Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Taushetsplikt, folkeskikk og mer eller mindre lukkede fora

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-02-11, 09:14   #1
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Taushetsplikt, folkeskikk og mer eller mindre lukkede fora

Jeg synes denne saken er interessant. En universitetslærer blir kritisert av studentene for å ha kommentert studentbesvarelser på en lukket Facebook-profil. Det er ikke studenter hun kjenner, og hun har ikke sitert direkte, men heller klaget over nivået.

Var det galt eller riktig? Var det brudd på taushetsplikten eller bare dårlig folkeskikk, eller var det helt grei folkeskikk? Er det for lett å glemme at det man skriver på Facebook og mer eller mindre lukkede fora faktisk er publisering?

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-11, 09:19   #2
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Taushetsplikt, folkeskikk og mer eller mindre lukkede fora

Jeg ville ikke ha oppfattet det som et brudd på taushetsplikten. Det er etter min oppfatning ikke en sensitiv opplysning, heller en ren faktaopplysning å si at nivået er lavt. Når ingen studenter blir nevnt annet enn som en gruppe, så kan jeg ikke se at det skal være hverken dårlig folkeskikk eller brudd på taushetsplikten?

Gammel 16-02-11, 09:20   #3
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 222
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Problemet med Facebook er vel gjerne at mange opptrer både som fagperson og privatperson på samme profil. Jeg har noen eksempler på min vennelista og innrømmer glatt at det er problematisk til tider. På et forum som dette er man åpenbart privatperson (men uttaler seg likevel generelt om det man har kål på), mens på Facebook er det ofte vanskelig å se hvor grensa går. Er vedkommende pålogget både i arbeids- og fritid, for eksempel? Jeg har ikke et sensitivt yrke, men velger likevel bevisst å aldri være pålogget i arbeidstiden. I dette konkrete eksempelet synes jeg rett og slett at det er dårlig folkeskikk.

Gammel 16-02-11, 09:25   #4
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Definitivt dårlig folkeskikk.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-11, 09:25   #5
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Nå var jeg litt sløv, og så ikke at det var en link der, men svarte utfra et tenkt tilfelle.

Etter å ha lest, så synes jeg det stiller seg litt annerledes. Jeg synes fremdeles ikke det er brudd på noe taushetsplikt, men det lukter dårlig folkeskikk og lite nettvett.
For egen del så tenker jeg at min arbeidsgiver ville satt svært lite pris på at jeg omtalte kolleger, kunder eller leverandører i negative ordelag på Facebook. Selv om siden er "privat", så viser jo artikkelen her at faren for "lekkasjer" er svært stor.
Konklusjonen min er vel at hun ikke har brutt noen taushetsplikt, men hun har i mine øyne vært litt uklok.

Gammel 16-02-11, 09:26   #6
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes slett ikke kommentarene var upassende. Jeg kjenner flere som har levert eksamensbesvarelser ved UiB uten å ha lest en eneste side. Noen av dem har faktisk klart å stå, mens andre har strøket. Jeg skjønner godt at det kan være ekstremt frustrerende å bruke tiden sin på å rette slikt tull. Og jeg mener at det er lov til å sutre om sånt på facebook.

Ingen person ble hengt ut, og personer skriver ingenting om at hele kullet var dårlig.

Gammel 16-02-11, 09:27   #7
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes nok jeg ser ganske ofte, både på Facebook og diskusjonsfora, at folk legger ut meninger og observasjoner om og fra arbeidshverdagen sin som jeg synes er i en etisk gråsone. Jeg synes rett og slett mange glemmer at de ikke sitter og prater fortrolig på bussen, men faktisk publiserer for ganske store publikum.

Denne saken er ikke spesielt grov, synes jeg, og gudene skal vite at jeg kjenner meg igjen i problemstillingen fra egne sensorrunder.

Gammel 16-02-11, 09:27   #8
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er selv ganske streng på hva jeg skriver på facebook og skriver aldri om jobbrelaterte emner. Jeg ser ikke på facebook som et lukket medium selv om jeg har langt færre enn 400 venner som denne personen i artikkelen har.

Jeg ser vel ikke at han har brutt taushetsplikten i og med at han har skrevet på generellt grunnlag, men jeg synes alikevel ikke det er særlig lurt å buke facebookprofilen sin til å lette på frustrasjon over arbeidet. Jeg synes rett og slett det er uprofesjonelt.

Gammel 16-02-11, 09:28   #9
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Tjorven, det er jo udiskutabelt sant det hun skriver. (Gudene skal vite osv. nok en gang!) Men det rettferdiggjør kanskje ikke handlingen likevel.

Gammel 16-02-11, 09:33   #10
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bare så det er sagt. Jeg kunne aldri i livet funnet på å legge ut "dritt" om kundene mine uansett hvor irritert jeg kan være på dem. Kanskje burde det samme gjelde for lektorer?

Gammel 16-02-11, 09:34   #11
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 314
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Dårlig folkeskikk synes jeg. Jeg ville ikke ha syntes det var ok å omtale studenter eller studentarbeider på den måten verken på FB, i kantina på universitetet eller på bussen. Hva man sier til kollegaer på pauserommet i et øyeblikks frustrasjon er noe annet.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-11, 09:34   #12
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 314
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Bare så det er sagt. Jeg kunne aldri i livet funnet på å legge ut "dritt" om kundene mine uansett hvor irritert jeg kan være på dem. Kanskje burde det samme gjelde for lektorer?

Ja, det synes jeg.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-11, 09:34   #13
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg synes nok jeg ser ganske ofte, både på Facebook og diskusjonsfora, at folk legger ut meninger og observasjoner om og fra arbeidshverdagen sin som jeg synes er i en etisk gråsone. Jeg synes rett og slett mange glemmer at de ikke sitter og prater fortrolig på bussen, men faktisk publiserer for ganske store publikum.

Denne saken er ikke spesielt grov, synes jeg, og gudene skal vite at jeg kjenner meg igjen i problemstillingen fra egne sensorrunder.

Jeg synes også dette egentlig er en slags fillesak i denne sammenheng. Er det agurknyttider ellerno?

Gammel 16-02-11, 09:36   #14
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes helt klart man skal la være og poste sånne kommentarer. (Og jeg har tenkt lignende tanker som denne damen mange, mange ganger.)

Brudd på taushetsplikten kan det vel ikke kalles, det er da ingen hemmelighet at det finnes mange dårlige studenter, men det er en unødvendig utblåsning som heller kunne blitt tatt på lunsjrommet og ikke postet for et større publikum.

Jeg har sett folk på FB poste sitater fra elevarbeider og gjøre narr av de, og da er vi langt, langt over grensen for hva som er akseptabelt.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-11, 09:40   #15
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Med forbehold om at jeg ikke kan disse taushetspliktreglene, bare synser selv: Hvis det er snakk om en så liten studentgruppe at det er sannsynlig at noen vil kunne forstå hvem det er hun mener, vil det jo helt klart være brudd på taushetsplikten. La oss si, som et ekstremtilfelle, at det bare er fire studenter som tar faget, hun klager over "noe av det dårligste jeg noensinne har lest", og to av studentene hennes får gode karakterer - da er det veldig lett for disse to (og dem som kjenner dem) å forstå at det er en eller begge av de to gjenværende det er snakk om.

Hvis det derimot er snakk om en stor studentgruppe, og hun formulerer seg i veldig generelle ordelag og uten å sitere noe, ville jeg ikke tro at det er brudd på taushetsplikten. Men jeg synes vel det er dårlig folkeskikk og ganske uprofesjonelt å skrive slikt på et såpass offentlig forum der man - som artikkelen jo viser! - dessuten ikke har noen kontroll på om folk siterer og kopierer videre.

Jeg tviler ikke et øyeblikk på at damen i artikkelen (og Toffskij) har fullstendig rett, eller at det er all mulig grunn til å være frustrert over studenter som ikke engang prøver. Men sutring over studenter/elever/pasienter/klienter/kunder bør man holde ganske strengt innenfor den private sfære, synes jeg.

Gammel 16-02-11, 09:41   #16
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Jeg har sett folk på FB poste sitater fra elevarbeider og gjøre narr av de, og da er vi langt, langt over grensen for hva som er akseptabelt.

Ja, det synes jeg også. Da bryter man virkelig avtalen studenten venter at man har: Om Per leverer et arbeid til meg, forventer han at jeg leser det, og kan eventuelt frykte at jeg ler høyt og ubarmhjertig av det i mitt lønnkammer. Men han bør slippe å frykte at jeg publiserer det for 30, 50, 100 eller 1000 helt ukjente mennesker, det være seg på Facebook eller et lukket forum.

Sånn jeg ser det, kan ikke Per være så altfor sikker på det nå om dagen. Og det er problematisk.

Gammel 16-02-11, 09:42   #17
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Jeg synes også dette egentlig er en slags fillesak i denne sammenheng. Er det agurknyttider ellerno?

Jeg synes det er veldig interessant med sånne saker. Åpenbare brudd på regelverket er det jo ingen vits i å diskutere - det er jo nettopp denne typen "fillesaker" som gjør at man kan diskutere de viktige grenseoppgangene når det gjelder ting som taushetsplikt, folkeskikk og nettvett.

Gammel 16-02-11, 09:42   #18
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er veldig dårlig folkeskikk. Mange utviser utrolig dårlig nettvett i sosiale medier, både privat og som offentlig person. Det så man f. eks i Maria Amelie-saken, hvor politiet twitret om hvor vellykket arrestasjonen var før advokaten hennes ble kontaktet. Det er en slags mediekåthet, hvor man vil være aktuell, morsom, først ute osv. også tenker man ikke på at det ikke er en samtale med bestevenninnen på telefonen. Det er ikke alt som må deles bare fordi det er sant.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-11, 09:45   #19
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes også det er uheldig, dog neppe brudd på taushetsplikten med mindre gruppa er veldig liten (som Skilpadda skisserer). Selv kommenterer jeg aldri mine elevers arbeider på FB selv om jeg ikke har noen av dem som elever og selv om jeg ofte retter på kveldstid hvor jeg kan sies å være delvis på jobb og delvis hjemme.

Jeg tenker egentlig at det er naturlig å være forsiktig med alle kommentarer som på noen måte involverer jobben også jeg. Jeg innrømmer at jeg også reagerer på ting av typen "endelig sykmeldt" og slikt, selv om det kan være riktig nok. Selv tenker jeg bare at slikt lett misforstås og ikke har noe der å gjøre.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-11, 09:47   #20
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Ja, det synes jeg også. Da bryter man virkelig avtalen studenten venter at man har: Om Per leverer et arbeid til meg, forventer han at jeg leser det, og kan eventuelt frykte at jeg ler høyt og ubarmhjertig av det i mitt lønnkammer. Men han bør slippe å frykte at jeg publiserer det for 30, 50, 100 eller 1000 helt ukjente mennesker, det være seg på Facebook eller et lukket forum.

Sånn jeg ser det, kan ikke Per være så altfor sikker på det nå om dagen. Og det er problematisk.

Det er et veldig, veldig viktig poeng.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:07.