Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Ny vaskemaskin, hva er viktig?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-02-11, 16:36   #1
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ny vaskemaskin, hva er viktig?

Jeg sitter og klikker frem og tilbake på sammenligningene på Elkjøp. Men jeg får liksom bilkort-følelse, der vi satt og konkurrerte i ting vi ikke helt skjønte hva var en gang.

Så: Hva er viktig? Hva skal jeg tenke på?

Utsatt start? Vannforbruk? Strømforbruk? Omdreininger? Antall kilo kapasitet? Restfuktighet?

Pris er egentlig ikke superviktig, dette er en maskin som brukes mye og den kan godt koste litt, bare den er verdt prisen. Er Miele det eneste saliggjørende? Hva med Asko, AEG, Siemens eller Bosch?

Gammel 05-02-11, 16:38   #2
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny vaskemaskin, hva er viktig?

Jeg vil sterkt anbefale vår fra Siemens. Det er noen tall bak, jeg husker ikke hvilke. Det er en dyr maskin, rundt ti tusen, men den er god og tar 8 kg. Kilokapasitet er det viktigste for meg. Deretter omdreininger. Og så alt det andrem selvsagt, spesielt kvalitet. Jeg vet at mange er kjempefornøyd med den, og jeg tror den er minst like god som Miele. Vi ahr forøvrig Miele-trommel, og den er ikke spesielt fantastisk.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-11, 16:39   #3
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Strømforbruk, kapasitet, omdreininger og programmer var viktig da vi kjøpte ny.
Uten et godt ullprogram og øko-programmer (korte vaskeprogram på lav temp) kan det bare være, f.eks.
Og det er jo greit at den har såpasse futt i sentrifugen at det ikke renner vann av klærne når man er ferdig (og at man kan justere sentrifugen, såklart).

Gammel 05-02-11, 16:40   #4
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Omdreiningar er viktig for oss som ikkje har tørketrommel. Og har du tørketrommel sparar du jo straum ved å ha godt med omdreining. Så omdreining først og fremst.
Deretter syns eg utsatt start er veldig greit. Det brukar vi svært ofte. Eg syns det er greit at kle ikkje ligg våte i maskina så veldig lenge. Det er også greit om ein set det på om kvelden, og maskina startar om morgonen.
Hadde eg kjøpt maskin i dag hadde eg også sett på straumforbruk.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-11, 16:40   #5
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Omdreininger teller mye synes jeg. Og at maskinen skyller godt, men det tror jeg nye maskiner stort sett gjør.

Vi merket himmelvid forskjell fra 1200 til 1400 omdreininger da vi byttet maskin. Svigers sin har 1600, og en gang jeg vasket håndklær der var de nesten tørre da maskinen var ferdig. Det er gull verdt å spare tid i trommelen, og at klærne tørker fortere på stativet.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-11, 16:41   #6
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ja, godt ullprogram. Eg nektar å håndvaske ull. Aldri i livet. Har til nå aldri ødelagt noko i maskin heller, så programmet er tydeligvis ok.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-11, 16:42   #7
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi gikk fra en gammel og sliten vaskemaskin, til en med 1600 omdreininger. Det var et sjokk de første ukene, for f.eks en 30-vask med fleece-klær er jo omtrent tørre når de kommer ut.

Gammel 05-02-11, 16:43   #8
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg trodde "alle" maskiner hadde 1600 omdreininger nå til dags?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-11, 16:44   #9
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Bruker du tørketrommel? Hvis du gjør det er restfuktighet ekstra viktig for å spare mest mulig strøm. Dere er en ganske stor familie, så en maskin med mindre enn 7 kg ville ikke jeg kjøpt ihvertfall. Mulighet for utsatt start er kjekt, syns jeg ihvertfall, da kan jeg lage klar vaskemaskina, og la den sette seg på slik at den starter en liten stund før jeg kommer hjem fra jobb feks.

Ellers bør du sjekke programmene og lengdene på dem. Jeg har en LG som bruker uendelig lang tid på 60 graders vask. (nesten 3 timer...) Det er ikke så kjekt.

Av merker så er mitt inntrykk at Miele er best og dyrest, dernest kommer AEG, ASKO og Siemens som også gode maskiner. Jeg avbefaler ihvertfall LG, etter den erfaringen jeg har, og har hørt andre som heller ikke er fornøyd.

Gammel 05-02-11, 16:47   #10
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Omdreininger og antall kg er i hvert fall viktig for oss. Som Ru sier, tøyet er nesten tørt når det kommer ut og det passer oss med liten tørkeplass fint. Vi er superfornøyd med vår Miele.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-11, 16:50   #11
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg trodde "alle" maskiner hadde 1600 omdreininger nå til dags?

Nå har jeg bare skummet gjennom siden, men det er flust av vaskemaskiner med 1000 og 1200 omdreininger til salgs hos Elkjøp.
(Uten at jeg så over pris og merke og slikt.)

Gammel 05-02-11, 17:06   #12
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Omdreininger er viktig, så at den har et skylleprogram (brukes til skylling av regnkle og andre ytterkle samt tøybleiene), samt et hurtigprogram for mindre skiten vask. Og jeg setter stor pris på utsatt start, brukes ofte. Jeg er veldig fornøyd med Miele maskinen vår (også tørketrommelen).

Gammel 05-02-11, 17:07   #13
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg trodde jeg gjorde det riktige da jeg kjøpte en skikkelig dyr en fra Miele for 3 (?) år siden. Men den har det vært mye reparasjoner med allerede. Skifting av elektronikkpanel og diverse rusk. Det har ikke kostet oss noe, men det er aldri gøy med en ukes avbrudd i klesvasken. Skuffet over Miele.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-11, 17:21   #14
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Jeg er heller ikke fornøyd med Miele, så ikke gå i fellen og tro at Miele er det eneste saliggjørende!

For meg teller kapasiteten mest. Jeg vasker sjelden, men mye, og da er det greit å få stappet mest mulig i maskinen om gangen. Jeg har 6 kg nå og synes det er for lite. Ville nok sett etter maskin med 8 kg.

Ellers er 1600 omdreininger minimum. Gjerne mer. Jeg hadde 1800 på vår forrige (AEGs toppmodell) og ja, det er merkbar forskjell på restfuktighet på 1600 og 1800 omdreininger også. Jeg har 1600 nå og savner stadig de nesten tørre klærne fra gamlemaskina.

Ellers er strømforbruk viktig for meg.

Av programmer er det kjekt med en tast for å velge kortversjon av normalprogrammer. Det er spesielt greit hvis man av en eller annen grunn ikke har helt full maskin. Kjekt også med et hurtigprogram og et greit skylleprogram til regnklær. Et godt ullprogram er også en selvfølge.

Jeg bruker aldri utsatt oppstart lenger (selv om jeg har det), så det er ikke viktig for min del.

Vi hadde AEGs toppmodell tidligere og var veldig godt fornøyd med den. Dessverre holdt den bare 4 år. Vi fikk velge oss ny maskin på garanti når AEG'n røk og jeg var fast bestemt på å gå for ny AEG, men endte opp med Miele fordi det var lang leveringstid på den AEG maskina vi ville ha. Jeg er ikke i tvil om at AEG sin maskin var en bedre maskin for vårt behov enn Miele-maskina.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-11, 17:21   #15
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gjorde masse undersøkelser da vi kjøpte vår maskin for et år siden og landet på Siemens' toppmodell. Den er jeg utrolig godt fornøyd med. Jeg har skrevet om den her.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-11, 17:22   #16
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

F.eks. AEG/Electrolux er vel som regel bra maskiner? Omdreininger, kapasitet og kortprogrammer er viktig. Ville aldri kjøpt mindre enn 1600/7kg.

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-11, 17:30   #17
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Kapasitet. Har 8kg trommel nå, og skjønner ikke hvordan jeg klarte meg før. Med 3 barn i huset, deriblant en tenåring, er det uante mengder med klær som vaskes. Oppgaven ser fryktinngytende ut, men nå maskinen er stappet full, så ser det liksom ikke så ille ut likevell

Godt ullprogram er også gull! Lykke til i jakten!

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-11, 17:34   #18
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sist jeg kjøpte sa de i butikken at Asko er de maskinene som tåler mest juling (sandete parkdresser og sånt), så det kjøpte jeg, og den har fungert fint så langt (7 år).

Ellers, som de andre sier, omdreininger, ullprogram, og for dere, kapasitet.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-11, 17:35   #19
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg er det viktig å kunne velge forvask, at det er en stor trommel og mange omdreininger. Et godt ullprogram er også gull. Dessverre har ikke vår dyre Siemens akkurat det.

Gammel 05-02-11, 17:35   #20
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

ASKO. Industrikvalitet, rustfritt stål der andre har plast, overdimensjonerte støtdempere og trommelaksling. Holder like lenge eller lenger enn Miele, koster mindre.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:52.