Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kirkeasyl, hva synes dere om det?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-02-11, 17:47   #1
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kirkeasyl, hva synes dere om det?

Jeg har i noen år stusset litt på dette med kirkeasyl. Jeg kan ikke så mye om dette, men har lest meg fram til at kirkeasyl ikke er en etablert ordning eller praksis, men at justisdepartementet har instruert politimestrene til ikke å hente ut kirkeasylanter.

Det forundrer meg litt at folk som har fått avslag på asyl har anledning til å oppholde seg i en kirke, og dermed være "fredet" for uttransportering. Hvorfor er det slik, og hvordan fungerer dette? Er kirken forpliktet til å ta i mot folk som ønsker å gå i kirkeasyl? Er det slik at folk som har gjort kriminelle handlinger vil slippe arrestasjon hvis de får asyl i en kirke? Vil en moské kunne tilby samme beskyttelse overfor folk med avslag på søknad om asyl som en kirke?

Jeg har alltid vært for en liberal flyktninge- og asylpolitikk. Men akkurat dette med kirkeasyl har forundret meg litt. Gjør man de som har fått avslag på asyl en tjeneste, ved at de får oppholde seg i kirkeasyl? Gir det en større sjans for omgjøring av saken statistisk sett, og at feilbehandling oppdages? Eller gjør man de det gjelder en bjørnetjeneste?

Dette ble mange spørsmål. Hva tenker dere om kirkeasyl?

Gammel 13-02-11, 18:40   #2
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kirkeasyl, hva synes dere om det?

Jeg undrer meg over stort sett det samme som deg.
Og synes egentlig det blir helt feil å bruke kirkeasyl som et virkemiddel for å presse gjennom en annen avgjørelse, det er jo på en måte å oppfordre til å ta seg til rette om man ikke får det som man vil, og det liker jeg ikke.

Gammel 13-02-11, 20:24   #3
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Har lurt på det samme. Er vel pga guds hus av gammel tradisjon osv. Men som du sier burde det jo da også gjelde moskeer og andre gudshus. Selv synes jeg politiet burde kunne gå inn og hente ut folk.

Min lokale kirke ble en stund brukt til kirkeasyl, mot kirkens vilje. Barneaktivitetsrommene ble til oppholdsrom - og jeg mener også at kirkens arbeidsrom er noe annet enn selve kirkerommet. Asylantene satte de ansatte i en veldig skvis mht hvem som skulle sørge for mat, dusj osv.

Gammel 13-02-11, 20:58   #4
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Men jeg mener likevel det er stor forskjell på kirkerommet som sådann, og feks arbeidskirkens speiderrom, garderobe og grovkjøkken.

Gammel 13-02-11, 21:07   #5
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenkte litt på dette med kirkerommet kontra øvrige rom i en kirke, under en kirkeasylsak her i området. Kirken var en ny "arbeidskirke", med gode dusj/toalettfasiliteter, kjøkken, oppholdsrom osv. I forhold til i den gamle trekirken, så kunne man levd relativt komfortabelt i den nye kirken, over lang tid.

Gammel 13-02-11, 21:08   #6
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Men jeg mener likevel det er stor forskjell på kirkerommet som sådann, og feks arbeidskirkens speiderrom, garderobe og grovkjøkken.

På den andre siden blir det jo helt umulig hvis de er tvunget til å oppholde seg i selve kirkerommet for å føle seg trygge. Kirkeasyl er vel ille nok i seg selv, spesielt for barn, om de ikke skal måtte oppholde seg inne i selve kirkerommet til enhver tid.

Men det er vanskelig. Det var jo en periode hvor kirkeasyl var mye brukt har jeg inntrykk av, jeg vet ikke om det er like vanlig nå? Det kan ikke være noen god løsning for noen. Heller ikke for de menneskene som da plutselig får ansvaret for å sørge for at disse menneskene har det rimelig greit. Spesielt hvis det er barn involvert eller det er så mange at det blir en stor økonomisk belastning.

Gammel 13-02-11, 21:09   #7
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

...hvilket de gjorde svært lenge i min lokale kirke. Lenge.

Gammel 13-02-11, 21:12   #8
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

På den andre siden blir det jo helt umulig hvis de er tvunget til å oppholde seg i selve kirkerommet for å føle seg trygge. Kirkeasyl er vel ille nok i seg selv, spesielt for barn, om de ikke skal måtte oppholde seg inne i selve kirkerommet til enhver tid.

Jada, jeg ser poenget. Likevel er jo hele prinaippet tuftet på "ingen våpen og kamp og vold i guds hus", derfor hadde man våpenhus osv.

I noen kirker har man barnehagen i et annet hus enn selve kirken, i min kirke ligger barnehagen i selve kirkebygget. Kan man ha kirkeasyl begge steder? En gang bygget noen sogar en kirkeasylbuss, så de kunne fraktes rundt.

http://www.aftenbladet.no/innenriks/article534688.ece

Sist redigert av Pelle : 13-02-11 kl 21:26.
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-11, 21:16   #9
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dere som har et forhold til kirken som institusjon og kirkerommet. Hva ville dere tenkt om folk som søkte asyl i kirken ble pågrepet der? Eller ettersøkte kriminelle, uten at jeg mener å sammenligne asylanter med kriminelle. Jeg tenker mer på det at politiet aksjonerer i en kirke.

Gammel 13-02-11, 21:17   #10
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Hva er definisjonen på "kirkebygg"? Bygget der kirkerommet ligger? Er jo veldig variabelt hva mer som er i dette bygget. Men alt er kanskje vigslet, fordi det er bygget som sådann som vigsles?

Gammel 13-02-11, 21:18   #11
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Dere som har et forhold til kirken som institusjon og kirkerommet. Hva ville dere tenkt om folk som søkte asyl i kirken ble pågrepet der? Eller ettersøkte kriminelle, uten at jeg mener å sammenligne asylanter med kriminelle. Jeg tenker mer på det at politiet aksjonerer i en kirke.

Nå er ikke jeg en fast kirkegjenger, men barna er døpt og jeg har min barnetro. Jeg har tenkt litt på det du spør om, og synes vel det er ok. Tror jeg. Klart, skuddveksling og slikt er ikke koselig i en kirke, men det er det jo ikke andre steder heller.

Gammel 13-02-11, 21:22   #12
Serafin
Bør lage seg en tittel selv

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Jada, jeg ser poenget. Likevel er jo hele prinaippet tuftet på "ingen våpen og kamp og vold i guds hus", derfor hadde man våpenhus osv.

I noen kirker har man barnehagen i et annet hus enn selve kirken, i min kirke ligger barnehagen i selve kirkebygget. Kan man ha kirkeasyl begge steder? En gang bygget noen sogar en kirkeasylbuss, så de kunne fraktes rundt.

Kirkeasylbuss var en smule drøyt.

Lillesøster 09
Serafin er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 13-02-11, 21:24   #13
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg hadde reagert på maktbruk inne i selve kirkerommet.
Tilstøtende bruksrom blir noe annet i mine øyne.

Jeg er enig.

Gammel 13-02-11, 21:27   #14
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

En menighetsbarnehage er intet kirkebygg og kan ikke defineres innenfor det som kalles kirkeasyl. Det er vel snakk om vigslede rom, men definisjoner er vanskelig siden kirkeasyl ikke er en institusjon og siden det ikke er det vil man heller ikke definere det så nøye heller.

I linken jeg la til i innlegget over sier de at vigsling ikke er nødvendig.

Gammel 13-02-11, 21:31   #15
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde reagert på maktbruk inne i selve kirkerommet.
Tilstøtende bruksrom blir noe annet i mine øyne.

Enig.

Gammel 13-02-11, 21:32   #16
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg er jo ateist da. Men jeg vil mene at alle i verden skal omfattes av kirkeasylet dersom de oppsøker en kirke. Jeg synes igrunnen det er rart at ikke flere enn asylsøkerne bruker det. Men så må det jo til et støtteapparat da. Dersom det sitter en eller annen megakjip kriminell i kirkeasyl er det neppe noen kø på utsiden av folk som vil komme med forsyninger til vedkommende. Dermed blir nok oppholdet kortere.

Hele historien om Esmeralda og Rngeren i Notre Dame er jo om en kriminell som påberoper seg kirkeasyl. Såvidt jeg husker.

Svar med sitat
Gammel 13-02-11, 21:42   #17
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Jeg synes også at det i det lengste bør tilstrebes å droppe pågripelser i kirkerom eller andre hellige rom. På samme måte tenker jeg at politiet bør vurdere i hvilke situasjoner det er passende å gå til aksjon i andre sammenhenger. Man trenger liksom ikke å pågripe en lærer med alle skolens kollegaer og elever som tilskuere unødig, hvis jeg skal ta et eksempel. Problemet i asylsakene er jo nettopp dette at da blir kirken et sted for å undra seg gjeldende regelverk, og så lenge kirkeasylanter kun oppholder seg der - så får man ikke gjort noe med saken. For meg blir det veldig rart. Spesielt når jeg undrer meg på om dette er til det beste hvis man ser på det helhetlig for de det gjelder. (At de blir sittende i åresvis i en livssituasjon som er en stor psykisk belastning, og kanskje uansett ikke får gjennomslag for sin sak. Kanskje også med barn innvolvert.) Nå er jeg ikke i tvil om at en del kirkeasylanter på ramme alvor frykter for sine liv og sin frihet, og at det i enkelte saker har blitt gjort feil som bør rettes opp. Men dette er jo noe folk må forholde seg til i rettsystemet ellers også, og da slipper man liksom ikke unna - men må ta konsekvensen.

Gammel 13-02-11, 21:46   #18
Slettet bruker
Passiv

Standard

De som sitter i kirkeasyl omgår jo regelverket. Er dette straffbart? Er det straffbart å hjelpe noen med dette?

Svar med sitat
Gammel 13-02-11, 21:51   #19
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Forskjelen på en superkriminell og en ordinær kirkeasylant er jo at en asylant håper på å få bli i landet og fortsette et normalt liv. En superkriminell skal uansett i fengsel når han kommer ut, med mindre personen satser på et liv i asyl. Er antakelig derfor det ikke brukes av andre?

Gammel 13-02-11, 21:51   #20
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg er jo ateist da. Men jeg vil mene at alle i verden skal omfattes av kirkeasylet dersom de oppsøker en kirke. Jeg synes igrunnen det er rart at ikke flere enn asylsøkerne bruker det. Men så må det jo til et støtteapparat da. Dersom det sitter en eller annen megakjip kriminell i kirkeasyl er det neppe noen kø på utsiden av folk som vil komme med forsyninger til vedkommende. Dermed blir nok oppholdet kortere.

Hele historien om Esmeralda og Rngeren i Notre Dame er jo om en kriminell som påberoper seg kirkeasyl. Såvidt jeg husker.

Det er nok for mange fristelser og alternativer utenfor. Lenge siden vekteren gikk rundt og skrek hvor mye klokka var og brakte opp løsgjengere som ikke var kjente fjes i byene..

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:50.