|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Ekvilist
|
![]() Kirkeasyl, hva synes dere om det?Jeg har i noen år stusset litt på dette med kirkeasyl. Jeg kan ikke så mye om dette, men har lest meg fram til at kirkeasyl ikke er en etablert ordning eller praksis, men at justisdepartementet har instruert politimestrene til ikke å hente ut kirkeasylanter.
![]() |
#2 |
Metallica!!
|
![]() Sv: Kirkeasyl, hva synes dere om det?Jeg undrer meg over stort sett det samme som deg.
![]() |
#3 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kirkeasyl, hva synes dere om det?Har lurt på det samme. Er vel pga guds hus av gammel tradisjon osv. Men som du sier burde det jo da også gjelde moskeer og andre gudshus. Selv synes jeg politiet burde kunne gå inn og hente ut folk.
![]() |
#4 |
Unik
![]() Sv: Kirkeasyl, hva synes dere om det?Men jeg mener likevel det er stor forskjell på kirkerommet som sådann, og feks arbeidskirkens speiderrom, garderobe og grovkjøkken.
![]() |
#5 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Kirkeasyl, hva synes dere om det?Jeg tenkte litt på dette med kirkerommet kontra øvrige rom i en kirke, under en kirkeasylsak her i området. Kirken var en ny "arbeidskirke", med gode dusj/toalettfasiliteter, kjøkken, oppholdsrom osv. I forhold til i den gamle trekirken, så kunne man levd relativt komfortabelt i den nye kirken, over lang tid.
![]() |
![]() |
#6 |
maler
|
![]() Sv: Kirkeasyl, hva synes dere om det?
På den andre siden blir det jo helt umulig hvis de er tvunget til å oppholde seg i selve kirkerommet for å føle seg trygge. Kirkeasyl er vel ille nok i seg selv, spesielt for barn, om de ikke skal måtte oppholde seg inne i selve kirkerommet til enhver tid.
![]() |
#7 |
Unik
![]() Sv: Kirkeasyl, hva synes dere om det?...hvilket de gjorde svært lenge i min lokale kirke. Lenge.
![]() |
#8 |
Unik
07 og 10 Sist redigert av Pelle : 13-02-11 kl 21:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Kirkeasyl, hva synes dere om det?Dere som har et forhold til kirken som institusjon og kirkerommet. Hva ville dere tenkt om folk som søkte asyl i kirken ble pågrepet der? Eller ettersøkte kriminelle, uten at jeg mener å sammenligne asylanter med kriminelle. Jeg tenker mer på det at politiet aksjonerer i en kirke.
![]() |
#10 |
Unik
![]() Sv: Kirkeasyl, hva synes dere om det?Hva er definisjonen på "kirkebygg"? Bygget der kirkerommet ligger? Er jo veldig variabelt hva mer som er i dette bygget. Men alt er kanskje vigslet, fordi det er bygget som sådann som vigsles?
![]() |
#11 |
Unik
![]() |
#12 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Kirkeasylbuss var en smule drøyt.
![]() |
![]() |
#13 |
Personlig pessimist
|
Jeg er enig.
![]() |
![]() |
#14 |
Unik
![]() |
#16 |
Passiv
|
![]() Sv: Kirkeasyl, hva synes dere om det?Jeg er jo ateist da. Men jeg vil mene at alle i verden skal omfattes av kirkeasylet dersom de oppsøker en kirke. Jeg synes igrunnen det er rart at ikke flere enn asylsøkerne bruker det. Men så må det jo til et støtteapparat da. Dersom det sitter en eller annen megakjip kriminell i kirkeasyl er det neppe noen kø på utsiden av folk som vil komme med forsyninger til vedkommende. Dermed blir nok oppholdet kortere. |
![]() |
![]() |
#17 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Kirkeasyl, hva synes dere om det?Jeg synes også at det i det lengste bør tilstrebes å droppe pågripelser i kirkerom eller andre hellige rom. På samme måte tenker jeg at politiet bør vurdere i hvilke situasjoner det er passende å gå til aksjon i andre sammenhenger. Man trenger liksom ikke å pågripe en lærer med alle skolens kollegaer og elever som tilskuere unødig, hvis jeg skal ta et eksempel. Problemet i asylsakene er jo nettopp dette at da blir kirken et sted for å undra seg gjeldende regelverk, og så lenge kirkeasylanter kun oppholder seg der - så får man ikke gjort noe med saken. For meg blir det veldig rart. Spesielt når jeg undrer meg på om dette er til det beste hvis man ser på det helhetlig for de det gjelder. (At de blir sittende i åresvis i en livssituasjon som er en stor psykisk belastning, og kanskje uansett ikke får gjennomslag for sin sak. Kanskje også med barn innvolvert.) Nå er jeg ikke i tvil om at en del kirkeasylanter på ramme alvor frykter for sine liv og sin frihet, og at det i enkelte saker har blitt gjort feil som bør rettes opp. Men dette er jo noe folk må forholde seg til i rettsystemet ellers også, og da slipper man liksom ikke unna - men må ta konsekvensen.
![]() |
#18 |
Passiv
|
![]() Sv: Kirkeasyl, hva synes dere om det?De som sitter i kirkeasyl omgår jo regelverket. Er dette straffbart? Er det straffbart å hjelpe noen med dette? |
![]() |
![]() |
#19 |
Unik
![]() Sv: Kirkeasyl, hva synes dere om det?Forskjelen på en superkriminell og en ordinær kirkeasylant er jo at en asylant håper på å få bli i landet og fortsette et normalt liv. En superkriminell skal uansett i fengsel når han kommer ut, med mindre personen satser på et liv i asyl. Er antakelig derfor det ikke brukes av andre?
![]() |
#20 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Det er nok for mange fristelser og alternativer utenfor. Lenge siden vekteren gikk rundt og skrek hvor mye klokka var og brakte opp løsgjengere som ikke var kjente fjes i byene..
![]() |
|
|