|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Glamorøs
|
![]() Kunne du kjøpt smykker eller sølvbestikk fra en pantelåner?Jeg ønsker meg veldig en ring fra slutten av 1800-tallet, og jeg har sett den hos en pantelåner. Men jeg merker jeg har en emosjonell sperre mot å kjøpe den derifra. Den har mest sannsynlig vært noens forlovelsesring, og gått i arv, før noen, av ukjent årsak, har levert den til en pantelåner. Jeg vet ikke helt hvordan pantelånere funker, men er det ikke slik at man har en viss tid til å kjøpe det tilbake, før det blir lagt ut for salg? Jeg føler liksom at jeg fratar noen muligheten til å kjøpe den tilbake.
![]() |
#2 |
Passiv
|
![]() Sv: Kunne du kjøpt smykker eller sølvbestikk fra en pantelåner?Det kunne jeg aldri gjort. Av en eneste grunn - jeg ville aldri kommet på tanken om å se i en pantesjappe. Jeg visste ikke at det fantes mer engang, jeg. |
![]() |
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Kunne du kjøpt smykker eller sølvbestikk fra en pantelåner?Jeg hadde hatt samme kvaler som deg i forhold til dette. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Wooohhoooooo
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kunne du kjøpt smykker eller sølvbestikk fra en pantelåner?Ja og nei.
![]() |
#5 |
heimføing
|
![]() Sv: Kunne du kjøpt smykker eller sølvbestikk fra en pantelåner?Jeg visste heller ikke at pantelånere fantes, men siden det gjør det så er det vel like ok å kjøpe der som i en bruktbutikk eller på et loppemarked? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: Kunne du kjøpt smykker eller sølvbestikk fra en pantelåner?Tja. Hadde jeg funnet noe som jeg virkelig ønsket meg hadde jeg nok kjøpt det kjenner jeg. Det er jo en grunn til at de ligger der. Det kan være ett oppkjøpt dødsbo. Samme som på loppemarkeder, jeg ser jo hva som kommer inn der av historie og verdier - og innimellom kan man jo lure på hvor arvingene har hatt tankene sine når man ser hva som blir shippet avgårde til loppis.
![]() |
#7 |
Pauset
|
![]() Sv: Kunne du kjøpt smykker eller sølvbestikk fra en pantelåner?Jeg tenker at du har sett litt for mange historier på TV og er farget av dette. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: Kunne du kjøpt smykker eller sølvbestikk fra en pantelåner?Ett lite spm: Sjekkes det om varene er stjålet? Jeg vet at f.eks. på vestkanttorget så har det blitt solgt litt tjuvgods. Og det er en sperre å kjøpe kjenner jeg.
![]() |
#9 |
Peppy!
|
![]() Sv: Kunne du kjøpt smykker eller sølvbestikk fra en pantelåner?Har du ikke sett Pawn Shop Kings? En realityserie som går om en pantlånersjappe i Las Vegas. Pantlånersjapper ser ut til å funke mer som en bruktbutikk, hvor folk kvitter seg med arvegods eller andre ting som har en verdi, og som pantlåneren finner greit omsettelig. Det er klart at det kan ligge nød bak at folk selger eller pantsetter verdifulle ting, men det er nå engang en handel, at en person selger noe av verdi for å få penger, og for at denne personen skal få pengene så må det finnes et marked. Om en person har levert inn en kjær eiendel og ikke klart å hente den ut igjen innen fristen så er jo det trist, men det er nå trist for pantlåneren å ha gitt bort pengene sine også, i form av at ingen da vil kjøpe gjenstanden. Det er jo ikke veldedighet. Jeg tror for øvrig det er MYE større sannsynlighet for at du kjøper tyvegods enn at du frarøver en person muligheten til å kjøpe tilbake ringen sin. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Kunne du kjøpt smykker eller sølvbestikk fra en pantelåner?Hvis jeg hadde vært sikker på at det ike var tyvegods, hadde jeg ikke hatt noen kvaler. Jeg anser sjansene for å være mye større for at noen har solg eler pantsatt arvegods som de ikke trenger eller ønsker, enn for at en sulten småbarnsmor har pantsatt forlovelsesringen sin for å ha råd til mat til sine åtte, sultne barn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Kunne du kjøpt smykker eller sølvbestikk fra en pantelåner?Nå ble jeg med ett usikker på om jeg har sett ringen hos en ekte pantelåner.
![]() |
#13 |
maler
|
![]() Sv: Kunne du kjøpt smykker eller sølvbestikk fra en pantelåner?Jeg hadde ikke hatt kvaler hvis jeg hadde visst at det ikke var tyvegods. Selvfølgelig synes jeg det er synd at noen pantsetter ting for å få det til å gå rundt, men det er nå engang sånn livet er. Og hvis ingen handlet i sånne butikker hadde det ikke vært noen mulighet til pantsetting heller.
![]() |
#14 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Kunne du kjøpt smykker eller sølvbestikk fra en pantelåner?
Hos Esaias Solberg? Jeg forsøkte å selge et gullarmbånd til dem en gang, men de ville ikke gi meg nok for det.
![]() |
#15 |
Mother of Dragons
|
Jeg hadde ikke hatt noen skrupler med å kjøpe på Esaias Solberg nei.
![]() |
#16 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Kunne du kjøpt smykker eller sølvbestikk fra en pantelåner?Monsoon: jo, det var akkurat den serien som fikk meg til å tenke på det akkurat nå. En far pantsatte en skje laget av Paul Revere for en ganske dårlig pris for å få råd til bryllup for datteren. Det syns jeg var ganske trist, riktignok av andre grunner enn om det hadde vært en mor med åtte sultne unger. Men da fikk hvertfall skjea en eier som satte pris på den.
![]() |
#17 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Kunne du kjøpt smykker eller sølvbestikk fra en pantelåner?Her er reglene fra Lånekontoret:
![]() |
#18 |
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
|
Her er jeg også. Har aldri tenkt tanken på at slikt eksisterer.
![]() |
#19 |
ekstremt trøtt
|
![]() Sv: Kunne du kjøpt smykker eller sølvbestikk fra en pantelåner?Jeg kunne nok gjort det om jeg hadde tenkt på det.
![]() |
|
|