|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Om muslimer og badingJeg har lurt på dette en stund nå, så jeg får avsløre min manglende kunnskap om dette og spørre dere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Fjellpiper
|
![]() Sv: Om muslimer og badingKudos for at du spør og vil lære! Du kan sikkert få mer utfyllende svar fra folk med mer erfaring enn meg fra etnisk blandede skoler, og ikke minst fra svømmeundervisning i sådanne, siden jeg ikke har noen av delene. Jeg ville bare kommentere at som du så riktig påpeker så er "muslimer" en veldig mangefasettert gruppe, og kanskje er det overhodet ikke relevant å bruke det som samlebetegnelse i denne sammenhengen siden forskjellene er så store? Også ville jeg bidra med en anekdote. Jeg har gått på internasjonal skole som tenåring. Skolen lå i et asiatisk land der majoriteten var buddhister. I garderoben var det dusjkabinetter med forheng foran, og i tillegg garderobebenker. Blant mine medelever var jeg vel omtrent den eneste som syntes det var naturlig å kle av meg før jeg gikk inn i dusjkabinettet. Etterhvert begynte jeg å beholde undertøyet på og skifte det før jeg dusjet. Litt upraktisk, for det ble lett litt vått, men... De andre jentene praktiserte ulik grad av påkledning utenfor dusjkabinettet. De var alt fra kristne amerikanere, asiatiske muslimer, kristne japanere, you name it. Den som var aller mest forsiktig med å vise seg naken var ei indisk hinduistisk jente. Min lærdom av denne erfaringa var egentlig at skikken med å dusje nakne i stort felles dusjrom egentlig var nokså sær og fremmed... Jeg skjønner derfor at det kan virke rart og tilogmed støtende for både foreldre og barn/ungdommer med annen bakgrunn enn den helnorske. Hvordan man så løser det i praksis er jo en annen sak, jeg leser litt mellom linjene dine at kravet om å dusje i lærergarderoben både er upraktisk og kanskje for noen av jentene litt primadonna-begrunnet også? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Om muslimer og bading
Skulle bare mangle! Men jeg føler meg komplett forvirret, det må jeg si. Særlig fordi en kollega fortalte meg at "de dusjer sammen med andre muslimer". Det gjør ikke mine elever. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Kontrollfrik
Det tror jeg også. Og derfor lurer jeg på om dette egentlig handler om religion eller kultur, eller begge deler. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Om muslimer og badingJeg googlet litt og fant dette: |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Om muslimer og badingJeg har ikke peiling jeg heller, men tenkte bare å si at det med dusjkabinett med forheng hadde jo vært veldig kjekt.
![]() |
#7 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
![]() Sv: Om muslimer og badingHer i Oslo øst men med ca 50% etnisk norske er det sånn at enten dusjer en med de andre eller så lar du være. I en perjode ble det mye tull for de norske barna ble mobbet og begynte å dusje med undertøy. Da de hadde svømming ba de fleste ikke vestlige jentene seg fritatt mens gutta hadde svømming. Det er stor variasjon i hver klasse men trenden er at jo høyere opp jo strengere blir det. Jeg tror at skolen må bestemme seg for hvor skolens sine grenser går og så innen for de linjene prøve å være fleksibel nok slik at så mange som mulig får delta.
00 04 10 Sist redigert av era : 12-02-11 kl 12:30. Årsak: Føkkings iPhone |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Om muslimer og badingEra: Jeg tenker at man ikke kan svømme når man ikke dusjer først. Og svømmeundervisning er ikke bare noe man kan be seg fritatt for. Det er en del av den obligatoriske opplæringen i Norge. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Om muslimer og badingNår det gjelder med boxer eller truse på så gjelder det i helt etnisk norske klasser også. De to eldste mine har gått i klasser med kun etniske norske elever og der har vi hatt det oppe på foreldremøter når det gjelder dusing med truse/boxer på faktisk.
![]() |
#10 |
Glamorøs
|
Greia er vel sa det finnes ingen "de". Muslimer er, som du selv sier, like mangfoldige innad i sin gruppe som alle andre. Finnes det ingen lærergarderobe hvor de kan dusje alene? Vi hadde det på skolen, og det var noen som benyttet seg av det, enten de var muslimer eller bare blyge.
![]() |
#11 |
Er frisk!
|
Jeg har hatt samme problemstillingen som Hyacinth, og det tar sin tid når det er 8 elever som skal dusje og skifte helt alene i den ene lærergarderoben altså.
![]() |
#12 |
Glamorøs
|
Ja, jeg skjønner det, men hva mener du er alternativet da? Jeg syns svømmeopplæring spesielt er så viktig at man bør strekke seg litt for å få det til for alle. Jeg skjønner selvsagt at de ikke kan gjøre alt alene i garderoben, men 3 minutter på hver, også må de kle på seg alt annet enn undertøy i fellesgarderoben. På rundgang kan noen gå før ned i garderoben for å dusje slik at det ikke blir så stort press på den ene dusjen.
![]() |
#13 |
Kontrollfrik
Jo. Og det er det vi gjør nå. Men det dreier seg om mange elever, og mye av undervisningen går vekk i å vente. Det er rett og slett et problem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() Sv: Om muslimer og badingJeg må innrømme at jeg syns dette er vanskelig på flere nivåer.
![]() |
#15 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Om muslimer og badingJeg har lurt på en annen ting også, siden du nevner somaliske gutter og drukning. (Har ikke lest linken.) Hvorfor er det sånn at så mange mennesker fra andre deler av verden ikke kan svømme? Jeg presiserer også her at jeg spør av uvitenhet. Jeg regner med at det er lite tilgang til offentlige svømmehaller, men mange bor langs kysten og noen ved innsjøer, og temperaturen er høyere enn her. Jeg skjønner at fattige kår ikke gir tilgang til så mye svømming for mange grupper mennesker, men man ser jo når man reiser langs kysten i store deler av verden at det ikke er kultur for å bade, langt mindre svømme. Hva kommer dette av? |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
maler
|
![]() Sv: Om muslimer og badingDet er ikke akkurat sånn at voksne norske damer er så komfortable med nakendusjing før svømming heller. Bare legg merke til hvor mange som faktisk dusjer nakne før de går i bassenget og hvordan de ter seg når klorvannet skal av etterpå.
![]() |
#17 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Om muslimer og badingLille meg: Det er presisert at vi som lærere og skole ikke har lov til å kreve at barna dusjer etter gymen. Så vi står litt maktesløse. Når det gjelder svømming, vet jeg jamen ikke hva lovverket sier.
![]() |
#18 |
ihuga feminist
På et nivå syns jeg det er helt greit at man ikke dusjer etter gym. Jeg kan ikke se at personlig kroppshygiene er noe man skal tvinge gjennom på skolen. Men samtidig er det jo viktig å lære å dusje når man har holdt på med fysisk aktivitet. Det er ikke bra for arbeidsmiljøet - verken for elever eller lærere - at elevene ikke dusjer etter gym slik at de sitter der og damper og lukter svette. Ikke at jeg tror det er det som ødelegger arbeidsmiljøet mest ...
![]() |
#19 |
Kontrollfrik
Dette gjør jeg allerede. Men de kan/ vil ikke dusje sammen, så da blir det i mange omganger og noen er treeege! |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ihuga feminist
Dette er selvsagt et poeng. Hvorfor er det slik, egentlig? Hvorfor er man så redd for sin egen nakenhet? Jeg har sett innlegg i lokalpresse hvor det på den ene siden klages over at folk ikke dusjer, og på den andre siden klages over at andre "ser på en" når man er naken.
![]() |
|
|