Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Oksestek

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-03-07, 16:44   #1
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oksestek

...er noe jeg sjelden lager, men nå har jeg kjøpt en. Noen gode tips til tilberedningen? Den er nesten 2 kg.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-07, 19:28   #2
Hunter
Matentusiast

Hunter sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hunter har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Oksestek

Hvilken del av oksen er det?

Gammel 03-03-07, 19:46   #3
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja, du kan jo lage sursteik på stavangersk vis? Det er godt, det!

Si fra hvis du trenger oppskrift!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-07, 19:55   #4
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg anbefaler deg denne tråden hvor jeg fikk noen fantastiske tips, og et fantastisk resultat.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-07, 19:57   #5
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Ta sellerirot, løk og hvitløk. Del i litt store biter og legg i en ildfast form. Krydre oksesteken med litt salt og pepper, lukk den godt i stekepanna og legg den over grønnsakene, sett den i stekeovnen på 170 grader. Pass på gradene slik at den blir rosa og ikke gjennomstekt. Ta den ut og la den hvile. Lag rødvinssaus med hvitløk og sjalottløk og server med f.eks. råstekte poteter eller fløtegratinerte poteter og stekt sopp og bacon f.eks.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-07, 19:58   #6
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takker!

Gammel 03-03-07, 20:12   #7
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Steketermometeret er din venn! Jeg synes 65 C er fin temperatur. Og at den får hvile lenge og vel.

Ellers er jeg helt enig med Amylin.

Gammel 03-03-07, 20:21   #8
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Fikk et tips fra en matflink mann om at man fikk den saftigste steika ved å ha vann i bunnen av stekeformen, etter å ha brunet den i panna noen minutter.
Vi hadde okstestek på nyttårsaften for første gang, og vi stekte den i pose med temperaturmåler, men syntes den ble litt tørr.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-07, 20:24   #9
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Fikk et tips fra en matflink mann om at man fikk den saftigste steika ved å ha vann i bunnen av stekeformen, etter å ha brunet den i panna noen minutter.
.

Jeg lager oksesteik på to måter, enten i jerngryte eller i ovn. Jeg synes defintivt man får den saftigste steken i gryte. Da bruner jeg den først og lar den trekke til termometeret viser at det er passe. Lager jeg den i ovn, blir den brunet, satt i ovnen og står der til den er passe varm. Da får den mer konsentrert kraft enn når den lages i gryte. Selv foretrekker jeg likevel gryta.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-07, 10:21   #10
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Lykkeliten, det er derfor jeg har en stor dasj med rødvin oppi. Mer smak og bedre enn vann.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-07, 10:23   #11
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Takk for svar, jeg får prøve å se om jeg klarer å koke ihop noe.
Jeg er egentlig ikke så kjempeglad i oksestek, det er derfor jeg sjelden lager det. Men mannen min hadde lyst på det, så jeg ofrer meg.

Gammel 04-03-07, 11:25   #12
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Jeg steker oksesteken på alle siden i stekepanna for å lukke porene.

Tar en time i ovner pr. kilo. Salter og pepre og har gullerøtter og løk under med litt melange også.

Det som er viktig etterpå, er å la steken hvile en god stund før du skjærer i den. Tar steken ut også lager jeg saus mens steken hviler, siler kraften og lager på den.

Serverer med god fløtesaus, poteter av ønske (gjerne fløtegratinerte) brokkoli og sopp.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:28.