolen. Faktisk ønsker jeg et heldekkende fritidsaktivitetstilbud i SFO-tiden. Musikk, dans, teater, idrett, cheerleading, svømming, kunst, turn - u name it. Ikke som en del av SFO, men i SFO-tiden.
![]() |
#10 |
maler
|
Det er klart det er en hårfin linje. Jeg tenker man har passert en grense hvis det er eksterne opplegg i SFO sin timeplan (og som dermed fortrenger behovet for eget SFO-opplegg) og hvis det presenteres av SFO. For eksempel hvis det samtidig med kurspåmeldinga til SFO også var med skriv om de ulike kurstilbudene i regi av andre aktører med påmeldingsmuligheter.
![]() |
#11 |
heimføing
|
![]() Sv: Ekstraregning på SFO - for fritidsaktiviteterJeg har tenkt at jeg ville gladelig betale for slikt. For vi betaler for fotball og kulturskole utenom SFO-tiden, og det hadde lettet logistikken hvis disse tingene skjedde før kl 16. Men hvis jeg tenker mere etter, så er jeg ikke så sikker.... det kan jo føles som press for de som ikke deltar på f.eks. fotball og kulturskole. Da er det ikke lenger gratis skole. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
maler
|
![]() Sv: Ekstraregning på SFO - for fritidsaktiviteterSFO er ikke gratis i utgangspunktet, det har ingenting med gratis skole å gjøre. Man betaler for SFO, og det er allerede sånn at de som ikke har råd til SFO er utenfor mye av det som skjer i venneflokken.
![]() |
#13 |
Erfaren
Medlem siden: Jan 2010
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ekstraregning på SFO - for fritidsaktiviteterMed en SFO ordning der personalet ikke legger opp til andre aktiviteter enn fri lek så er jeg glad at andre aktører kommer inn. Det har vært 2-3 aktivitere hvert semester som det tas ekstra betalt for. Tilbudet varierer med årstiden og klassetrinn.
![]() |
#14 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Ekstraregning på SFO - for fritidsaktiviteterJeg må innrømme at jeg ble litt lei meg da jeg hørte dette utspillet på radioen i morges. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Grisejente
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ekstraregning på SFO - for fritidsaktiviteterVår SFO har ingen tilbud utenom kulturskolen en gang i uka, og det tilbudet har vi prøvd uten å være veldig fornøyd.
![]() |
#16 |
heimføing
|
Men det skal da ikke være slik? Da blir det jo til at SFO slipper å lage noe opplegg, men lener seg på at eksterne aktører kommer inn og gjør jobben som kommunen/skolen/SFO skulle sørge for. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
heimføing
|
Ja, jeg vet at SFO ikke er gratis. Men man betaler for et opplegg, mener jeg, og ikke bare oppbevaring. I denne betalingen bør det ligge aktiviteter som man ikke skal betale ekstra for. Eller? |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
maler
|
![]() Sv: Ekstraregning på SFO - for fritidsaktiviteterSFO er utrolig dårlig definert fra politisk hold. Kommunene er pålagt å ha et tilbud, men hva dette skal omfatte og hva det skal koste er helt i det blå. Så dette varierer naturlig nok veldig.
![]() |
#19 |
maler
|
Veldig enig. Men jeg synes ikke at det å få lov til å gjøre unna pianotimen sin uten foreldretransport er i konflikt med dette. SFO skal være et fullgodt opplegg i seg selv, men hvis fritidsaktiviteter i nærheten av skolen åpner for å ha opplegget i SFO-tiden synes jeg dette bare er fint. Men det må ikke bli en del av SFO slik at det oppfattes som en ekstraregning derfra, og det må ikke være slik at man må fylle på med betalingsaktiviteter for å få et fullgodt tilbud.
![]() |
#20 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Ekstraregning på SFO - for fritidsaktiviteterI Bergen kommune skal de ha en organisert aktivitet i uken. Vår SFO går på en to timers tur en gang i uken med mindre været er for dårlig, og det tilfredstiller kravene til at de har organisert aktivitet . |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|